Postkassestativ Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 På tur hjem fra jobb i går ble jeg så trett at jeg måtte stoppe å ta pause. Stoppet på en utkjøring i en svak motbakke å sto der på tomgang i rund 20 minutter. Når jeg skulle starte å kjøre igjen var motoren helt uten krefter, det kom masse hvit røyk i fra eksosen. Etter å ha ruset den forsvant røyken å jeg kunne kjøre som normalt. Ingen motorlampe og ingen røyk når jeg kjører. I dag har bilen vært helt grei, ingenting som tyder på at noe er galt. Det er en 2012 Caddy maxi 1.6tdi Lenke til kommentar
NULL Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 En del forskjellige muligheter for hva som kan forårsake dette. Noen ganske enkle reparasjoner, andre potensielt svindyre. Første steg tenker jeg er å få kjørt diagnose. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 Postkassestativ skrev (7 minutter siden): Når jeg skulle starte å kjøre igjen var motoren helt uten krefter, det kom masse hvit røyk i fra eksosen. Etter å ha ruset den forsvant røyken å jeg kunne kjøre som normalt. Ingen motorlampe og ingen røyk når jeg kjører. Har motoren oljeforbruk? Er kjølevæskenivået stabilt? Får du kjølevæske i oljen? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) Følg med på om det minker kjølevæske. Kommer det vann (kjøleveske) inn i motor så blir det hvit røyk. Endret 3. februar 2023 av Svein M Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 Basert på det lille du har av symptomer spår jeg kanskje at EGR-ventilen har satt seg fast, den bruker å løsne etter litt rusing og da fungerer bilen som den skal igjen. Hvit røyk skyldes normalt vann, men definisjonen av hvit røyk er for folk flest ganske vid og kan også skyldes at det er kaldt ute og kondens i eksosanlegget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 iknutis skrev (52 minutter siden): ... spår jeg kanskje at EGR-ventilen har satt seg fast... Ville ikke feil på EGR gitt orange motorlampe? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 3. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2023 Har fått varsel om lite kjølevæske 1 gang i høst, fylte en halvliter å lampa har ikke kommet tilbake etter det. Egr finnes ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 Postkassestativ skrev (2 minutter siden): Har fått varsel om lite kjølevæske 1 gang i høst, fylte en halvliter å lampa har ikke kommet tilbake etter det. Egr finnes ikke. Hvordan ser motoroljen ut? Som brun/sort olje, eller grå? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 3. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) Motoroljen er mørkebrun, ble byttet for 2000km siden. Den gamle var sort. Jeg følte det som om den druknet når jeg prøvde å gi gass, slik som en plenklipper med full choke. Endret 3. februar 2023 av Postkassestativ Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden): Ville ikke feil på EGR gitt orange motorlampe? Kun når gitte faktorer er til stede, hvis jeg husker rett er den vakumstyrt også på 1.6 litern og når du står og går på tomgang får du ikke nødvendigvis logget en feilkode på det. På Rav'en til fruen hang den i åpen posisjon, den er elektrisk styrt. Gav da ingen feilmeldinger. Men med en gang jeg blokkerte tilførselen av eksos, fikk jeg motorlampe. Så ikke alltid det er logisk. Uforbrent diesel kan også gi røyk, da er den mer grå enn hvit. Dyser som pisser feks, gir ofte ujevn gange på tomgang, dårlig drag og mye røyk. Enig med NULL i at diagnose kunne gitt en pekepinn, men ingen garanti det heller for at du finner ut av det. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 Postkassestativ skrev (2 timer siden): Egr finnes ikke. Fjernet/blokkert? Er ECU omprogrammert for å ta høyde for det? Vann i drivstoffsystemet kan vel også gi hvit eksos. Hvor langt har bilen gått? Når (km) ble drivstoffilteret skiftet sist? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. februar 2023 Del Skrevet 3. februar 2023 Postkassestativ skrev (4 timer siden): Når jeg skulle starte å kjøre igjen var motoren helt uten krefter, det Kan dette være en bil med VGT, variabel geometri på turbo? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2023 Egr er programmert bort og blendet. Drivstoffilter ble byttet for 1 måned siden sammen med olje og luftfilter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå