Gå til innhold

«Værballong» skutt ned

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

USA er slemme, vesten lytter til USA og Europa suger.

La oss heller følge russland og/eller kina, myyye bedre.

Da slipper innbyggere å demonstrere mot det de er uenige om. Mainstream media (fri presse) opphører, så kan vi heller forholde oss til statsstyrt media - enkle er ofte det beste!

Herregud, enten er samtlige i denne tråden stokk dumme, eller så provoserer de fordi det gir de en følelse av å bli sett.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (8 minutter siden):

Herregud, enten er samtlige i denne tråden stokk dumme, eller så provoserer de fordi det gir de en følelse av å bli sett.

du må ha misforstått det meste.

vi diskuterer ulike scenarier og forklaringer.

ingen sittet med fasit, heller ikke du?

Til syvende og sist blir det hva magefølelsen sier den enkelte, og heller vel mot at mange mistenker Kina for å ikke ha rent mel i posen. (også på det bommer du)

delta heller med noe nyttig, enn å henge ut de som bidrar i tråden.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, jahooo said:

Ballongen stoppet flytrafikken ved flere flyplasser så noen var bekymret for et eller annet.

Så har man den gærne republikaneren Marjorie Green som oppfordret sine fans til å skyte ned ballongen.

Sist men ikke minst så beklaget kineserne at ballongen var på avveie. Hvorfor har de da problem med at den skal skytes ned?

Klart det er dumt å fly inn i ein ballong, så ei sikkerheitssone rundt er påkreva. På den andre sida, ballongar beveger seg berre med vinden, eventuelt opp eller ned så når posisjon er kjent så treng ikkje sikkerheitssona å være så stor.

Og om det var ein værballong, sjølv om den var på avveie så samla den data om været. Viktigaste grunnen for USA å skyte den ned var å vise publikum at dei kunne det. Å undersøke restane var underordna. Dei venta og til den hadde passert USA, kan det ha vært for å observere ruta?

Kanskje det mest var ein prøveballong? For å sjekke reaksjonen?😉

Lenke til kommentar
Samms skrev (11 minutter siden):

Klart det er dumt å fly inn i ein ballong, så ei sikkerheitssone rundt er påkreva. På den andre sida, ballongar beveger seg berre med vinden, eventuelt opp eller ned så når posisjon er kjent så treng ikkje sikkerheitssona å være så stor.

Og om det var ein værballong, sjølv om den var på avveie så samla den data om været. Viktigaste grunnen for USA å skyte den ned var å vise publikum at dei kunne det. Å undersøke restane var underordna. Dei venta og til den hadde passert USA, kan det ha vært for å observere ruta?

Kanskje det mest var ein prøveballong? For å sjekke reaksjonen?😉

Ja, normalt så fly værballonger med luftstrømmene. Men denne her hadde motorer slik at den kunne flytte på seg på egenhånd.
At du påstår at undersøkelser av restene var underordnet er omtrent som å spørre katten min hva den tror.

Prøveballong? Det var tre stykker mens Trump var president, og en tidligere nå under Biden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

USAs forsvarsdepartement bekrefter at minst tre kinesiske spionballonger passerte over landet under Trump-administrasjonen.

Trump valgte å holde det hemmelig, og heller ikke gjøre noe med spionballongene.

https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3288543/f-22-safely-shoots-down-chinese-spy-balloon-off-south-carolina-coast/

Dermed kollapser både Trumps og republikanske politikeres narrativ de siste dagene like raskt som ballongen sprakk i møte med Sidewinder-missilet. Trump har blant annet hevdet at han ville skutt ned ballongen før den kom over USA under hans ledelse, og fremtredende republikanere har hevdet at «dette aldri ville skjedd under Trump».

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (11 minutter siden):

du må ha misforstått det meste.

vi diskuterer ulike scenarier og forklaringer.

ingen sittet med fasit, heller ikke du?

Til syvende og sist blir det hva magefølelsen sier den enkelte, og heller vel mot at mange mistenker Kina for å ikke ha rent mel i posen. (også på det bommer du)

delta heller med noe nyttig, enn å henge ut de som bidrar i tråden.

Fasiten i denne tråden er at de jeg (subjektiv sett) anser som russertroll hiver seg på for å svartmale USA.

Et eksempel er "Viktigaste grunnen for USA å skyte den ned var å vise publikum at dei kunne det."

Uten å begrunne dette videre.

Det at Kina sender en værballong, som uheldigvis/tilfeldigvis henger over militært sensitive områder, høres ut som eventyr - vi og Kina har satellitter til å samle inn værdata.

Mitt førsteinnlegg består.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jalla21 said:

Ja, normalt så fly værballonger med luftstrømmene. Men denne her hadde motorer slik at den kunne flytte på seg på egenhånd.
At du påstår at undersøkelser av restene var underordnet er omtrent som å spørre katten min hva den tror.

Prøveballong? Det var tre stykker mens Trump var president, og en tidligere nå under Biden.

Det var ukjent, ein ballong med motorar? Det stod ingenting om det på NRK eller BBC.

Sjekk og hastigheit på luftstraumane. Rutefly som flyr fleire hundre kilometer i timen blir påverka. Ein ballong blir uansett blåst med vinden om den ikkje har svært kraftige motorar, men då treng den og mykje drivstoff.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

USAs forsvarsdepartement bekrefter at minst tre kinesiske spionballonger passerte over landet under Trump-administrasjonen.

Trump valgte å holde det hemmelig,

det må bety at de ikke er synlig med blotte øye?, eller så hadde vel mange etterhvert stilt spørsmål om hva det er der oppe?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bugle said:

Fasiten i denne tråden er at de jeg (subjektiv sett) anser som russertroll hiver seg på for å svartmale USA.

Et eksempel er "Viktigaste grunnen for USA å skyte den ned var å vise publikum at dei kunne det."

Det at Kina sender en værballong, som uheldigvis/tilfeldigvis henger over militært sensitive områder, høres ut som eventyr - vi og Kina har satellitter til å samle inn værdata.

Mitt førsteinnlegg består.

Grunngjevinga var litt lenger ned. USA venta med å skyte den ned til den hadde passert. Dei viste om den og kunne ha gjort det idet den passerte Alaska.

Satelitter og ballonger kan ikkje samle dei same værdata, det er grunnen til at værballonger blir brukt. Som eg sa i første post, det mest imponerande er eientleg kor godt Kina har klart å plassere banen til ballongen. Og om du leste, eg kommenterte at værdata frå ballongen kanskje kan brukast til å forbetre data frå overvåkingssatelitar.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (6 minutter siden):

var ikke det en helt adekvat teori da?

jeg tolket utsagnet som at USA altså skjøt for å signalisere til Kina og hjemmepublikum at de ikke tolererer slik aktivitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Samms skrev (3 minutter siden):

Grunngjevinga var litt lenger ned. USA venta med å skyte den ned til den hadde passert. Dei viste om den og kunne ha gjort det idet den passerte Alaska.

Satelitter og ballonger kan ikkje samle dei same værdata, det er grunnen til at værballonger blir brukt. Som eg sa i første post, det mest imponerande er eientleg kor godt Kina har klart å plassere banen til ballongen. Og om du leste, eg kommenterte at værdata frå ballongen kanskje kan brukast til å forbetre data frå overvåkingssatelitar.

Beleilig at værballongen hang over kritiske militære installasjoner i USA, slik at den kunne brukes til å forbedre værdata fra overvåkningssatelitter.

Helt utrolig. Helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Samms skrev (18 minutter siden):

Det var ukjent, ein ballong med motorar? Det stod ingenting om det på NRK eller BBC.

Sjekk og hastigheit på luftstraumane. Rutefly som flyr fleire hundre kilometer i timen blir påverka. Ein ballong blir uansett blåst med vinden om den ikkje har svært kraftige motorar, men då treng den og mykje drivstoff.

Da bør du følge bedre med, og det er ikke første gangen det er ballonger med motor og propeller. Her fra 2020 - https://www.reuters.com/article/us-japan-socialmedia-ufo-idUKKBN23O105
Hvorfor snakker du om rutefly? Denne var mye høyere(60,000 feet/18,000 m) enn noe rutefly. Ja, den må følge hovedstrømmene i det luftlaget, men den kan flytte på seg ettersom den har motorer. For dette trenger den ikke annet enn strømmen fra solpanelene som den hadde mange av.

Endret av Jalla21
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (7 minutter siden):

var ikke det en helt adekvat teori da?

jeg tolket utsagnet som at USA altså skjøt for å signalisere til Kina og hjemmepublikum at de ikke tolererer slik aktivitet.

Ja?

USA skjøt ned en spionballong, for å signalisere at dette ikke er greit.

At russertroll her inne mener det et en værballong henger ikke på greip.

Enten er de stokk dumme, eller så liker de å provosere for å oppnå oppmerksomhet.

Ingen ting av det russertrollene sier gir mening.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Snikpellik said:

Trump valgte å holde det hemmelig, og heller ikke gjøre noe med spionballongene.

Viste Trump om det, da?
En rekke Trump-admins (John Bolton, John Ratcliffe, Richard Grenell, Mark Esper, Mike Pompeo, m.fl) har gått ut å tilbakevist opplysningene og sier de aldri har hørt om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
leifeinar skrev (24 minutter siden):

USA blir selvfølgelig til å bruke dette til å spy ut propaganda. norske media blir å bite på å sende det ut til folket,

Så bra. Som nasjon bør USA informere om at Kina bruker spionballonger kamuflert som værballonger.

Lenke til kommentar

Hva slags militær informasjon kan denne ballongen plukke opp, som Kina allerede ikke har hentet ned fra sine mange satellitter? 

Jeg sliter med å forstå hva nytt og overraskende de kan finne. Men jeg har jo ingen peiling på militære forhold. Dersom dette faktisk har verdi, så betyr vel det samtidig at vi i vesten har ymse "værballonger" svevende rundt på kloden?!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...