Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

trekke kabel til varmepumpe


Anbefalte innlegg

Skal montere varmepumpe i bolig og har i samsvar med montør blitt enig om å legge opp kabel så det er klart til montør kommer.

er vel ikke helt innenfor å bruke eksisterende rør slik at det dermed blir to kurser (en på 15A + ny på 16A) i samme røret  og gå gjennom flere koplingsbokser/stikkontakter. 

Utedel blir stående på Veranda og sikringsskapet er i andre enden av boligen

ser ikke akkuratt helt for meg å legge opp nytt rør på kryploftet da takhøyden her er på hele 20Cm..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke eksisterende rør høres helt klar ut som det enkleste. Trekker du en skjermet kabel ser jeg ikke det store problemet heller. Blir selvswagt en reduksjonsfaktor på hhvor mye strøm kablene kan føre dess mer du pakker i røret. Faktoren finner man vel i forskriften et sted.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem, men kan da ikke sikre 2,5mm2 med mer enn 13A hvis jeg ikke husker feil. Mulig det gikk med 15, men må da finregne på det igjen. 16A vet jeg ikke går.

Det trengs ikke noe skjermet kabel eller noe slikt. Bare å trekke 5 stk 2,5mm, da jord kan deles på begge kursene.

Skal du ha 16A, så må du opp på 4mm2 kabel.

Den kursen til varmepumpen er det bare å rekke hel igjennom hele veien, så er det det beste. Flere koblingspunkter, gir mer fare for varmegang når pumpen trekker såpass mye på tid. Alle bokser må tydelig merkes med at det er 2 kurser i boksen.

Hvor enkelt det er å trekke om kommer helt an på når bygget er ifra. Hvis det fra tiden før ferdigtrekte K-rør så er det ikke noe problem. Hvis det er ferdig trekte k-rør så kan det fort bli problemer, da de oftest har blitt lagt uten tanke på om trekking. Så alltid test at ledenre rører seg lett før du trekker inn med nye.

Husk også at alt med kobling er elektriker jobb, og ikke lov å utføre selv. Men fullt lov å avtale med elektriker at man trekker selv.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, AndersT2 said:

Ikke noe problem, men kan da ikke sikre 2,5mm2 med mer enn 13A hvis jeg ikke husker feil. Mulig det gikk med 15, men må da finregne på det igjen. 16A vet jeg ikke går.

Det trengs ikke noe skjermet kabel eller noe slikt. Bare å trekke 5 stk 2,5mm, da jord kan deles på begge kursene.

Skal du ha 16A, så må du opp på 4mm2 kabel.

Den kursen til varmepumpen er det bare å rekke hel igjennom hele veien, så er det det beste. Flere koblingspunkter, gir mer fare for varmegang når pumpen trekker såpass mye på tid. Alle bokser må tydelig merkes med at det er 2 kurser i boksen.

Hvor enkelt det er å trekke om kommer helt an på når bygget er ifra. Hvis det fra tiden før ferdigtrekte K-rør så er det ikke noe problem. Hvis det er ferdig trekte k-rør så kan det fort bli problemer, da de oftest har blitt lagt uten tanke på om trekking. Så alltid test at ledenre rører seg lett før du trekker inn med nye.

Husk også at alt med kobling er elektriker jobb, og ikke lov å utføre selv. Men fullt lov å avtale med elektriker at man trekker selv.

Er nok stor sjanse for at det er ferdigtrukket da rørene så og si ligger løst på kryploft. Er vel ikke helt populært å lage seg opning i isolasjonen for å komme seg oppå kaldt loft vil jeg tro 😅

Varmepumpen kunne sikres med 10A så er kanskje ikke store problemet da om det er mulig å trekke inn 2 ekstra ledere. 

Har fagbrev som automatiker men med dagens regler hjelper det vel lite.. 😅

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Zeph said:

Om røyret ligg laust på loftet, får du i det heile trukket noko gjennom det?

Det jeg tviler på, får heller lage meg en opning til kaldtloft så jeg får trekt nytt rør å heller tette det godt igjen etterpå 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, kremt said:

Kan man ikke legge kabel mellom utedel og innedel og koble til med støpsel ved innedelen? Sånn ble det jo alltid gjort før i tiden. Mye enklere å koble det ut også da. 

Krav om egen kurs så ledningene må forsatt like langt, montør ville at kurs forsyner utedel via servicebryter

Lenke til kommentar
kremt skrev (23 timer siden):

Kan man ikke legge kabel mellom utedel og innedel og koble til med støpsel ved innedelen? Sånn ble det jo alltid gjort før i tiden. Mye enklere å koble det ut også da. 

Med tanke på kravet om at VVB over 1500W? skal være fast tilkoblet risikovruerer jeg også varmepumper i samme kategori. Ville derfor aldri nymontert en pumpe med støpsel.

 

Til OP. Ser ikke noe problem med å trekke flere kurser i samme rør så lenge det er plass. Bare husk på å eventuelt justere strømføringsevne grunnet sammføring og god merking om at det er to kurser i koblingsbokser.

Endret av Big_JT
Lenke til kommentar

Det er ikkje krav til at varmepumpe har fast tilkobling, men den bør absolutt få det. Stikkontakt og støpsel er meint for utstyr ein skal dra ut av og til eller flytte på. Ei varmepumpe blir kanskje kopla ut ved service, men ellers er den alltid spenningssatt.

Montér eventuelt heller ein sikkerhetsbryter om du vil ha anledning til å kople ut pumpa lokalt.

Lenke til kommentar
23 hours ago, K27S said:

Krav om egen kurs så ledningene må forsatt like langt, montør ville at kurs forsyner utedel via servicebryter

Her er jeg interessert i å se hva som utløser krav om ny kurs.

Jeg hadde sannsynligvis foreslått å hente strøm fra nærmeste stikk (boret meg ut gjennom vegg for å slippe å montere stikk inne for innedel. Ledning fra innedel til stikk ser ikke særlig pent ut) , gitt at den var jordet. Montert jordfeilbryter i skapet og sikkerhetsbryter ut ved utedelen. Da kan vp-montør være sikker på at roterende deler er frakoblet ved evt service. 

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Minus skrev (10 timer siden):

Jeg hadde sannsynligvis foreslått å hente strøm fra nærmeste stikk (boret meg ut gjennom vegg for å slippe å montere stikk inne for innedel. Ledning fra innedel til stikk ser ikke særlig pent ut) ,

Alle nyere varmepumper jeg har sett de siste 15 årene har kun strøm til utedelen. Kabel mellom inne og utedel følger rørene mellom de, og legges av varmepumpemontøren som en del av dems arbeid.

 

Det er også forskjell på servicebryter og sikkerhetsbryter. En Sikkerhetsbryter tåler ikke frakobling av utstyret med last på. Der må sikringen skrus av først, så ta av sikkerhetsbryter og låse den.

Servicebryter skal tåle å skru av med last på, også kalt Lastbryter. Dessverre er de langt dyrere for versjonene som kan monteres ute i anlegget, og ikke i tavle på grunn av dette.

Tror det skal være lov med vanlig 2-polet lysbryter som servicebryter, det er det for VVB. Men mener det da er krav til at det er versjon med lys i bryter, slik at servicepersonen ser at det er slått av. Denne får man ikke låst.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Minus said:

En sikkerhetsbryter montert ved utedel koster rundt en 500-lapp for en privatperson i innkjøp. Den tåler å bryte last. Jeg vil ikke si det er spesielt kostbar.  Se Norwesco sin med el.nr 14 702 62.

Kjøpte denne i 16A versjon godkjent som lastbryter. 

Men det er jo ikke nødvendig å bruke den når pumpen går med full last 😅

Lenke til kommentar

Ein montør eg spurte her om dagen sa at du ofte kan velje kva del du vil legge opp straum til. Det er elektriske komponentar i begge endar, så det går ledningar mellom dei uansett. Så lenge tverrsnittet på dei er store nok burde det vere hipp som happ, men om det er småtteri kun meint for å levere frå utedel til innedel så vil det gå dårleg å legge straum til innedelen sidan det er utedelen som trekk det meste av straumen.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, K27S said:

Kjøpte denne i 16A versjon godkjent som lastbryter. 

Men det er jo ikke nødvendig å bruke den når pumpen går med full last 😅

Jeg har ikke tall på hvor mange av de der jeg har montert selv. Fin størrelse, og som du sier, så er det bare i nødssituasjoner man vil bruke sikkerhetsbryteren med last på. Mener det følger med en lapp på den jeg linket til også, "må ikke brukes som betjeningsbryter" eller lignende.

 

Lenke til kommentar
Minus skrev (17 timer siden):

En sikkerhetsbryter montert ved utedel koster rundt en 500-lapp for en privatperson i innkjøp. Den tåler å bryte last. Jeg vil ikke si det er spesielt kostbar.  Se Norwesco sin med el.nr 14 702 62.

Er akkurat den vi har montert på jobb. Fulgte med gul klistrelapp inni for å sette på yttersiden hvor det står at man må skru av sikring før, da det ikke er last bryter. Men ser databladet på den sier at dem er lastbryter også.

500,- er veldig dyrt for noen. Enkelte klager over det minste ekstra kostnad som de ikke tror de trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...