Gå til innhold

Spørsmål rundt nytt RAID til serier og filmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, tingo said:

FreeNAS bruker zfs - det vil ha "software raid", ikke bruk hardware RAID-kontroller sammen med zfs.

Folk bruker da mest HBA (host bus adapter) med it firmware :) Sliknjeg skjønner det, så er det for å bedre direktetilgang til diskene?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dragonlove said:

Ja. Lsi har også mange slike modeller. Søk litt på dem, og finn ut hvilken som lettest kan få lsgt inn IT firmware. Kan godt være at det er standard på noen også.

Broadcom har også noen deilige HBA'er

https://www.broadcom.com/products/storage/host-bus-adapters

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Ok, men spørsmålet er om jeg trenger å bli så avansert bare for å ha en del filmer og slik? skal egentlig bare bytte ut Readynas'en min med en selvbygd NAS da jeg skal oppgradere hovedpc.

Da gjør du det enklest mulig :D

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (6 timer siden):

har ett ASUS P8Z77-V DELUXE som jeg tenkte å bruke i ett FreeNas oppsett, har 4 disker som skal brukes, men hva er best anngående Raid og hvilket raid oppsett?

Er det greitt nok å kjøre Software Raid med HK eller bør jeg kjøpe en HW Raid Kontroller utenom?

Du kan jo vurdere unraid fremfor freenas. Jeg har aldri hatt en enklere hverdag etter jeg byttet til unraid. Alt er så enkelt og brukervennlig. Før var det alltid på google for å undersøke hvordan docker skulle installeres, hvordan bytte en disk som ble defekt i array osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (9 minutter siden):

Du kan jo vurdere unraid fremfor freenas. Jeg har aldri hatt en enklere hverdag etter jeg byttet til unraid. Alt er så enkelt og brukervennlig. Før var det alltid på google for å undersøke hvordan docker skulle installeres, hvordan bytte en disk som ble defekt i array osv. 

Jeg prøvde meg på unRAID  tilbake i 2018 da jeg var litt lei all linux tukling. Men opplevde kernel panics over flere versjoner og bestemte meg for å ikke gå den veien da det ikke var mye hjelp eller klarehet å få fra forumet selv med fulle log dumps. Samme hardware har kjørt både Windows, freenas og proxmox dønn stabilt.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Dragonlove said:

Ok, men spørsmålet er om jeg trenger å bli så avansert bare for å ha en del filmer og slik? skal egentlig bare bytte ut Readynas'en min med en selvbygd NAS da jeg skal oppgradere hovedpc.

Fra et praktisk perspektiv, så vil jeg ikke anbefale RAID til et system med filmer og serier. Etter min erfaring, så er det sjeldent at en disk bare slutter å fungere. Stort sett så vil man kunne merke dette lenge i forveien med software, eller at disken rett og slett begynner å støye og/eller at ytelsen går ned.

Men for å øke volum, eller ytelse, så har det en viss verdi. Jeg ser egentlig heller ikke verdien med redudancy i privat sammenheng.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (5 minutter siden):

Fra et praktisk perspektiv, så vil jeg ikke anbefale RAID til et system med filmer og serier. Etter min erfaring, så er det sjeldent at en disk bare slutter å fungere. Stort sett så vil man kunne merke dette lenge i forveien med software, eller at disken rett og slett begynner å støye og/eller at ytelsen går ned.

Er ikke helt enig der, men det kommer jo litt an på her. Jeg har 40TB med stuff og selv om jeg ikke har mistet en disk enda, så har jeg måttet skifte ut en etter en del varsellamper på SMART-testen. Selv om det ikke er fullstendig krise å miste fiml/serier jeg har liggende, så er det lett verdt det å ha en disk i redundans for å slippe styret. Billig forsikring i mine øyne, men som unraid-bruker er det bare den største disken i array-et jeg "mister".

Lenke til kommentar
Just now, Nimrad said:

Er ikke helt enig der, men det kommer jo litt an på her. Jeg har 40TB med stuff og selv om jeg ikke har mistet en disk enda, så har jeg måttet skifte ut en etter en del varsellamper på SMART-testen. Selv om det ikke er fullstendig krise å miste fiml/serier jeg har liggende, så er det lett verdt det å ha en disk i redundans for å slippe styret. Billig forsikring i mine øyne, men som unraid-bruker er det bare den største disken i array-et jeg "mister".

Er enig i det. Med ca 15TB, det har en verdi. Men jeg synes det blir for dyrt med doblet pris på lagring for et problem som ikke er realistisk. Men skulle det verste skje, så vil det ta 2 dager å laste det ned igjen. Nå sitter jeg riktignok på mange mindre disker. Det er mulig jeg ville hatt ett litt annerledes syn på ting hvis alt var på 1 disk f.eks.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (26 minutter siden):

Men for å øke volum, eller ytelse, så har det en viss verdi. Jeg ser egentlig heller ikke verdien med redudancy i privat sammenheng.

Nå er det jo allerede i ett Raid i Netgear Readynas Ultra 4 serveren allerede, det blir jo bare til at jeg flytter alt over på en hjemmelaget Nas istedenfor. Om jeg ikke husker helt feil så er det fire 2Tb disker som er satt opp i raid slik at 4Tb er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...