Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 I fjor bestilte jeg en ny bil som etter kontrakten skulle leveres tredje kvartal 2022. Bilen er ennå ikke blitt levert, og på grunn av nye avgifter etter 1. Januar, sier selgeren at jeg nå må betale nesten 15 000 kroner mer enn det som står i kontrakten. Jeg føler at jeg har ventet lenge nok, og ønsker definitivt ikke å betale 15 000 kroner mer bare for å være "priviligert" til å vente i flere måneder. Jeg ønsker nå derfor å heller kjøpe en annen bil, men selger nekter meg å bryte kontrakten. Har selger rett tll å kreve at kontrakten overholdes i dette tilfellet selv om det betyr at jeg må betale 15 000 kroner mer enn det som står? Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 https://www.motor.no/aktuelt/naf-bilforhandlerne-ma-dekke-moms-og-avgifter/241050 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Gjest c41a6...39b skrev (1 minutt siden): I fjor bestilte jeg en ny bil som etter kontrakten skulle leveres tredje kvartal 2022. Bilen er ennå ikke blitt levert, og på grunn av nye avgifter etter 1. Januar, sier selgeren at jeg nå må betale nesten 15 000 kroner mer enn det som står i kontrakten. Jeg føler at jeg har ventet lenge nok, og ønsker definitivt ikke å betale 15 000 kroner mer bare for å være "priviligert" til å vente i flere måneder. Jeg ønsker nå derfor å heller kjøpe en annen bil, men selger nekter meg å bryte kontrakten. Har selger rett tll å kreve at kontrakten overholdes i dette tilfellet selv om det betyr at jeg må betale 15 000 kroner mer enn det som står? Anonymous poster hash: c41a6...39b Les kontrakten? Normalt sett betaler en depositum og mister dette om en bryter kontrakten. Den tar nok høyde for at ting kan bli utsatt samt at endringer i avgifter belastes kunde 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Om det er så lang leveringstid på bilen så burde det ikke være noe problem å selge bilen til noen andre, og dermed vil ikke selger ha noe tap om du bryter kontrakten. Endret 28. januar 2023 av Dubious Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Bilen skulle leveres Q3 2022, skriver trådstarter. Altså august-oktober en gang. Det begynner å bli lenge siden! Vi er nå ferdig med januar 2023. Altså har de ikke levert ihht kontrakt, mener nå jeg! Da er det vel bare å finlese kontrakt, i tilfelle akkurat dette hendelsesforløpet er omtalt? Hvis ikke, er NAF klar på at økt kostnad ikke skal pålegges kunde. Kunde har valgt å kjøpe en bil med utleveringsdato FØR avgiftsøkningen trådte i kraft. Nettopp for å unngå denne ekstra utgiften. Selger har lovet leveranse Q3 — altså leeeenge før nyttår 22/23. Ergo helt åpenbart at kunde ikke skal straffes. Hadde selger holdt sin del av avtalen, hadde alt vært i boks nå. Uten overraskelser for noen. Hvem som skal straffes for at selger ikke lever opp til sin lovnad? Kunde eller selger? Temmelig åpenbart ... Dette får forhandleren ta på egen kappe! Bare å vise til Motor-linken over i grunn! 4 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Står det i kontrakten når bilen skulle leveres? Hvis dette tidspunktet er overskredet burde du kunne kansellere kontrakten uten problemer Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Salvesen. skrev (1 time siden): Les kontrakten? Normalt sett betaler en depositum og mister dette om en bryter kontrakten. Den tar nok høyde for at ting kan bli utsatt samt at endringer i avgifter belastes kunde Står definitivt ingenting i kontrakten om at prisen kan endres. Jeg ville uansett aldri ha skrevet under på en kotrakt der prisen ikke er fastsatt. Betalte heller ikke inn noe depositum. Ble bare fortalt av selger at jeg ikke kunne bryte kontrakten. Etter min mening er kontrakten allerede brutt fra selgers side og derfor verdiløs. Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 qualbeen skrev (16 minutter siden): Bilen skulle leveres Q3 2022, skriver trådstarter. Altså august-oktober en gang. Det begynner å bli lenge siden! Vi er nå ferdig med januar 2023. Altså har de ikke levert ihht kontrakt, mener nå jeg! Da er det vel bare å finlese kontrakt, i tilfelle akkurat dette hendelsesforløpet er omtalt? Hvis ikke, er NAF klar på at økt kostnad ikke skal pålegges kunde. Kunde har valgt å kjøpe en bil med utleveringsdato FØR avgiftsøkningen trådte i kraft. Nettopp for å unngå denne ekstra utgiften. Selger har lovet leveranse Q3 — altså leeeenge før nyttår 22/23. Ergo helt åpenbart at kunde ikke skal straffes. Hadde selger holdt sin del av avtalen, hadde alt vært i boks nå. Uten overraskelser for noen. Hvem som skal straffes for at selger ikke lever opp til sin lovnad? Kunde eller selger? Temmelig åpenbart ... Dette får forhandleren ta på egen kappe! Bare å vise til Motor-linken over i grunn! Akkurat dette var mine argumenter også, men selger mente at avgiftsøkningen ikke var hans skyld og påsto at jeg uansett ikke kunne bryte kontrakten. Jeg synes dette virker veldig useriøst. Hvis dette er måten de behandler kundene sine på tør jeg ikke å tenke på hva som vil skje om det skulle bli noe galt med bilen. Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 qualbeen skrev (15 minutter siden): Bilen skulle leveres Q3 2022, skriver trådstarter. Altså august-oktober en gang. Det begynner å bli lenge siden! Vi er nå ferdig med januar 2023. Altså har de ikke levert ihht kontrakt, mener nå jeg! Da er det vel bare å finlese kontrakt, i tilfelle akkurat dette hendelsesforløpet er omtalt? Hvis ikke, er NAF klar på at økt kostnad ikke skal pålegges kunde. Kunde har valgt å kjøpe en bil med utleveringsdato FØR avgiftsøkningen trådte i kraft. Nettopp for å unngå denne ekstra utgiften. Selger har lovet leveranse Q3 — altså leeeenge før nyttår 22/23. Ergo helt åpenbart at kunde ikke skal straffes. Hadde selger holdt sin del av avtalen, hadde alt vært i boks nå. Uten overraskelser for noen. Hvem som skal straffes for at selger ikke lever opp til sin lovnad? Kunde eller selger? Temmelig åpenbart ... Dette får forhandleren ta på egen kappe! Bare å vise til Motor-linken over i grunn! Jeg bestilte bil i 2021 som skulle leveres i september 21. Men de startet levering 2022.12. Jeg fikk ikke min. De har såklart fraskrevet seg slikt i kontakt. Ingenting å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 OC-Freak skrev (12 minutter siden): Står det i kontrakten når bilen skulle leveres? Hvis dette tidspunktet er overskredet burde du kunne kansellere kontrakten uten problemer Det står Q3 2022 i kontrakten. Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Gjest c41a6...39b skrev (Akkurat nå): Står definitivt ingenting i kontrakten om at prisen kan endres. Jeg ville uansett aldri ha skrevet under på en kotrakt der prisen ikke er fastsatt. Betalte heller ikke inn noe depositum. Ble bare fortalt av selger at jeg ikke kunne bryte kontrakten. Etter min mening er kontrakten allerede brutt fra selgers side og derfor verdiløs. Anonymous poster hash: c41a6...39b Hva står det ang avgifter? 1 Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Salvesen. skrev (6 minutter siden): Hva står det ang avgifter? Står ingenting om forbehold om avgiftsøkninger. Nå har jeg bare lyst til å avbryte handelen og ta pengene mine et annet sted. Spørsmålet er bare hvilke rettigheter jeg egentlig har her. Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Gjest c41a6...39b skrev (2 minutter siden): Står ingenting om forbehold om avgiftsøkninger. Nå har jeg bare lyst til å avbryte handelen og ta pengene mine et annet sted. Spørsmålet er bare hvilke rettigheter jeg egentlig har her. Anonymous poster hash: c41a6...39b Virker veldig rart. Dette står i min avtale om avgifter: Sitat Denne kjøpesummen inkluderer lokal MVA. (hvis og når dee er aktuelt), men det er mulig den ikke inkluderer enkelte lokalt eler regionalt påkrevde avgier og gebyrer. Eersom avgier og gebyrer er i konnuerlig endring og er avhengig av f lere variabler, slik som hvor du registrerer Kjøretøyet, vil de kalkuleres nærmere leveringsdspunktet og angis på din Endelige Kjøpesumsoversikt. Du er ansvarlig for å betale disse avgier og gebyrer. Er også nevnt hva som skjer ved avbestilling og dette bør stå i din også. Hva er det du har bestilt? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Tegnet selv kontrakt på bil før det var snakk om noen vektavgift osv. Men det står i kontrakten at evt avgiftsøkninger kommer i tillegg. Men ser ikke problemet med å kansellere så lenge leveringstiden er overskredet Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 6 minutes ago, Guest c41a6...39b said: Spørsmålet er bare hvilke rettigheter jeg egentlig har her. Det kommer an på hva som står i kontrakten og hvordan det skal tolkes. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Les kontrakten nøye. Hvis selger har brutt kontrakten allerede så trenger ikke kjøper å "dobbeltbryte" kontrakten. Da er det bare å påpeke selgers brudd. 2 Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 @Salvesen. @OC-Freak @mobile999 @Simen1: Har ikke mulighet til å lese kontrakten akkurat nå, men selger hevder at jeg må betale en avgift hvis jeg avbestiller bilen. Han vil derimot ikke spesifisere hvor høy denne avgiften eventuelt blir. Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Gjest c41a6...39b skrev (1 minutt siden): @Salvesen. @OC-Freak @mobile999 @Simen1: Har ikke mulighet til å lese kontrakten akkurat nå, men selger hevder at jeg må betale en avgift hvis jeg avbestiller bilen. Han vil derimot ikke spesifisere hvor høy denne avgiften eventuelt blir. Anonymous poster hash: c41a6...39b Spør personen hvor det står i kontrakten? Og spør hvor det står i kontrakten at de kan bryte leveringstid 1 Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Salvesen. skrev (8 minutter siden): Spør personen hvor det står i kontrakten? Og spør hvor det står i kontrakten at de kan bryte leveringstid Skal gjøre det på mandag. Tekstet noen spørsmål til han for litt siden. Han virket ikke særlig villig til å fortsette diskusjonen på en lørdag. Anonymous poster hash: c41a6...39b Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Da får man vente til mandag her. Kommer av og til innlegg der noen føler urettferdighet eller mangel ved avtale eller binding om kjøp. Normalt har seriøse (og noen useriøse) aktører gardert seg med mange punkter i kontrakter, bl.a. hendelser utenfor selgers kontroll. I tilfeller der det kan bevises at selger klart kan klandres for å ikke levere, da står man noe sterkere. At selger har aktivt unnlatt å gjøre noe. Kontrakt bør innholde rett til å gå fra kontrakten om varen/tjenesten ikke er levert innen en konkret tid. Er ikke slikt punkt med er det en større prosess. Endret 28. januar 2023 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå