Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til besvær: Beholde 2 biler?


Dikon89

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en varebil fra 2010 av jobb for vrakpanten. Bilen er ikke i veldig god stand, men har sikkert noen år igjen. Veldig kjekk i livssituasjon jeg er i nå; midten av 20-årene med en aktiv hverdag (sykling, surfing, klatring).

Jeg har allerede en stasjonsvogn fra 2014 som er i god stand, som jeg hadde tenkt å ha frem til reparasjonene blir for dyre (så kanskje 5 gode år igjen?).

Men før jeg får luksusfellen-Hallgeir på nakken må jeg ta noen valg, for det er dyrt å eie bil. Hvertfall to. Har tenkt meg frem til 3 ulike scenarioer, med tilhørende tanker:

1. Beholde begge? Dyrt med løpende utgifter på 2 biler.

2. Avskilte bilen jeg har nå, og «bruke opp» varebilen? Jeg har garasje som stasjonsvognen trygt kan stå langtidslagret i. Bilen vant jeg i en konkurranse; så har ikke et forhold til verditapet. Men en bil har kanskje ikke godt av å bli stående ubrukt heller?

3. Selge stasjonsvognen? Da går jeg ned i bilstandard og trygghet. Er jo også i alderen der det plutselig kan bli kjekt med mer enn 2 seter. 

Hva tror dere? Drifte begge, lagre stasjonsvognen eller selge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En godt brukt varebil er kanskje ikke all verden å stole på, så jeg ville nok beholdt to biler. 

Om du velger å parkere den ene, så kan du for eksempel bare ha delkasko på bilen som dekker brann og tyveri og heller oppgradere forsikringen når du skal bruke den mer igjen. 

På varebilen av lav verdi kan du sikkert klare deg med bare ansvarsforsikring. 

Lenke til kommentar

Veldig lett å avregistrere den ene på vegvesentet.no, så da slipper du å betale forsikring og trafikkforsikringsavgift som det nå heter.

Gjør det selv om vinteren på motorsyklene jeg eier, tidligere så måtte man levere inn skiltene men det trenger man ikke lengre.

Lenke til kommentar

Selg stasjonsvognen, mens den ennå har en viss verdi.

Når du etter en viss tid får behov for en stasjonsvogn så får du en nyere til en gunstig pris. Bruktbilprisene på bensin- og dieselbiler vil bare falle i tiden framover, nå som "alle" skal ha ladbare biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Selg stasjonsvognen, mens den ennå har en viss verdi.

Enig. Jeg har en svigerfamilie som har beholdt en dyr, svær SUV fordi de "ikke fikk nok for den" da de vurderte å selge. Brukes kun en håndfull ganger i året og står og taper masse verdi årlig. Greit nok å ikke ha noe forhold til verditapet, men verditapet er der uansett. Du kan selge bilen nå og kjøpe den tilbake for en lavere pris når den trengs. I det minste må du avregistrere den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dikon89 skrev (På 4.2.2023 den 15.54):

 

2. Avskilte bilen jeg har nå, og «bruke opp» varebilen? Jeg har garasje som stasjonsvognen trygt kan stå langtidslagret i. Bilen vant jeg i en konkurranse; så har ikke et forhold til verditapet. Men en bil har kanskje ikke godt av å bli stående ubrukt heller?

 

Vær litt obs på hvis du langtidslagrer bilen, at du sikkert må putte noe i drivstoffet på den. Dagens drivstoff som er tilsatt ting for å gjøre den mer miljøvennelig, gjør at den ikke kan stå så lenge før den er ubrukelig, det kan i verstefall ødelegge tanken.

Det har vært litt problemer med det i California, hvor de har ennå større grad med ethanol i drivstoffet enn her, hvor pakninger osv har blitt spist opp kjappere. Har gitt en del ekstra bilbranner osv. Jay Leno hadde en video på det for noen år siden på Youtube kanalen sin.

Det er vel også fort lurt å lagre den med full tank, for å slippe eventuell kondens i tanken også,

 

Siden stasjonsvognen er gratis, så kan nok langtidslagring av den være lurt, og bruke opp varebilen, da det høres ut som den ikke vil gi deg noe tap når den var gratis. Selger du for å bruke opp varebilen, så blir det fort dyrere igjen når den ryker og du må ha ny bil igjen.

Lenke til kommentar

Hva er stv vært? Det er en ting å tenke på! Har en V70 2009 modell her, den får jeg maks 80k for viss jeg er heldig, å for meg er bruksverdien høyere en salgsverdien(2 voksne og 2 små barn 2,5år og 3mnd) Den har eg tenkt å ha til den er for dyr å skru på selv.(jeg skrur selv) Så eg ser for meg å ha den minst 10-15år til viss ikkje den idiotiske staten vår finner på å endre noen gebyrer/Regler.


Så hadde jeg vert deg å bilen er verdt noen kr, så selg nå! Kjøp deg så en nyere familiebil når det trenges!

Varebiler genereelt er ganske enkle å skru på, spesielt disse "pizzabilene". Bytt olje og filtre selv, tut og kjør til den ikke vil mer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode refleksjoner! Tror stasjonsvognen er verdt i underkant av 100.000 til de som lurer; og med takstativ og hengerfeste har den gjort jobben i hverdagen min. 

Men slår meg at varebilen kanskje vil ha litt nedetid, og at det kan være lurt å ha stasjonsvognen stående. Det blir potensielt dyrt og litt risiko å kjøpe en bruktbil jeg ikke har noe kjennskap til om eksempelvis et halvt år (kanskje 2?). 

Så har egentlig landet på å beholde stasjonsvognen, men avskilte den. Så prøve å bruke opp varebilen så langt det lar seg gjøre. 

Såå, noen praktiske spørsmål!

1. Er det flere ting enn å fylle tanken helt opp man burde tenke på ved langtidslagring? Bilen blir stående lagret tørt på et industriområde, så det burde ikke være noe problem å småkjøre litt (hvis det har noen effekt rent biltekniske?). 


2. Hva skjer med bombrikken? Kan den bare ligge aktiv og vente? Eller avregistreres denne også automatisk hvis jeg avregistrerer bilen?


3. Hva burde jeg forvente å betale i tyveri/brann forsikring? Antar det uansett er lurt å ha. 

Lenke til kommentar

Jeg har siste året hjulpet til å få to biler på veien, som har stått avskiltet noen år. Den ene i ett og den andre i fire.
På begge to hadde bremsene rustet fast, og det har trolig kommet rust i eller på løpehjul til multireim/registerreim på motoren.
Bremsene kan jo også ruste fast om bilen er i bruk, men det er tydelig at ting setter seg når biler står.
Fare for mugg innvendig i interiør er også tilstede, samt at mus kan finne på å lage seg bolig i bilen. De gnager da på isolasjon og ledninger og kan forårsake skade.

I din situasjon hadde jeg uten tvil solgt stasjonsvognen og brukt opp varebilen. Når den tid kommer at den skal erstattes, er det mulig du er på et helt annet sted i livet og kanskje skal ha noe helt annet enn den stasjonsvognen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

+ ta vare på batteriet.

Litt avhengig av hvor avansert bilen er; enten ta ut batteriet og vedlikeholdslade det separat, eller vedlikeholdslade direkte montert i bilen.

Så vidt jeg vet er noen litt mer avanserte biler ikke så glade i å miste strømmen. (Endret, ref under Eller er dette en myte/ikke gyldig lenger?)

Edit:
https://www.vikingredning.no/artikler/batteriskift-bytte-bilbatteri-selv
"Mange nye biler har nemlig assistentsystemer, sikkerhetssystemer og andre elektroniske komponenter som må kodes på nytt hvis batteriet frakobles."

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

For meg personlig er det kun verdt å ha to biler (og behov for kun 1) dersom begge bilene er pålitelige (så den andre alltid er en pålitelig backup). Dersom en av bilene så vidt er verdt vrakpanten så bør i det minste den være daily driver så backupen er pålitelig når du plutselig trenger den på kort varsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...