Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny bil blir 15 000 kr dyrere, men selger nekter meg å bryte kontrakten.


Gjest c41a6...39b

Anbefalte innlegg

Gjest c41a6...39b

I fjor bestilte jeg en ny bil som etter kontrakten skulle leveres tredje kvartal 2022. Bilen er ennå ikke blitt levert, og på grunn av nye avgifter etter 1. Januar, sier selgeren at jeg nå må betale nesten 15 000 kroner mer enn det som står i kontrakten. Jeg føler at jeg har ventet lenge nok, og ønsker definitivt ikke å betale 15 000 kroner mer bare for å være "priviligert" til å vente i flere måneder. Jeg ønsker nå derfor å heller kjøpe en annen bil, men selger nekter meg å bryte kontrakten.

Har selger rett tll å kreve at kontrakten overholdes i dette tilfellet selv om det betyr at jeg må betale 15 000 kroner mer enn det som står?
 

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c41a6...39b skrev (1 minutt siden):

I fjor bestilte jeg en ny bil som etter kontrakten skulle leveres tredje kvartal 2022. Bilen er ennå ikke blitt levert, og på grunn av nye avgifter etter 1. Januar, sier selgeren at jeg nå må betale nesten 15 000 kroner mer enn det som står i kontrakten. Jeg føler at jeg har ventet lenge nok, og ønsker definitivt ikke å betale 15 000 kroner mer bare for å være "priviligert" til å vente i flere måneder. Jeg ønsker nå derfor å heller kjøpe en annen bil, men selger nekter meg å bryte kontrakten.

Har selger rett tll å kreve at kontrakten overholdes i dette tilfellet selv om det betyr at jeg må betale 15 000 kroner mer enn det som står?
 

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Les kontrakten? Normalt sett betaler en depositum og mister dette om en bryter kontrakten. Den tar nok høyde for at ting kan bli utsatt samt at endringer i avgifter belastes kunde 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bilen skulle leveres Q3 2022, skriver trådstarter. Altså august-oktober en gang. Det begynner å bli lenge siden!

Vi er nå ferdig med januar 2023. Altså har de ikke levert ihht kontrakt, mener nå jeg!

Da er det vel bare å finlese kontrakt, i tilfelle akkurat dette hendelsesforløpet er omtalt? Hvis ikke, er NAF klar på at økt kostnad ikke skal pålegges kunde. 

Kunde har valgt å kjøpe en bil med utleveringsdato FØR avgiftsøkningen trådte i kraft. Nettopp for å unngå denne ekstra utgiften. Selger har lovet leveranse Q3 — altså leeeenge før nyttår 22/23. Ergo helt åpenbart at kunde ikke skal straffes.

Hadde selger holdt sin del av avtalen, hadde alt vært i boks nå. Uten overraskelser for noen. 

Hvem som skal straffes for at selger ikke lever opp til sin lovnad? Kunde eller selger? Temmelig åpenbart ... Dette får forhandleren ta på egen kappe! Bare å vise til Motor-linken over i grunn!

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b
Salvesen. skrev (1 time siden):

Les kontrakten? Normalt sett betaler en depositum og mister dette om en bryter kontrakten. Den tar nok høyde for at ting kan bli utsatt samt at endringer i avgifter belastes kunde 

Står definitivt ingenting i kontrakten om at prisen kan endres. Jeg ville uansett aldri ha skrevet under på en kotrakt der prisen ikke er fastsatt. Betalte heller ikke inn noe depositum. Ble bare fortalt av selger at jeg ikke kunne bryte kontrakten. Etter min mening er kontrakten allerede brutt fra selgers side og derfor verdiløs.

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b
qualbeen skrev (16 minutter siden):

Bilen skulle leveres Q3 2022, skriver trådstarter. Altså august-oktober en gang. Det begynner å bli lenge siden!

Vi er nå ferdig med januar 2023. Altså har de ikke levert ihht kontrakt, mener nå jeg!

Da er det vel bare å finlese kontrakt, i tilfelle akkurat dette hendelsesforløpet er omtalt? Hvis ikke, er NAF klar på at økt kostnad ikke skal pålegges kunde. 

Kunde har valgt å kjøpe en bil med utleveringsdato FØR avgiftsøkningen trådte i kraft. Nettopp for å unngå denne ekstra utgiften. Selger har lovet leveranse Q3 — altså leeeenge før nyttår 22/23. Ergo helt åpenbart at kunde ikke skal straffes.

Hadde selger holdt sin del av avtalen, hadde alt vært i boks nå. Uten overraskelser for noen. 

Hvem som skal straffes for at selger ikke lever opp til sin lovnad? Kunde eller selger? Temmelig åpenbart ... Dette får forhandleren ta på egen kappe! Bare å vise til Motor-linken over i grunn!

 

 


Akkurat dette var mine argumenter også, men selger mente at avgiftsøkningen ikke var hans skyld og påsto at jeg uansett ikke kunne bryte kontrakten. Jeg synes dette virker veldig useriøst. Hvis dette er måten de behandler kundene sine på tør jeg ikke å tenke på hva som vil skje om det skulle bli noe galt med bilen.
 

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 minutter siden):

Bilen skulle leveres Q3 2022, skriver trådstarter. Altså august-oktober en gang. Det begynner å bli lenge siden!

Vi er nå ferdig med januar 2023. Altså har de ikke levert ihht kontrakt, mener nå jeg!

Da er det vel bare å finlese kontrakt, i tilfelle akkurat dette hendelsesforløpet er omtalt? Hvis ikke, er NAF klar på at økt kostnad ikke skal pålegges kunde. 

Kunde har valgt å kjøpe en bil med utleveringsdato FØR avgiftsøkningen trådte i kraft. Nettopp for å unngå denne ekstra utgiften. Selger har lovet leveranse Q3 — altså leeeenge før nyttår 22/23. Ergo helt åpenbart at kunde ikke skal straffes.

Hadde selger holdt sin del av avtalen, hadde alt vært i boks nå. Uten overraskelser for noen. 

Hvem som skal straffes for at selger ikke lever opp til sin lovnad? Kunde eller selger? Temmelig åpenbart ... Dette får forhandleren ta på egen kappe! Bare å vise til Motor-linken over i grunn!

 

 

Jeg bestilte bil i 2021 som skulle leveres i september 21. Men de startet levering 2022.12. Jeg fikk ikke min. De har såklart fraskrevet seg slikt i kontakt. Ingenting å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b
OC-Freak skrev (12 minutter siden):

Står det i kontrakten når bilen skulle leveres? Hvis dette tidspunktet er overskredet burde du kunne kansellere kontrakten uten problemer 


Det står Q3 2022 i kontrakten.
 

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b skrev (Akkurat nå):

Står definitivt ingenting i kontrakten om at prisen kan endres. Jeg ville uansett aldri ha skrevet under på en kotrakt der prisen ikke er fastsatt. Betalte heller ikke inn noe depositum. Ble bare fortalt av selger at jeg ikke kunne bryte kontrakten. Etter min mening er kontrakten allerede brutt fra selgers side og derfor verdiløs.

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Hva står det ang avgifter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hva står det ang avgifter? 

Står ingenting om forbehold om avgiftsøkninger. Nå har jeg bare lyst til å avbryte handelen og ta pengene mine et annet sted. Spørsmålet er bare hvilke rettigheter jeg egentlig har her.

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b skrev (2 minutter siden):

Står ingenting om forbehold om avgiftsøkninger. Nå har jeg bare lyst til å avbryte handelen og ta pengene mine et annet sted. Spørsmålet er bare hvilke rettigheter jeg egentlig har her.

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Virker veldig rart. Dette står i min avtale om avgifter:

 

Sitat

Denne kjøpesummen inkluderer lokal MVA. (hvis og når dee er aktuelt), men det er mulig den ikke inkluderer enkelte lokalt eler regionalt påkrevde avgier og gebyrer. Eersom avgier og gebyrer er i konnuerlig endring og er avhengig av f lere variabler, slik som hvor du registrerer Kjøretøyet, vil de kalkuleres nærmere leveringsdspunktet og angis på din Endelige Kjøpesumsoversikt. Du er ansvarlig for å betale disse avgier og gebyrer.

Er også nevnt hva som skjer ved avbestilling og dette bør stå i din også. 

 

Hva er det du har bestilt?

Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b skrev (1 minutt siden):

@Salvesen. @OC-Freak @mobile999 @Simen1:

Har ikke mulighet til å lese kontrakten akkurat nå, men selger hevder at jeg må betale en avgift hvis jeg avbestiller bilen. Han vil derimot ikke spesifisere hvor høy denne avgiften eventuelt blir.

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Spør personen hvor det står i kontrakten? Og spør hvor det står i kontrakten  at de kan bryte leveringstid 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest c41a6...39b
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Spør personen hvor det står i kontrakten? Og spør hvor det står i kontrakten  at de kan bryte leveringstid 

Skal gjøre det på mandag. Tekstet noen spørsmål til han for litt siden. Han virket ikke særlig villig til å fortsette diskusjonen på en lørdag.

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Lenke til kommentar

Da får man vente til mandag her. Kommer av og til innlegg der noen føler urettferdighet eller mangel ved avtale eller binding om kjøp. Normalt har seriøse (og noen useriøse) aktører gardert seg med mange punkter i kontrakter, bl.a. hendelser utenfor selgers kontroll.

I tilfeller der det kan bevises at selger klart kan klandres for å ikke levere, da står man noe sterkere. At selger har aktivt unnlatt å gjøre noe.

Kontrakt bør innholde rett til å gå fra kontrakten om varen/tjenesten ikke er levert innen en konkret tid. Er ikke slikt punkt med er det en større prosess.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...