Gå til innhold

Chieftec PSU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømfosrsyninger har som oftest en egen krets til å drive viftene siden de reguleres etter temperaturen. Du kan jo se hva effekt den gamle viften bruker, og kjøpe en 120mm som ikke ligger så langt over. Hvis du ikke finner en som passer kan du som nevnt koble den til en av drevkontaktene..

Lenke til kommentar

Forresten så bør du kanskje lage et nytt kabinett til PSU'en. Dette siden luftstrømmen må styres ut av maskinen, og da er det ikke lurt å ha så god utlufting med akkurat den plasseringa som det er på Chieftec PSU'ene. Husk også at du sannsynlig vis må sette PSU'en opp ned etter dette, men det skal sannsynlig vis ikke være noe problem ;)

Lenke til kommentar
Forresten så bør du kanskje lage et nytt kabinett til PSU'en. Dette siden luftstrømmen må styres ut av maskinen, og da er det ikke lurt å ha så god utlufting med akkurat den plasseringa som det er på Chieftec PSU'ene. Husk også at du sannsynlig vis må sette PSU'en opp ned etter dette, men det skal sannsynlig vis ikke være noe problem ;)

Det at lufta må ut av kabinettet kan jeg fikse med fanduct (102 mm fungerer helt sikkert fint, det var det største jeg klarte å skaffe). og jeg kan snu oppned PSUen. men MÅ jeg lage nytt case for PSUen? det der orker jeg ikke :p generelt sett så hadde jeg tenkt å bytte vifte BARE pga støy. men siden det blir altfor mye å gjøre, så orker jeg ikke . ( ja jeg er lat :p )

Lenke til kommentar
Det at lufta må ut av kabinettet kan jeg fikse med fanduct (102 mm fungerer helt sikkert fint, det var det største jeg klarte å skaffe). og jeg kan snu oppned PSUen. men MÅ jeg lage nytt case for PSUen? det der orker jeg ikke :p generelt sett så hadde jeg tenkt å bytte vifte BARE pga støy. men siden det blir altfor mye å gjøre, så orker jeg ikke . ( ja jeg er lat :p )

Det jeg tenker på er at det som nå er luftinntaket i PSU'en, ikke vil bli det hvis du skal modde inn ei 120mm vifte, da du må plassere denne på undersiden (rett over CPU) siden dette er den eneste plassen du kan plassere den. Se her for mer om hvordan du må gjøre det. Når du så har gjort det så vil nok mesteparten av lufta bli blåst inn i kabinettet igjen. Dette kan du vissnok fikse med å tette igjen luftinntake på innsiden med litt pakketape eller noe mer passende. Du bør også modde inn noe som gjør at du får et større luftuttak på baksiden. Du kan jo evt. finne noe finkornet netting og kutta av nesten hele bakplata for så å lime dette fast i det.

Lenke til kommentar

Hvilken vifte står i?

Raska ut en chieftech PSU vifte her for noen timer sia... Superred eller noe sånt het den, stille og blåste som bare juling (kjørte den på 13.2V 0.6A, og den skal ha 12V 0.2A) :green:

Så enten har du annen vifte eller så har du utrolig god hørsel...

Men tilbake til ditt spørsmål så er 22db et bra valg... men 92mm passer ikke! fordi viftehullene er beregne på 80mm så da får du ikke festet viften...

1. Bare napp ut den røde og svarte ledningen som går til kretskortet (utrolig tynn ledning) så kan du nappe ut noen der alle ledningene til molex å de andre pluggene er, lag til en ledning som rekker bort til viften og lodd på der du nappet ut ledningene dette må da vere 12V og grnd (viftestyring etter ønske, da koble til 5V)

2. Bare bruk de gamle ledningene, men ville målt hvilket spenning og strøm som går igjennom før du setter på en annen vifte, men chieftech PSU'ene bruker å vere temperatur regulerte (OBS :dribble: )

Lenke til kommentar

Alt er relativt. Chieftec PSUene er brukbart stillegående, men ikke SÅ stille at de ikke høres. Når jeg kjører alle Zalman-viftene mine på 5.5V så produserer de bare 20db støy (effektivt 25-27 siden det er så mange av dem og pga. dårlige viftegriller). Da høres PSUen ut som et jetfly,* og det blir ganske så plagsomt når en skal sove.

* Jada, jeg vet jeg overdriver ;)

Lenke til kommentar
Hvis du ser på min worklogg så har jeg snudd PSU og satt en 80mm øverst. Jeg skal bytte den ut med en 120mm.

Ja det er også en mulighet, men det ser ikke så bra ut og ødelegger kabinettet unødvendig mye =/ Har forresten seriøst vurdert dette alternativet, men fant ut at det også ville bli mer støysvakt å ha vifta inni kabinettet som på vanlige PSUer med 120mm vifter.

Endret av Corleone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...