Gå til innhold

Utlendinger som skal bestemme

Anbefalte innlegg

Subara skrev (52 minutter siden):

Jeg snakket om norske som ikke får være 100% norske, fordi de ikke ser norske ut.

Og jeg snakket om Norske som ikke ønsker å være Norske fordi de føler mer eller mindre tilhørighet i et annet land hvor de selv eller foreldrene er født.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (13 timer siden):

En annen grunn er at de tviholder på "hjemlandet". Det er kompliserte og sammensatte grunner til hvorfor man blir en "bindestreks" identitet. 

Et spørsmål her er kanskje hvorvidt «identitet» er noe som summerer til 1. Hvis jeg regner meg som 0.5 Nordnorsk, betyr det at jeg maksimalt kan være 0.5 Sørøst-Norsk? Eller kan jeg være en «fullverdig» Østlending og samtidig være en Nordlending?

-k

Lenke til kommentar

Jeg synes man i stor grad blander identitet med et lands lover, regler og samfunnsmessige normer. Man kan fint beholde sin egen identitet og samtidig følge et fremmed lands lover, regler og samfunnsmessige normer. Det bør alltid være et krav at man som gjest i et annet land gjør dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (59 minutter siden):

Og jeg snakket om Norske som ikke ønsker å være Norske fordi de føler mer eller mindre tilhørighet i et annet land hvor de selv eller foreldrene er født.

-k

Jeg mener - ja takk, begge deler. Som Ole Brumm.Trekke ut det beste i fra to kulturer som kilde til et godt liv for å kunne bidra positivt. Da gir man folk muligheten til å utvikle seg fra eget ståsted.

Å lære språket og få jobb er det som er viktig.

Norske utenlandsadopterte eller andre som sier i fra med mørk hudfarge, blir en slags målestokk på fordommene våre . Det må være vanskelig å vite at folk som ikke kjenner deg og som man møter på tilfeldig kan ha forutinntatte meninger, feks. at du ikke vil bli norsk og innrette deg i samfunnet.

Særlig hvis man gjør sitt beste, men er uheldig.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Jeg synes man i stor grad blander identitet med et lands lover, regler og samfunnsmessige normer. Man kan fint beholde sin egen identitet og samtidig følge et fremmed lands lover, regler og samfunnsmessige normer. Det bør alltid være et krav at man som gjest i et annet land gjør dette.

Det er også en forskjell i betoning mellom det å bo i Norge og «fremdeles være Bosnisk», og det å bo i Norge og «ikke være Norsk».

Det første handler om et forståelig ønske om å holde på identitet. Det andre handler i noen grad om å velge bort de du deler land med.

-k

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (47 minutter siden):

Jeg mener - ja takk, begge deler. Som Ole Brumm.Trekke ut det beste i fra to kulturer som kilde til et godt liv for å kunne bidra positivt. Da gir man folk muligheten til å utvikle seg fra eget ståsted.

Å lære språket og få jobb er det som er viktig.

Norske utenlandsadopterte eller andre som sier i fra med mørk hudfarge, blir en slags målestokk på fordommene våre . Det må være vanskelig å vite at folk som ikke kjenner deg og som man møter på tilfeldig kan ha forutinntatte meninger, feks. at du ikke vil bli norsk og innrette deg i samfunnet.

Særlig hvis man gjør sitt beste, men er uheldig.

Som far til en datter så synes jeg at det er rart at noen kan si at hun er utelukket som framtidig kone - fordi hun er hvit, fordi oldeforeldrene var kristne (+/-), eller fordi hun går på ski eller hva det nå er ved Norskheten hennes som gjør henne «dårlig» før man har møtt henne.

Og de antatt mest liberale blant oss har veldig vanskelig for å finne noe kritikkverdig ved det. En ung Norsk minoritets-mann kan si at «Norske» (dvs majoritets-) jenter ikke er noe særlig, og disse progressive, liberale og humane menneskene klarer ikke å ytre en eneste frustrert tanke i den sammenheng.

For øvrig mangler det ikke på kritikk (fra andre enn deg) hvis en majoritetsnordmann gjerne vil finne seg en dame fra Thailand, eller synes at Russiske damer ikke er noe særlig.

Opplevelsen min er altså at etnisk og kulturell sjåvinisme er ganske akseptert så lenge man ikke har lys hud selv. Det er endog en slags infantilisering: hvis jeg er sjåvinist så er det min feil, og jeg må skjerpe meg. Hvis en Nordmann som er født i Bosnia er sjåvinist så er det _også_ min skyld. På et eller annet vis så fratar vi denne personen fra retten det er som voksen og åndsfrisk å stå til ansvar for sine handlinger og holdninger, og påtar oss heller all skyld som majoritet.

-k

Endret av knutinh
Mer generelt rettet
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, knutinh said:

Det er også en forskjell i betoning mellom det å bo i Norge og «fremdeles være Bosnisk», og det å bo i Norge og «ikke være Norsk».

Det første handler om et forståelig ønske om å holde på identitet. Det andre handler i noen grad om å velge bort de du deler land med.

-k

Helt enig i dette. Da sørger man bare for å bli mindre velkommen og at det har liten hensikt å oppholde seg i landet.

Det gjelder ikke bare for Norge men du vil merke dette i alle land hvor man oppfører seg på samme måte. I størst grad i helt andre land enn Norge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Som far til en datter så synes jeg at det er rart at noen kan si at hun er utelukket som framtidig kone - fordi hun er hvit, fordi oldeforeldrene var kristne (+/-), eller fordi hun går på ski eller hva det nå er ved Norskheten hennes som gjør henne «dårlig» før man har møtt henne.

Og de antatt mest liberale blant oss har veldig vanskelig for å finne noe kritikkverdig ved det. En ung Norsk minoritets-mann kan si at «Norske» (dvs majoritets-) jenter ikke er noe særlig, og disse progressive, liberale og humane menneskene klarer ikke å ytre en eneste frustrert tanke i den sammenheng.

For øvrig mangler det ikke på kritikk (fra andre enn deg) hvis en majoritetsnordmann gjerne vil finne seg en dame fra Thailand, eller synes at Russiske damer ikke er noe særlig.

Opplevelsen min er altså at etnisk og kulturell sjåvinisme er ganske akseptert så lenge man ikke har lys hud selv. Det er endog en slags infantilisering: hvis jeg er sjåvinist så er det min feil, og jeg må skjerpe meg. Hvis en Nordmann som er født i Bosnia er sjåvinist så er det _også_ min skyld. På et eller annet vis så fratar vi denne personen fra retten det er som voksen og åndsfrisk å stå til ansvar for sine handlinger og holdninger, og påtar oss heller all skyld som majoritet.

-k

Det er ikke infantilisering å peke på eksterne faktorer som bidrar til ens oppførsel og prøve å minimisere/endre disse faktorene.  Det er mange som sitter i fengsler idag pga deres oppførsel selv om drt var eksterne faktorer som bidro stort til deres kriminelle oppførsel mens oss eksterne faktorer sitter hjemme, ikke i fengslene.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (17 minutter siden):

Det er ikke infantilisering å peke på eksterne faktorer som bidrar til ens oppførsel og prøve å minimisere/endre disse faktorene.  Det er mange som sitter i fengsler idag pga deres oppførsel selv om drt var eksterne faktorer som bidro stort til deres kriminelle oppførsel mens oss eksterne faktorer sitter hjemme, ikke i fengslene.  

Hvis man alltid og uten unntak peker på eksterne faktorer som grunnen til at folk med mørk hud gjør noe dumt og aldri noensinne peker på det samme for folk med lys hud så er det rasisme og infantilisering.

Jeg forstår at ABB hadde en vanskelig oppvekst, at han har personlighetstrekk som gjør at han lett føler seg avvist og avspist. Det kan gi innsikt i hvorfor han kunne gjøre noe så grusomt. Men _han_ personlig hadde et valg, han må ta straffen og det er han som må leve med å ha drept de ungdommen.

Ikke moren som hadde sine problemer, faren som flyttet ut, de som ikke ville leke med ham og de som ikke ville være kjæresten hans.

Hvis du har mørk hud, bor i Norge og synes at mennesker med lys hud ikke er noe særlig så er det du som må ta ansvaret for at du er rasist. Ikke alle andre. Selv om livet ditt evt har vært vanskelig så er det bare du som kan ta tak. Tilsvarende for kultur og religions-sjåvinisme.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Helsevesenet trenger arbeidskraft og ledige hender i fremtiden. Øst-Europeere bygger boligene våre. Det er på tide å se positivt på innvandring.

Helsevesenet trenger ikke innvandrere som arbeidskraft. Helsevesenet er overbelastet pga innvandrere! Dette er Ikke mine ord. Se vedlage rapport fra korona hvor Tabell 1 viser at spesielt Pakistanske innvandrere hadde 20 ganger større sannsynlighet for sykehusopphold sammenlignet med "Norskfødte og utenlandsfødte uten innvandrerbakgrunn". Heretter "vanlige" Nordmenn.

Totalt 3083 "vanlige" Nordmenn (av 4.48 millioner!) var innlagt på sykehus i løpet av perioden 21-Feb-2020 til 30-06-2021. 
Samtidig var det innlagt 5639 personer fra Pakistan, Afghanistan, Iran, Irak, Tyrkia, Somalia, Eritrea og Etiopia. Dette er jo groteske tall og viser klart hvorfor helsevesenet er overbelastet pga innvandring spesielt fra MENA land! Igjen viser det en mangel på respekt for mange som ankommer Norge. Etter korona burde disse gått i fakkeltog og takket Norge for at de fikk behandling på første klasse.

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/koronapandemien-og-innvandrerbefolkningene-vurderinger-og-erfaringer-rapport-2021.pdf

image.thumb.png.135b5d7d865f6ddf6fede4f404a66ea9.png

image.thumb.png.83d61ccccf819d29a95ae88489fc86f6.png

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (7 minutter siden):

Helsevesenet trenger ikke innvandrere som arbeidskraft. Helsevesenet er overbelastet pga innvandrere! Dette er Ikke mine ord. Se vedlage rapport fra korona

Men nå er vel corona ikke lengre den trusselen det var?

Sitat

Totalt 3083 "vanlige" Nordmenn var innlagt på sykehus i løpet av perioden 21-Feb-2020 til 30-06-2021. 
Samtidig var det innlagt 5639 personer fra Pakistan, Afghanistan, Iran, Irak, Tyrkia, Somalia, Eritrea og Etiopia.

Hvor mye av dette skyldes «kultur for å ikke høre på myndighetene» vs «dårlige sosio-økonomiske kår» vs ren genetisk sårbarhet for akkurat covid? Er kultur for stillesitting og dårlig mat (diabetes) og røyking en faktor her?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Og ikke bare helsevesenet. 

Det er ikke lett å finne tallene som backer opp konsekvensen av innvandring. SSB var lenge uvillig til å vise "nøyaktig" statistikk, men FrP greide å få dette igjennom.

Det må være lov å komme med kritikk og foreslå endringer. Da er tall og fakta nyttig. Uten tall og fakta blir all saklig kritikk avfeid som rasisme og det som værre er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Ekspertkommentator said:

Det er ikke lett å finne tallene som backer opp konsekvensen av innvandring. SSB var lenge uvillig til å vise "nøyaktig" statistikk, men FrP greide å få dette igjennom.

Det må være lov å komme med kritikk og foreslå endringer. Da er tall og fakta nyttig. Uten tall og fakta vil all saklig kritikk avfeid som rasisme og det som værre er.

Helt enig her. Man orker bare ikke alltid gjøre det. Jeg viste til en saklig artikkel fra NRK for noen måneder siden og det ble selvsagt også blåst vekk som om man gikk med skylapper. Men helt enig med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Men nå er vel corona ikke lengre den trusselen det var?

Hvor mye av dette skyldes «kultur for å ikke høre på myndighetene» vs «dårlige sosio-økonomiske kår» vs ren genetisk sårbarhet for akkurat covid? Er kultur for stillesitting og dårlig mat (diabetes) og røyking en faktor her?

-k

Å "ikke høre på myndighetene" er vel kjernen i problemet.
1. Religiøse ritualer har prioritet over alt annet. FHI kom ut med anbefalinger på alle mulige språk. Jeg jobbet i et land i Asia under utbruddet og holdt meg oppdatert online v.h.a. google translate ang. korona anbefalinger og regler som gjaldt til enhver tid.
2. Førstegenerasjon innvandrere er vokst opp under dårlige kår i hjemlandet før de kom til Norge med mye helsemessig "bagasje".
3. Reiser til og fra hjemladet under korona.
4. Tar ikke vaksine fordi den ikke er "halal".
5. At de bor "tett" i Norge spiller ingen rolle hvis alle følger anbefalingene og isolerer seg. Mange jobber jo ikke.

Her er resultatet fra en spørreundersøkelse som utføres gjevnlig. 
https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2999496/Rapport_2022-6_Integreringsbarometeret_2022.pdf?sequence=6&isAllowed=y
image.thumb.png.a4cb7c9de60fbd9ce8d8cc74e1141e49.png

Innvandring fra de landene jeg nevnte vil selvsagt fortsette å overbelaste helsevesenet i forhold til resten av befolkningen. At vi bare har statistikk for korona betyr  ikke at problemet er mye mindre før og etter korona. Hvis de sitter stille, har diabetes og røyker som du antyder trenger de kostbare behandlinger som f.eks. ny nyre, dialyse, kreft etc. Det er greit men resten av befolkningen har krav på å vite hva det koster å bringe inn nye velgere til Ap!

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Hvis man alltid og uten unntak peker på eksterne faktorer som grunnen til at folk med mørk hud gjør noe dumt og aldri noensinne peker på det samme for folk med lys hud så er det rasisme og infantilisering.

Jeg forstår at ABB hadde en vanskelig oppvekst, at han har personlighetstrekk som gjør at han lett føler seg avvist og avspist. Det kan gi innsikt i hvorfor han kunne gjøre noe så grusomt. Men _han_ personlig hadde et valg, han må ta straffen og det er han som må leve med å ha drept de ungdommen.

Ikke moren som hadde sine problemer, faren som flyttet ut, de som ikke ville leke med ham og de som ikke ville være kjæresten hans.

Hvis du har mørk hud, bor i Norge og synes at mennesker med lys hud ikke er noe særlig så er det du som må ta ansvaret for at du er rasist. Ikke alle andre. Selv om livet ditt evt har vært vanskelig så er det bare du som kan ta tak. Tilsvarende for kultur og religions-sjåvinisme.

-k

Igjen - å peke på eksterne faktorer som bidrar til noens oppførsel fratar ingen ansvar for individets oppførsel. Anbefaler noen at noen andre enn de  kriminelle burde straffes?   Jeg tror ikke du finner mange som mener det, selv blant de som studerer faktorene som bidrar til kriminalitet 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Igjen - å peke på eksterne faktorer som bidrar til noens oppførsel fratar ingen ansvar for individets oppførsel. Anbefaler noen at noen andre enn de  kriminelle burde straffes?   Jeg tror ikke du finner mange som mener det, selv blant de som studerer faktorene som bidrar til kriminalitet 

Jeg snakket ikke om straff. Jeg snakker om vilje (eller fravær av vilje) til å kritisere mennesker som tilhører en religiøs minoritet.

Hvis brun hudfarge gjør at du er hevet over enhver kritikk - for alt du gjør skyldes slemme hvite heterofile kolonialister - så er det vanskelig å utvikle et voksent sinn.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde klart å bli voksen under slike forutsetninger. Gjør meg til (f.eks en avgudsdyrket rockestjerne når jeg var 20-åring med lojal fanbase ) og en verden som var villig til å tilgi det meste så er sjansen stor for at jeg hadde overskredet endel grenser.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...