Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Bare 2 år etter oppstart er flyselskapet Flyr i hardt vær: https://www.nettavisen.no/okonomi/ekspert-etter-flyr-meldingen-kan-bety-kroken-pa-dora/s/5-95-883406. Andre selskaper som SAS opplever også at markedet forvitrer. Luftfartens krasjlanding har vært spådd lenge, men luftfartsgrunder Bråthen klarte ikke å komme ut av egen boble. Dette lider flere investorer under nå, kanskje med unntak av de største som har «inside information» og har solgt seg ut i tide. Miljøaspekt, digitale møteplattformer, høy inflasjon og dårligere kjøpekraft hos folk flest burde vært tydelige nok signaler om å fjerne seg fra tradisjonell luftfart… Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Om ikke "Flyr" flyr i morgen, så er dette på ingen måte undergangen for luftfarten i sin helhet. Så lenge vi ikke har noen reelle alternativer for rask reise over lange avstander, så vil folk fortsette å fly. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Kajac skrev (5 minutter siden): Om ikke "Flyr" flyr i morgen, så er dette på ingen måte undergangen for luftfarten i sin helhet. Så lenge vi ikke har noen reelle alternativer for rask reise over lange avstander, så vil folk fortsette å fly. Noen vil nok overleve som rene «bussruter» , men å starte nye selskaper i et fallende marked er ikke særlig smart. Da må man i sa fall vente til marginene tar seg opp …. Lenke til kommentar
koots Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Inspector skrev (35 minutter siden): Noen vil nok overleve som rene «bussruter» , men å starte nye selskaper i et fallende marked er ikke særlig smart. Da må man i sa fall vente til marginene tar seg opp …. De gamblet på at Norwegian skulle gå under, noe det bare var på hengende håret at de ikke gjorde også, og tapte det veddemålet. Det er ikke plass til tre store, relativt like, aktører på det norske markedet. 1 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Inspector skrev (1 time siden): ....Dette lider flere investorer under nå, kanskje med unntak av de største som har «inside information» og har solgt seg ut i tide.... Du trengte ikke innsideinformasjon for å se at Flyr gikk med store underskudd og trengte fortløpende påfyll av penger til daglig drift, fra investorer. De som blir med til bunns i stedet for å selge seg ut tidligere med et mindre tap kan takke seg selv. Flyr har også opptrådt ekstremt grisete overfor sine aksjonærer, men det er en annen sak. Også lett å se, og dermed holde seg unna. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Det er nesten ingen flyselskap som tjener penger, hverken nå eller før koronaen. Derfor er flyselskap ofte statlige og subsidiert. Norwegian var et unntak i begynnelsen da det norske markedet var overpriset da SAS var nesten alene, og ryanair har også ldvert overskudd noen ganger, men med tvilsom forretningsskikk. Som Richard Branson sa en gang, skal du ende opp med en liten formue av å drive flyselskap må du starte med en stor formue... 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 RJohannesen skrev (1 time siden): Som Richard Branson sa en gang, skal du ende opp med en liten formue av å drive flyselskap må du starte med en stor formue... Det var vel noe sånt som "Skal du bli millionær av å drive flyselskap så må du starte som milliardær" 🙂 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Da er det avgjort og Flyr er konkurs: https://www.tv2.no/nyheter/flyselskapet-flyr-begjaerer-seg-konkurs/15471584/ Dette tilsier at luftfartsbransjen har blitt så grisete at normale norske lønns og arbeidsvilkår ikke er mulig å etterleve. De som overlever må få stadige kapitaltilførsler og arbeidskontraktene er preget av innleie…. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Bedriften burde aldri vært startet. Gigantisk pengesluk. Mer enn nok flyselskaper. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Inspector skrev (10 minutter siden): Da er det avgjort og Flyr er konkurs: https://www.tv2.no/nyheter/flyselskapet-flyr-begjaerer-seg-konkurs/15471584/ Dette tilsier at luftfartsbransjen har blitt så grisete at normale norske lønns og arbeidsvilkår ikke er mulig å etterleve. De som overlever må få stadige kapitaltilførsler og arbeidskontraktene er preget av innleie…. Problemene er jo prisene, kan ikke fly for mindre enn tog/buss billett. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Salvesen. skrev (2 timer siden): Problemene er jo prisene, kan ikke fly for mindre enn tog/buss billett. Jeg lurer av og til på hvordan flyselskapene i det hele tatt klarer å få det til å gå rundt. Samtidig så er jo tog noe så innihelvete overpriset. 2 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 6 minutes ago, Kajac said: Jeg lurer av og til på hvordan flyselskapene i det hele tatt klarer å få det til å gå rundt. Samtidig så er jo tog noe så innihelvete overpriset. Er fordi i andre land er det ikke alle de norske vilkårene som spiser så jævlig av budsjettets dems. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Quakecry skrev (6 minutter siden): Er fordi i andre land er det ikke alle de norske vilkårene som spiser så jævlig av budsjettets dems. SAS har vært/er i samme kategori og må ha stadig nye redningspakker for å overleve. Merkelig at konkurransemyndighetene tillater dette. Ikke merkelig at den norske staten har solgt seg ned….. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 41 minutes ago, Inspector said: SAS har vært/er i samme kategori og må ha stadig nye redningspakker for å overleve. Merkelig at konkurransemyndighetene tillater dette. Ikke merkelig at den norske staten har solgt seg ned….. Problemet til SAS er vel at pilotene har noen av de beste vilkårne for piloter i verden. Noe som passer dårlig i disse tider hvor det er konkurranse og lite inntjenelse i motsetning til hvordan det engang var. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Quakecry skrev (7 minutter siden): Problemet til SAS er vel at pilotene har noen av de beste vilkårne for piloter i verden. Haha, grov faktafeil. Google litt du. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 Mag ne skrev (6 minutter siden): Haha, grov faktafeil. Google litt du. Det er vel få som har så gode vilkår som piloter i SAS, men ser gjerne dokumentasjon på at piloter andre steder har det bedre? Piloter er også blant norges best betalte, selv om de liker å klage. Startlønnen er relativt lav, men gjennomsnittslønn for norske piloter er rundt 100k per måned, pluss diett og andre tillegg. 1 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 1 hour ago, Mag ne said: Haha, grov faktafeil. Google litt du. Hvordan er det grov faktafeil? De eneste som har like gode vilkår er piloter i luksusselskap slik som Emirates. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 3 hours ago, 0laf said: Bananer. Sært at man har klart å skrive feil selv med en banan midt i bildet. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) tigerdyr skrev (1 time siden): Bananer. Sært at man har klart å skrive feil selv med en banan midt i bildet. Ordtaket er "If you pay peanuts, you get monkeys", det blir liksom noe kleint å bytte det ut med bananer, fordi du ser en banan på bildet Kanskje Julius bare er pilot i Banana Airlines? Endret 1. februar 2023 av 0laf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå