wampster Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 Hei. Har akkurat fått totalrenovert badet, men glemte helt at jeg må jo ha håndkleholdere/dorull holder/o.l. For å henge opp det må man borre i/gjennom flisen og skru det inn samt bruke våtromsilikon. Har aldri borret i flis og er litt redd for at det skal sprekke. Er det noe man kan gjøre selv eller burde jeg evt sette det bort, det er snakk om totalt 6 hull... Hvis man kan gjøre det selv er det noen gode tips/triks? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 (endret) Hva med å bruke lim? En del håndkle- og dorullholdere er ment å klistres på. Denne fra Ikea henger du på baderomsdøren, ingen installasjon nødvendig: https://www.ikea.com/no/no/p/enudden-knagg-til-dor-hvit-60251665/ Krok med sugekopp: https://www.ikea.com/no/no/p/tisken-krok-med-sugekopp-hvit-70381275/ Endret 7. februar 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
wampster Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2023 Har dårlig erfaring med lim. Men uansett, det jeg har kjøpt (det jeg likte designet/utseende på) må skrus. Så da er det 2 alternativer 1, Gjøre det selv 2, Betale noen for å gjøre det og ikke risikere å føkke opp/lage en sprekk i en flis Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 1 minute ago, wampster said: Har dårlig erfaring med lim. Men uansett, det jeg har kjøpt (det jeg likte designet/utseende på) må skrus. Så da er det 2 alternativer 1, Gjøre det selv 2, Betale noen for å gjøre det og ikke risikere å føkke opp/lage en sprekk i en flis Jeg ville strekke meg langt for å bruke lim. Dersom du ønsker å bytte dette om 5-10 år, så slipper du å ha hull/skader å forholde deg til. Av 1 og 2, så ville jeg definitivt gått for 1. Er du usikker, så kjøp noen fliser og tren på å borre. Det koster laaaangt mindre enn å leie noen inn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 Dårlige erfaringer med et billig produkt, der du muligens ikke leste bruksanvisningen eller rengjorde overflaten først? Hva med denne? Det er så fint å slippe å borre. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 Så lenge man bruker bor for flis så går det som regel bra, tar man sakte og rolig. Denne skal være bra https://www.bosch-professional.com/no/no/expert-hex-9-hardceramic-bor-2867225-ocs-ac/ 1 Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 7. februar 2023 Del Skrevet 7. februar 2023 Glassbor for porselen fliser(rød/brue inni) og diamant for pressede harde fliser(mørk/sort inni). 6mm hull holder rikelig. Bruk en god plastplugg så henger der uansett om det ikke er noe bakom. Porselen er som å bore i sandkaker. Sett spissen i flisen og gi skrumaskinen et kakk i bakenden slik at borret skader glasuren og ikke vandrer bortover. Lavt turtall og ingen kjøling. Diamantborring er mere knotete. Anbefaller her du bruker typen som er beregnet på en vinkelsliper for turtallet sin del. Her er det også en spesiell teknikk for å få hull uten å brenne borret. Bore-kronen må kjøles enten med voks eller vann. Aldri bruk slagbor på veggfliser om du ikke er 100% sikker på hva du driver med, sjansen for knuste fliser er meget stor. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2023 Takk for svar så langt. Hva slags lim er det jeg må bruke for at det skal holde evt? Vedlagt er bilde av hvordan det jeg skal henge opp ser ut på baksiden (det som kommer til å være mot flisen) Det må jo da også holde til å være i dusjsonen etc Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 wampster skrev (23 timer siden): Har aldri borret i flis og er litt redd for at det skal sprekke. Er det noe man kan gjøre selv eller burde jeg evt sette det bort, det er snakk om totalt 6 hull... Hvis man kan gjøre det selv er det noen gode tips/triks? Jeg har borret i flis mange ganger i forbindelse med montering av innredning på nytt bad. Bruker alltid spesialbor for flis, og starter med et lite bor, før jeg går oppover i dimensjon til den størrelsen hullet skal ha. En annen ting er hvordan veggen din er bygget opp: Hvis det er 1 lag gips og 1 lag rupanel bak flisene, kan du borre og montere hva du vil hvor du vil. Hvis du har 2 lag gips bak flisene, må du vurdere opphengsløsning avhengig av hvor tungt det du skal henge opp er. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2023 Det skal et stk hånkle pr knagg (2 knagger) et stk dorullholder (2 knagger) og et holder til shampo o.l. i dusjen (2 knagger) Så er ikke akkurat tunge ting Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 wampster skrev (15 minutter siden): ... holder til shampo o.l. i dusjen ... Ville vært skeptisk til å lage hull i membranen i dusjsonen. Hadde heller valgt shampoholder til å henge på dusjveggen. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2023 Ok, men hva med å lime da, det burde vel gå greit? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 wampster skrev (23 minutter siden): Ok, men hva med å lime da, det burde vel gå greit? Lim er alltid greit. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2023 Da tenker jeg at jeg prøver det først Anbefalinger til lim/hva man skal bruke på slike knotter for at det skal henge/feste bra? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 Du kjøper knotter ferdige med lim. Da tar du av vokspapiret, og fester kroken på veggen som om den var et klistremerke. Du kan også sjekke den varianten jeg linket til på YouTube. Den bruker strøm fra en USB batteribank til å smelte limet, og kan også brukes til å smelte limet igjen når kroken skal fjernes. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Lim dette. Holder som bare pokker. Må såklart avfette overflaten først. Har både ryggsekker 4-5 håndduker og masse stæsj på de overfylte knaggene på flisen. Endret 10. februar 2023 av Labelle Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Mannen med ljåen skrev (På 7.2.2023 den 14.09): Krok med sugekopp: https://www.ikea.com/no/no/p/tisken-krok-med-sugekopp-hvit-70381275/ Disse har jeg prøvd mange av, både den gamle og den nye typen. De sitter på en stund, men faller alltid ned til slutt. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) Må kjøpe noe orntlig laget til formålet. Og som sagt må overflaten avfettes før bruk. Gjerne med litt gods som gir mere festeflate sånn som dette. https://www.bademiljo.no/produkter/baderom/baderomstilbehor/handkleholder/beslagsboden-bk1096-bk1096/?gclid=CjwKCAiAlp2fBhBPEiwA2Q10D-voj4GyiN8j4-N9u4sTONdU6kytdr9pGibDwnKc6lkMcjsS_1FtARoCWtEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Endret 11. februar 2023 av Labelle Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. februar 2023 Del Skrevet 16. februar 2023 Jeg brukte hurtigherdende epoksy på mitt bad. Satt bra på andre forsøk. Ikke sikker på hvorfor det ikke gikk første gangen, kanskje jeg bommet på blandingsforholdet eller ikke var nøye nok da jeg avfettet flisene? Kan være litt tricky å holde det på plass mens det herder. Tror jeg satt et kosteskaft på skrå eller no. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 16. februar 2023 Del Skrevet 16. februar 2023 Lim fungerer som bare det men om du skal borre så sett et kryss med fryseteip over der du skal lage hull. Dette gjør at boret ikke vandrer som egentlig er det største problemet. At fliser sprekker har jeg aldri opplevd 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå