Gå til innhold

Flyr «Flyr» i morgen ?


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Bare 2 år etter oppstart er flyselskapet Flyr i hardt vær: https://www.nettavisen.no/okonomi/ekspert-etter-flyr-meldingen-kan-bety-kroken-pa-dora/s/5-95-883406. Andre selskaper som SAS opplever også at markedet forvitrer.

Luftfartens krasjlanding har vært spådd lenge, men luftfartsgrunder Bråthen klarte ikke å komme ut av egen boble.
Dette lider flere investorer under nå, kanskje med unntak av de største som har  «inside information» og har solgt seg ut i tide.
Miljøaspekt, digitale møteplattformer, høy inflasjon og dårligere kjøpekraft hos folk flest burde vært tydelige nok signaler om å fjerne seg fra tradisjonell luftfart…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Kajac skrev (5 minutter siden):

Om ikke "Flyr" flyr i morgen, så er dette på ingen måte undergangen for luftfarten i sin helhet. Så lenge vi ikke har noen reelle alternativer for rask reise over lange avstander, så vil folk fortsette å fly. 

Noen vil nok overleve som rene «bussruter» , men å starte nye selskaper i et fallende marked er ikke særlig smart. Da må man i sa fall vente til marginene tar seg opp ….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (35 minutter siden):

Noen vil nok overleve som rene «bussruter» , men å starte nye selskaper i et fallende marked er ikke særlig smart. Da må man i sa fall vente til marginene tar seg opp ….

De gamblet på at Norwegian skulle gå under, noe det bare var på hengende håret at de ikke gjorde også, og tapte det veddemålet. Det er ikke plass til tre store, relativt like, aktører på det norske markedet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):


....Dette lider flere investorer under nå, kanskje med unntak av de største som har  «inside information» og har solgt seg ut i tide....
 

Du trengte ikke innsideinformasjon for å se at Flyr gikk med store underskudd og trengte fortløpende påfyll av penger til daglig drift, fra investorer. De som blir med til bunns i stedet for å selge seg ut tidligere med et mindre tap kan takke seg selv.

Flyr har også opptrådt ekstremt grisete overfor sine aksjonærer, men det er en annen sak. Også lett å se, og dermed holde seg unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nesten ingen flyselskap som tjener penger, hverken nå eller før koronaen. Derfor er flyselskap ofte statlige og subsidiert. Norwegian var et unntak i begynnelsen da det norske markedet var overpriset da SAS var nesten alene, og ryanair har også ldvert overskudd noen ganger, men med tvilsom forretningsskikk.

 

Som Richard Branson sa en gang, skal du ende opp med en liten formue av å drive flyselskap må du starte med en stor formue...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (10 minutter siden):

Da er det avgjort og Flyr er konkurs: https://www.tv2.no/nyheter/flyselskapet-flyr-begjaerer-seg-konkurs/15471584/

Dette tilsier at luftfartsbransjen har blitt så grisete at normale norske lønns og arbeidsvilkår ikke er mulig å etterleve.

De som overlever må få stadige kapitaltilførsler og arbeidskontraktene er preget av innleie….

Problemene er jo prisene, kan ikke fly for mindre enn tog/buss billett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Problemene er jo prisene, kan ikke fly for mindre enn tog/buss billett.

Jeg lurer av og til på hvordan flyselskapene i det hele tatt klarer å få det til å gå rundt. Samtidig så er jo tog noe så innihelvete overpriset. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Quakecry skrev (6 minutter siden):

Er fordi i andre land er det ikke alle de norske vilkårene som spiser så jævlig av budsjettets dems. 

SAS har vært/er i samme kategori og må ha stadig nye redningspakker for å overleve. 

Merkelig at konkurransemyndighetene tillater dette. Ikke merkelig at den norske staten har solgt seg ned…..

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Inspector said:

SAS har vært/er i samme kategori og må ha stadig nye redningspakker for å overleve. 

Merkelig at konkurransemyndighetene tillater dette. Ikke merkelig at den norske staten har solgt seg ned…..

Problemet til SAS er vel at pilotene har noen av de beste vilkårne for piloter i verden. Noe som passer dårlig i disse tider hvor det er konkurranse og lite inntjenelse i motsetning til hvordan det engang var. 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (6 minutter siden):

Haha, grov faktafeil. Google litt du.


Det er vel få som har så gode vilkår som piloter i SAS, men ser gjerne dokumentasjon på at piloter andre steder har det bedre?

Piloter er også blant norges best betalte, selv om de liker å klage.
Startlønnen er relativt lav, men gjennomsnittslønn for norske piloter er rundt 100k per måned, pluss diett og andre tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Bananer.  Sært at man har klart å skrive feil selv med en banan midt i bildet.


Ordtaket er "If you pay peanuts, you get monkeys", det blir liksom noe kleint å bytte det ut med bananer, fordi du ser en banan på bildet

Kanskje Julius bare er pilot i Banana Airlines?
 

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...