Gå til innhold

Tro på vitenskap og religion..?

Anbefalte innlegg

Leste i en post i politikk/religion om en kar som diskuterte noe filosofisk (tror det tok utg.punkt i meningen med maneter(!)), og han nevnte at han var en av mange kristene som ikke tok bibelen bokstavelig og mente det var mulig å kombinere religion og vitenskap...

Jeg mener han tar feil! Enten så får han tro på Gud og skriftene som forteller om han eller så får han f*** meg la være assa. Det er SÅ mye i religionen som ikke lar seg forene med vitenskap at man bør faktisk velge. Hvis han med å være religiøs mener at han prøver å leve etter de 10 bud og være snill og grei så er han ikke mye troende... Jeg er en "praktiserende ateist", men lever nå uansett etter de fleste av de 10 bud. Ikke fordi de er de 10 bud, men forde det er lover og regler i samfunnet + at jeg har normal folkeskikk.

For å summere mener jeg at folk som hevder de tror på Gud bør ta den helt ut og tro på skapelsesteorien, jomfrufødsel og full pakke. (Hadde kona mi blitt gravid uten at jeg hadde hatt sex med henne tror jeg hun måtte dratt lengre ut på landet med den historien assa! Gutt som ble lurt! :laugh: Evt får de ta til fornuft og innse at dette er en historiebok med fortellinger som rett og slett har tatt av litt for mye! Jeg mener, hvor passer Gud inn i det store bildet hvis man tror på vitenskapen? Han/hun/det blir ganske så redundant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, og synes dette passet fin-fint i "offtopic - annet".

Dessuten; hvis du bare har noe til meg og ikke noe å føye til diskusjonen kunne du vel egentlig bare sendt meg en PM... Med mindre meningen var mer enn å gjøre meg oppmerksom på noe!

Lenke til kommentar

Hvordan forklarer du at det er så mange forskjellige religioner og Guder? Noen (om ikke alle) MÅ jo nødvendigvis ta feil... Hvordan kan du være så skrå-sikker på at du har rett? Regner med at du ikke har andre bevis enn en følelse av noe...?

Edit: ga du opp så lett..? ;)

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Regner nå med at du mener gutta som levde for "en god stund" siden du sa var. Og ja, jeg er kar over at noen av de som la grunnlaget for dagens vitenskap var religiøse. Einstein f.eks trodde dog ikke på Gud slik han beskrives i bibelen, men på et høyere vesen ja...

Helt uten at jeg har noen statistikk over det tror det er en overvekt av ikke-troende vitenskapsmenn i dag.

Lenke til kommentar
...

Helt uten at jeg har noen statistikk over det tror det er en overvekt av ikke-troende vitenskapsmenn i dag.

Om så er, hvorfor er dette viktig?

Innenfor seriøse vitenskapelige kretser har man nemlig det man kaller 'peer review', som kort fortalt betyr at om du så er en religiøs "nut-case", så blir allikevel argumentene for din teori vurdert på uavhengig grunnlag.

Det finnes faktisk uhyre skarpe, kompetente, individer der ute som saumfarer publikasjoner på leting etter feil. Populær-pressen kan gjengi mye rart, men går man til scientific american eller nature, så ser man ganske snart en mer redelig gjennomgang av påstander.

Lenke til kommentar
Ånei. Takk for input'en...

Anytime... Om du har flere spørsmål om skikk og bruk, netiquette, høflig talemåte, eller forumregler, bare rop ut - om du føler for å slenge med en eller annen banal pseudointellektuell religionsproblemstilling så går det også helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...