Gå til innhold

Skatt på aksjegevinst


Jarild

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 831ad...f4c

Får ikke helt tallene dine til å stemme. Men jeg prøver. 😜

Kjøper du 50 aksjer til 1000 kr,- pr stk - og deretter 50 for 10 000 kr,- pr stk. Har du kjøpt 100 aksjer for 550 000 kr,- 
Da blir snittprisen 5 500 pr aksje. Selger du deretter 20 aksjer, til 15 000 kr,- pr stk - har du tjent 9500 som gir deg ca 3500 i skatt pr aksje. 

Min erfaring er at det er snittprisen på aksjekjøpene som gjelder. 

 

Anonymous poster hash: 831ad...f4c

Lenke til kommentar

Du skatter av all fortjeneste, dvs alt over innskuddet. Setter du inn 10k og du tar ut alt til 15k så skatter du av 5k, ikke hele beløpet.

I eksemplet ditt så er innskuddet ditt 550 000,-  og du selger 20 aksjer for 300 000,- tilsammen, så derfor skatter du ingenting

Ditto får du skattefradrag ved tap. 

Lenke til kommentar
Jarild skrev (På 2.2.2023 den 17.20):

Jeg kjøper f.eks 50 aksjer i en bedrift til kr 1000 pr aksje.

Senere kjøper jeg 50 til for kr 10000 pr aksje.

Nå selger jeg 20 av disse for kr 15000 pr aksje.

Må jeg da skatte for 20 x 5000, eller 20 x 14000?

Det er FIFO som gjelder, så gevinsten er 20× 14000,-

Ref:

https://www.nordnet.no/blogg/slik-fikser-du-skatt-pa-aksjer-og-fond/

"På en VPS-konto er det FIFO-prinsippet («first in, first out») som gjelder for skattlegging, altså at du alltid først selger aksjene eller fondsandelene du kjøpte først."

Edit:

Men har du en aksjesparekonto skatter du ingenting før du tar ut pengene.(Dvs mer enn innskuddet slik jeg har forstått det)

" Privatpersoner som ønsker fleksibilitet til å bytte verdipapirer bør generelt eie aksjer og fond via en aksjesparekonto eller investeringskonto, og ikke via en VPS-konto. Det skyldes at disse to kontotypene nyter fordelen av utsatt skatt ved kjøp og salg samt utbytte"

Edit 2:

For aksjesparekonto gjelder altså:

"Uttak som overstiger innskuddet (tillagt skjermingsfradrag fra kontoen) skal skattlegges som gevinst eller tap. Skattesatsen for 2022 er 35,2 %."

Ref:

https://www.nordnet.no/no/info/skatt

Endret av KalleKanin
Skrivefeil.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...