Gå til innhold

Jobben skal kanskje sakte fases ut

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort så jobber jeg i et selskap som for noen år siden ble kjøpt opp av en større konkurrent. I begynnelsen medførte ikke dette noen endringer før det til slutt ble vedtatt at vi skulle flytte til demmes lokaler (noe som jeg egentlig syntes var helt ok)

Flyttingen gikk helt ok og jeg trives godt, men nå nylig har det kommet fram fra vår ledelse at vår eier ikke lenger ønsker at vi skal videreutvikle vår programvare (som vi lever av) og helle kun jobbe med det vi allerede har laget. Dette skaper litt bekymring for meg da jeg blir urolig for min arbeidsplass. Det virker som om vår eier muligens har en visjon om at vi til slutt skal fase ut all vår egne drift og samkjøres inn i demmes system og programvare i steden.

Hvilke rettigheter har jeg som arbeidstaker hvis dette senere i tiden skulle vise seg å stemme? Hva burde jeg tenke på? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok veldig fornuftig at du organiserer deg om du ikkje er det, dette for å ha juridisk bistand i ryggen om det blir behov for det.

At bedrifta kutter ut den avdelinga du jobbar i vil være sakleg grunnlag for å seie deg opp. 
Ettersom ditt firma har blitt kjøpt opp så er det nok veldig viktig at du får med deg ansienniteten frå ditt førre selskap. Ofte vil det i nedbemanningsprosessar være slik at du det er dei som kom sist inn som er dei fyrste til å gå ut.
Om din stilling blir nedbemanna så har du rett til å få fortsette i bedrifta i anna passande stilling som du er kvalifisert for, men du kan ikkje kreve at arbeidsgivar oppretter ei ny stilling til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av vitsen med oppkjøp er å rydde bort brysomme konkurrenter ut av markedet og å styrke sin egen portefølje. Dette innebærer ofte at de gjør en kontrollert avslutning av prosjekter de anser som unødvendige og overlappende i forhold til sin markedsstrategi

Har opplevd at selskaper gjør forhastede konklusjoner i slike prosesser og antar litt for mye uten å sette seg ordentlig inn i materien slik at de får seg en kalddusj etter hvert og begynner å febrilsk ro tilbake og prøve å ansette folk igjen som de tidligere ga fyken.

Følger du at stillingen din er usikkert kan det vært smart å gi beskjed om at du er på utkikk etter ny jobb. Dette får normalt folk til å prioritere å tenke igjennom situasjonen litt kjappere for å unngå å miste viktige ansatte. 

Lenke til kommentar
Gjest 2e59a...676

Har vært i litt tilsvarende situasjon selv. Hos oss ble mesteparten av "vår" programvare erklært overflødig og vil fases ut, men vi ansatte har blitt satt til å jobbe med "deres" programvare i stedet. Bedriften satser friskt og har overtatt et stort team med gode hoder. 

Kan det skje hos deg? Altså at du ikke mister jobben, men at du blir satt til å jobbe med noe annet? Er det en dårlig ting?

Anonymous poster hash: 2e59a...676

Lenke til kommentar
Deechon skrev (20 timer siden):

men nå nylig har det kommet fram fra vår ledelse at vår eier ikke lenger ønsker at vi skal videreutvikle vår programvare (som vi lever av) og helle kun jobbe med det vi allerede har laget.

Veldig vanlig med slike type endringer. Andre har nevnt å organisere seg, så bare gjør det så har du noen nøytrale å rådføre deg med. Ellers er det jo naturlig for deg å spørre deg hvorfor de kjøpte dere opp. Hvis jeg forstår deg rett så selger dere programvare. Hva ønsket de ut av kjøpet? Det er ikke så vanlig å kjøpe en konkurrent med store verdier i en programvare som man bare legger ned. Da har de ofte lyst på patenter, teknologi, hodene i bedriften eller lignende. Og så tenker jeg det er helt fair av deg å spørre din leder hva hen vet om veien videre for din del. Om du er tenkt i noe spesielt eller hva.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å organisere seg gjør deg ikke immun mot å miste jobben, men man står sterkere i å få hjelp og støtte, i sine rettigheter. 

Arbeider selv i en kommune på gulvet, der flere av oss skal ut. Det går da, runder på kompetanse, egnethet og noe på fartstid. I dag har arbeidsgiver mer styringsrett på egnethet, som kan være vanskelig felt å navigere seg i. 

Lurt å være aktiv etter andre jobber også.

Noen tror kanskje kommunalt ansatt er 100 trygghet, det er historie. I dag nedbemanner kommunene og fokuserer mye mer på økonomi enn før. I og for seg bra, så lenge det ikke går ut over liv og helse. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...