ltdata Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 Vet noen om det er lov å kjøre bil i Norge med Japansk førerkort? Er det også lov å leie bil i Norge med Japansk førerkort? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 Du finner alt du trenger her. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/bruk-av-forerkort-fra-land-utenfor-eu-eos-i-norge/#:~:text=Du kan bruke førerkort fra,informasjonen om hver enkelt førerkortklasse. 2 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2023 Takk. Så da forstår jeg det slik at ja japansk førerkort er ok, men vedkommende må i tillegg ha et internasjonalt førerkort fordi det står skrevet på japansk på vedkommendes førerkort. Jeg regner med at det er samme regler for bilutleie i Norge så lenge de norske reglene følges. Altså hvis en japaner ønsker å leie bil i Norge Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 ltdata skrev (2 timer siden): Takk. Så da forstår jeg det slik at ja japansk førerkort er ok, men vedkommende må i tillegg ha et internasjonalt førerkort fordi det står skrevet på japansk på vedkommendes førerkort. Jeg regner med at det er samme regler for bilutleie i Norge så lenge de norske reglene følges. Altså hvis en japaner ønsker å leie bil i Norge Det er nok opp til det enkelte selskap som leier ut, men jeg er ganske sikker på at de store internasjonale selskapene har kontroll på dette, tilreisende er jo en stor del av markedet deres. 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2023 (endret) Herr Brun skrev (50 minutter siden): Det er nok opp til det enkelte selskap som leier ut, men jeg er ganske sikker på at de store internasjonale selskapene har kontroll på dette, tilreisende er jo en stor del av markedet deres. Takk jeg får kontakte de enkelte firmaene og høre med de. Men må denne personen skaffe det internasjonale førerkortet i sitt hjemland eller i Norge? Endret 5. februar 2023 av ltdata Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 Internasjonalt førerkort får man i landet man har førerkortet fra. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 ltdata skrev (43 minutter siden): Takk jeg får kontakte de enkelte firmaene og høre med de. Men må denne personen skaffe det internasjonale førerkortet i sitt hjemland eller i Norge? Hjemlandet. 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 ltdata skrev (1 time siden): Men må denne personen skaffe det internasjonale førerkortet i sitt hjemland eller i Norge? Førerkortet må "oversettes" til internasjonalt i landet det originalt er skrevet ut. Så her må man få det ordnet hos en organisasjon i Japan som er godkjent for dette. Er forskjellige organisasjoner i forskjellige land som er godkjent. Mitt tips er å finne Japans svar på norske NAF eller amerikanske AAA Er som regel disse som styrer med oversetting av førerkort. Det er forresten begrensinger på hvor lenge du kan kjøre på japansk førerkort i Norge. Om du er bosatt i Norge og tilhører et ikke EØS-land må man kjøre opp til norsk førerkort etter hva jeg mener å huske er 6mnd. Som turist er dette neppe et problem. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. februar 2023 Del Skrevet 5. februar 2023 Et japansk førerkort er gyldig i Norge i inntil tre måneder, såfremt man har et internasjonalt førerkort utstedt av japanske myndigheter (eller organisasjon autorisert av japanske myndigheter). Hvis man skal oppholde seg i Norge i mer enn tre måneder må man ha en gyldig oppholdstillatelse og en aktiv/gyldig arbeidsavtale. Da er gyldigheten inntil seks måneder. Førerkort for personbil fra Japan kan byttes til norsk førerkort klasse B uten praktisk prøve (kun teoretisk). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå