Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørte på ulovelig parkert motorsykkel på egen eiendom


Gjest 5b82b...91d

Anbefalte innlegg

Gjest 5b82b...91d

Ja, sånn kan det gå. 

Historien er sånn: For 20 år siden bygget naboen i nabohuset huset jeg bor i. På den tiden var alle i familie. Huset jeg bor i ble seksjonert og solgt. 

Når jeg flyttet inn bodde fremdeles originalfolka i nabohuset. Her jeg bor er det bygget slik at min parkering står i husveggen til naboen og parkeringen min har nada belysning. I mange år hadde de en avtale at det var ok å kjøre gjennom min innkjørsel for at de skulle komme til sin kjeller. I tillegg har gjestene deres fritt kunne bruke parkeringen. Til tider har det stått 5 biler på den lille parkeringen

Jeg merket at dette ble sjenerende for min del. De som parkerer der ser rett inn i min stue, så gardinene må trekkes fra.

I sommer solgte naboen huset og ga beskjed til de nye som flyttet inn at de kunne bruke min innkjørsel. Jeg har gitt beskjed at det ønsker ikke jeg og denne innkjørselen er ikke tilgjengelig for dem eller deres beboere - flere ganger,. De leier ut sin kjeller til ungdommer som i tillegg ruser motorsykkelen opp og ned innkjørselen til alle døgnets tider. Også på natten. Her har jeg banket på hos ungdommene og bedt dem høflig trille sykkelen etter 23.00, hvilket de gjør, men så virket som de ville ta hevn ved å ruse sykkelen på veien 30 meter nedenfor frem og tilbake midt på natten... Jeg har barn og lyden går rett inn i soverommet og vekker oss alle. Soverommene er selvsagt vendt mot veien. Det var en liten digresjon, men dette har virkelig vært irriterende. Og tror dere de gidder å hjelpe til med å måke snøen på den 30 meter lange innkjørselen? Jeg har også forsøkt å parkere bilen slik at de ikke kan kjøre opp innkjørselen, men da har de kjørt ut på gresset i hagen og gitt faen. 

 

Uansett og til poenget. I sted satte jeg meg inn i bilen for å dra på butikken. For å komme ut av parkeringen min må jeg rygge 3 - 5 meter og så kjøre av gårde. Bildøra er rett ved utgangsdøra, så jeg satte meg rett inn, rygget, og --- kræsj. Mens jeg har sittet inne med høretelefoner og lyttet til musikk har jeg ikke hørt naboen komme med sykkelen og parkere bak min bil. Jeg har dermed rygget inn i motorsykkelen. Jeg kjører en gammel bil så skrammene på min bil er ikke så nøye. Nabo-ungdommen var dog ikke fult så fornøyd og legger nå skylden på meg og ønsker at jeg skal betale for skaden (en brukket speil og noen skrammer). Selv om jeg burde ha sjekket bak bilen før jeg kjørte, mener jeg allikevel at dette ikke er min feil. Her har de stått ulovlig på min eiendom etter utallige beskjeder om ikke å gjøre det, og så skjedde det som ikke burde skjedd. 

Så nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Er det noen som kan komme med råd? 

Anonymous poster hash: 5b82b...91d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kjøre på ting bare siden de er på din eiendom. Det er ikke slik det fungerer. Hadde en tosk som rygget på meg i barnehagen som prøvde på det samme, jeg hadde parkert på snuplass uten at jeg viste dette. Med en gang han startet med dette droppet jeg samtalen og ringte sjefen  hans og ordnet opp(var firma bil).

Lenke til kommentar

I forhold til kollisjonen har du ingenting å kome med, du som bilførar har ansvaret for å ikkje skade folk og eigedom. 

Når det gjeld ulovleg parkering så er det ei eiga sak. I utgangspunktet så kan du som grunneigar bestemme over bruken. Du kan be politiet om bistand til borttauing eller du kan skilte og få taua vekk på bakgrunn av eigne parkeringsbestemmingar,. 

Det sagt så kan det potensielt være uklart om naboane har bruks og parkeringsrett eller ikkje. Ein tidlegare avtale om slik bruk kan ikkje nødvendigvis endrast eller avbrytast av deg åleine. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (25 minutter siden):

I forhold til kollisjonen har du ingenting å kome med, du som bilførar har ansvaret for å ikkje skade folk og eigedom. 

Når det gjeld ulovleg parkering så er det ei eiga sak. I utgangspunktet så kan du som grunneigar bestemme over bruken. Du kan be politiet om bistand til borttauing eller du kan skilte og få taua vekk på bakgrunn av eigne parkeringsbestemmingar,. 

Det sagt så kan det potensielt være uklart om naboane har bruks og parkeringsrett eller ikkje. Ein tidlegare avtale om slik bruk kan ikkje nødvendigvis endrast eller avbrytast av deg åleine. 

Maa de til Viking aa betale, motorsykkelel ut, skal du nok se at de kommer til aa roe seg, med parkeringen, ihvertfall.

Lenke til kommentar
nomore skrev (16 minutter siden):

Du har som sjåfør ansvar for å ikke rygge på noe eller noen. Åpenbart.

Forstår ikke helt hvordan du mener at dette ikke skal gjelde i dette tilfellet? Rygget du mindre på de fordi de ikke skulle vært der? Er skadene mindre fordi dere har en konflikt?

Så hvis jeg plasserer en vase til 100.000 på din eiendom og bak din bil, du kjører over den så regner jeg med jeg bare kan sende vipps krav? 

Jeg forstår trådstarter godt, her har vi personer som driter i trådstarters eiendomsrett og trådstarter har gitt mange advarsler og ender med å kjøre på noe som aldri skulle befunnet seg på sin eiendom i det hele tatt. 

Hvis noen hadde kommet å krevd erstatning for en gjenstand ulovlig plassert på min eiendom noe jeg ved uhell har klart å ødelegge tror jeg nok fint jeg hadde ignorert det kravet. 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (16 minutter siden):

Så hvis jeg plasserer en vase til 100.000 på din eiendom og bak din bil, du kjører over den så regner jeg med jeg bare kan sende vipps krav? 

Jeg forstår trådstarter godt, her har vi personer som driter i trådstarters eiendomsrett og trådstarter har gitt mange advarsler og ender med å kjøre på noe som aldri skulle befunnet seg på sin eiendom i det hele tatt. 

Hvis noen hadde kommet å krevd erstatning for en gjenstand ulovlig plassert på min eiendom noe jeg ved uhell har klart å ødelegge tror jeg nok fint jeg hadde ignorert det kravet. 

 

Så, om du rygget over ett barn bak bilen din så er det ok siden det var din eiendom og det ikke skal være barn der? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
MrL skrev (15 minutter siden):

Så hvis jeg plasserer en vase til 100.000 på din eiendom og bak din bil, du kjører over den så regner jeg med jeg bare kan sende vipps krav? 

Jeg forstår trådstarter godt, her har vi personer som driter i trådstarters eiendomsrett og trådstarter har gitt mange advarsler og ender med å kjøre på noe som aldri skulle befunnet seg på sin eiendom i det hele tatt. 

Hvis noen hadde kommet å krevd erstatning for en gjenstand ulovlig plassert på min eiendom noe jeg ved uhell har klart å ødelegge tror jeg nok fint jeg hadde ignorert det kravet. 

 

Det hadde vel vært verre hvis det var omvendt? At dersom noen plasserer et kjøretøy, en mingvase eller en barnevogn med barn et sted det ikke skal, så står man fritt til å ikke være omgivelsene bevisst når man setter seg i bilen, med de skader det kan medføre. 

Men, ja, tildels enig, det er faktisk slik at den som feks rygger, er nærmest ansvarlig uansett, selvom noen andre prøver å skape situasjoner de blir rygget på i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Så, om du rygget over ett barn bak bilen din så er det ok siden det var din eiendom og det ikke skal være barn der? 

 

Baranladion skrev (23 minutter siden):

Det hadde vel vært verre hvis det var omvendt? At dersom noen plasserer et kjøretøy, en mingvase eller en barnevogn med barn et sted det ikke skal, så står man fritt til å ikke være omgivelsene bevisst når man setter seg i bilen, med de skader det kan medføre. 

Men, ja, tildels enig, det er faktisk slik at den som feks rygger, er nærmest ansvarlig uansett, selvom noen andre prøver å skape situasjoner de blir rygget på i. 

Situasjonen her involverte ikke barn, og jeg forsvarer ikke trådstarteres uoppmerksomhet sådan.

Jeg hadde ikke ment det samme hvis det var snakk om en enkel feil parkering eller enkelt tilfelle.

Men hvis noen plasserer et minefelt med vaser på min tomt som jeg må passe på å ikke knuse hver dag, er det i min fornuft at de har dritet i min eiendomsrett så mange ganger at de ikke fortjener å få den erstattet hvis den blir knust - det samme gjelder motorsykkelen.

Dermed sagt forsvarer ikke det uoppmerksomheten som er gjort, det er bare et rettferdig resultat av situasjonen de har plassert seg i med sine ulovlige handlinger, som overhodet ikke hadde vært et rettferdig resultat hvis det var barn involvert.

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (5 minutter siden):

 

Situasjonen her involverte ikke barn, og jeg forsvarer ikke trådstarteres uoppmerksomhet sådan.

Jeg hadde ikke ment det samme hvis det var snakk om en enkel feil parkering eller enkelt tilfelle.

Men hvis noen plasserer et minefelt med vaser på min tomt som jeg må passe på å ikke knuse hver dag, er det i min fornuft at de har dritet i min eiendomsrett så mange ganger at de ikke fortjener å få den erstattet hvis den blir knust - det samme gjelder motorsykkelen.

Dermed sagt forsvarer ikke det uoppmerksomheten som er gjort, det er bare et rettferdig resultat av situasjonen de har plassert seg i med sine ulovlige handlinger, som overhodet ikke hadde vært et rettferdig resultat hvis det var barn involvert.

 

Var ingen vaser heller? Det var ett parkert kjøretøy. En kan ikke kjøre på andre kjøretøy, vaser eller mennesker bare for en mener de er feilparkert. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Var ingen vaser heller? Det var ett parkert kjøretøy. En kan ikke kjøre på andre kjøretøy, vaser eller mennesker bare for en mener de er feilparkert. 

Men det var en materiell gjenstand, ikke et menneskeliv.

Det er som jeg nevnte en vurdering oppimot hvilken situasjon de som eier gjenstandene har satt seg oppi og handlingene deres. Det er jo veldig stor juridisk frihet for de som gir faen i andres eiendom i Norge, man kan jo omtrent plassere gjenstander på andres tomt så er plutselig tomteeier erstatningsansvarlig om tingene blir ødelagt og får ikke gjort noe med det på minst flere uker. I USA på andre siden blir du skutt om du beveger deg på feil eiendom. Noe i mellom hadde kanskje vært bra. 

 

Lenke til kommentar
MrL skrev (2 timer siden):

 

Situasjonen her involverte ikke barn, og jeg forsvarer ikke trådstarteres uoppmerksomhet sådan.

Jeg hadde ikke ment det samme hvis det var snakk om en enkel feil parkering eller enkelt tilfelle.

Men hvis noen plasserer et minefelt med vaser på min tomt som jeg må passe på å ikke knuse hver dag, er det i min fornuft at de har dritet i min eiendomsrett så mange ganger at de ikke fortjener å få den erstattet hvis den blir knust - det samme gjelder motorsykkelen.

Dermed sagt forsvarer ikke det uoppmerksomheten som er gjort, det er bare et rettferdig resultat av situasjonen de har plassert seg i med sine ulovlige handlinger, som overhodet ikke hadde vært et rettferdig resultat hvis det var barn involvert.

 

Dersom du går ut av ytterdøra og setter deg inn i bilen, kjører og knuser en haug med ming-vaser fordi du ikke såg de så håper jeg at noen tar førerkortet ditt. Da har du ingenting i trafikken å gjøre.

Dersom du såg de, og tenkte at her er det noen som skaper seg eller eskalerer konflikt, og så bestemmer deg for å rygge over de og kjøre, så er situasjonen EN HELT annen. Ser du ikke det?

Men ja, ødelegger du ming-vasen fordi du ikke ser den og rygger på den så vil du være ansvarlig. Den direkte årsaken til at du kjørte over vasen var at du ikke såg den.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...