ForTheImperium Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 (endret) Tatt fra denne artikkelen i 2020. Jeg regner med at det har blitt litt forbedring, men ser ut som den forrige NTP da Høyre styrte har gitt en liten push i veinettet. Europaveier østover mot Sverige er den beste standarden med andre plassen til Sørlandet og videre mot Stavanger-Bergen. E6 fra Oslo til Trondheim er relativert greit. Er kun stamveiene mellom Bergen og Oslo som mangler litt arbeid. Den aller beste veien mellom Øst og Vest er E16-Riksvei 7. Tatt i betrakting, så er veinettet ikke så verst. Endret 31. januar 2023 av ForTheEmperor Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Synes det er veldig betenkelig at de bygger ut E134 på østsiden av fjellet mens det fortsatt mangler gul stripe på vestsiden. Ligger ikke inne noen planer i overskuelig fremtid for det heller. 1 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 1. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2023 Sjørøver skrev (16 timer siden): Synes det er veldig betenkelig at de bygger ut E134 på østsiden av fjellet mens det fortsatt mangler gul stripe på vestsiden. Ligger ikke inne noen planer i overskuelig fremtid for det heller. Bestemte ikke regjeringen at E134 skal bli hovedveien mellom vest og øst? Eller har de gått bort fra det? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 ForTheEmperor skrev (4 timer siden): Bestemte ikke regjeringen at E134 skal bli hovedveien mellom vest og øst? Eller har de gått bort fra det? Jeg klarer ikke å holde tritt lenger. De har bestemt, ombestemt, re-bestemt og kansellert alle planer for å begynne helt på ny, uendelig antall ganger nå! For fem-seks år siden bestemte de seg tilogmed for å bygge ut ikke én, ikke to, men faktisk tre (!!) hovedveier mellom Oslo og Bergen. Tre ulike fjelloverganger skulle alle få status som hovedvei mellom øst og vest, og ingen av de skulle prioriteres over de andre. Jaja ... Kan godt være at E134 har blitt hovedvei nå. Umulig å følge med på. Men uansett hvilken trase som får status hovedvei, så følger det ikke med noen midler. Ingenting bygges. Ingenting skjer! Tross alt kjedelig å oppgradere eksisterende vei fra vest til øst. Er jo begrenset hvor spektakulær en tunnel blir. Å krysse enorme havgap og fjorder derimot, det er faktisk spektakulært! Vær og vind kan ta godt tak ute på fjorden, så det er ikke akkurat småtterier som planlegges! Forstår godt at det er gøyere å jobbe med Rygfast, Hordfast og andre "faster"! At Bergen har uendelig mye mer nytte av en vei mot Oslo enn Ålesund/Stavanger får komme i andre rekke! Detaljer som hvor trafikken ferdes, er svært ubehagelig å hensynta.. Så da blir det nok minst 50 år til med dødsulykker mellom Bergen og Voss, uten at noe skjer. Veien er smal, trafikkapasiteten sprengt! Forbikjøring er livsfarlig, men grunnet menneskelig psyke og udugelige sjåfører, skjer den ene halsbrekkende forbikjøringen etter den andre. I en perfekt verden hadde jo alle klart å innrette seg etter den som til en hver tid holder lavest fart, og aksepterer dette. I den samme perfekte verden ville folk som skaper kø kjøre inn til siden og gledelig slippe de andre forbi. Men vi har med bergensere å gjøre! Ingen av disse tingene oppstår. Ikke en gang litt!! Aldri slipper vi noen forbi oss. Aldri! Ergo ... Det eneste som kan løse problemet er at samtlige bergensere mister lappen, eller at veistandard oppgraderes til et mer levelig nivå! Å ferdes på motorveiene på Østlandet er fantastisk. Samtidig blir jeg forferdet og indignert. Jeg vet om så sykt mange plasser på vestlandet som hadde trengt bedre vei, lenge før "hytteveiene" fra Oslo trengte å få fire felt. Pengene føles meget feilplassert! (Ikke for det, det bygges jo noe her i vest også. I fjor ble det åpnet ny firefelts tunnel fra Bergen til Os, og Vestland kunne faktisk innvie sin aller første strekning med fartsgrense over 80 km/t!) Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 1. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2023 qualbeen skrev (25 minutter siden): Så da blir det nok minst 50 år til med dødsulykker mellom Bergen og Voss, uten at noe skjer. Veien er smal, trafikkapasiteten sprengt! Forbikjøring er livsfarlig, men grunnet menneskelig psyke og udugelige sjåfører, skjer den ene halsbrekkende forbikjøringen etter den andre. I en perfekt verden hadde jo alle klart å innrette seg etter den som til en hver tid holder lavest fart, og aksepterer dette. I den samme perfekte verden ville folk som skaper kø kjøre inn til siden og gledelig slippe de andre forbi. Men vi har med bergensere å gjøre! Ingen av disse tingene oppstår. Ikke en gang litt!! Aldri slipper vi noen forbi oss. Aldri! Ergo ... Det eneste som kan løse problemet er at samtlige bergensere mister lappen, eller at veistandard oppgraderes til et mer levelig nivå! Ny E16 Bergen-Voss skal bygges forresten. Fra Vossavangen til Hardengerbroen og så videre på RV7 er ikke så verst. 98% av hele strekningen mot Oslo har godkjent tofelts standard. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 ForTheEmperor skrev (3 timer siden): Ny E16 Bergen-Voss skal bygges forresten. Fra Vossavangen til Hardengerbroen og så videre på RV7 er ikke så verst. 98% av hele strekningen mot Oslo har godkjent tofelts standard. Jeg håper virkelig den bygges. Problemer er at pengesekken har blitt forsøkt fjernet flere ganger. I NRK-artikkelen du linker til, er det mye usikkerhet å spore! Flere ganger klarer politikerne å fjerne prosjektet fra planen... Så jeg tror vel egentlig ikke det blir noen ny vei før jeg får se det! (Men håper jo veldig, da!) 2 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 2. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2023 qualbeen skrev (1 time siden): Jeg håper virkelig den bygges. Problemer er at pengesekken har blitt forsøkt fjernet flere ganger. I NRK-artikkelen du linker til, er det mye usikkerhet å spore! Flere ganger klarer politikerne å fjerne prosjektet fra planen... Så jeg tror vel egentlig ikke det blir noen ny vei før jeg får se det! (Men håper jo veldig, da!) Jeg tror det vil gå denne gangen. Skjedde jo nettopp et ras der igjen og det er Norgest farligste vei. Håper egentlig E16-RV6 blir utpekt som hovedveien til Oslo. Vegvesen bør utvide de siste par km vei sånn at hele strekningen har gul midstripe. Eller bare la RV7 fra Vossavangen bli den nye E16. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå