Alex231 Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Hei, fant to av disse "halvrørene" oppå takstolene på loftet til et hus fra 50 tallet, er dette asbest eller hva er det for noe? 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Ser ut til at det er det ja. Du kan teste det selv: prøv å tenne på de små fibrene som stikker ut. Hvis de ikke brenner men gløder hvitt så er det veldig sannsynlig asbest ja. Endret 28. januar 2023 av Woff 2 Lenke til kommentar
Alex231 Skrevet 28. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2023 Skjønner, drev og ryddet på loftet også datt et annet "halvrør" av samme typen i bakken men knuste ikke, tror noen at jeg har fått i meg asbest og er det mulig å sjekke dette? Var der i 15 min kanskje. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Det går nok fint. Ville fått de fjernet mens du først er i gang. Bruk støvmaske. Vask klær og dusj etterpå. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Man kan ikke sjekke deg for asbest nei. Man kan heller ikke gjøre noe om du har puster der inn. Men asbest er heller ikke nevneverdig farlig i små mengder, problemet kommer når man driver med det regelmessig. Ta for all del forhåndsregler, bruk maske, prøv å ikke knus det, pakk det inn i dobbel plast om du skal kaste det. 1 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Lever til kommunens mottak for farlig avfall. Det er gratis for privatpersoner. 1 1 Lenke til kommentar
Alex231 Skrevet 28. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2023 Ok, takk for svar 😊 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Er det ikke en fordel å spraye slikt ned med vann før man rører på de for å hindre at de støver? Lenke til kommentar
rioi Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Ingen fare å behandle disse materialene i små mengder uten sikkerhetsutstyr. Men bruk maske så slipper du å tenke på det. Skjæring, knekking og brenning er det som skaper skadelig røyk eller støv, ikke flytting og demontering 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Det er ikke nødvendigvis ufarlig i små mengder. Man kan utvikle kreft av bare en enkelteksponering, men da skal man selvfølgelig være veldig uheldig. Mengden støv og antall eksponeringer øker risikoen. Ikke frigjør asbestfibre uten å bruk maske, det er mitt tips. 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Alex231 skrev (7 timer siden): Hei, fant to av disse "halvrørene" oppå takstolene på loftet til et hus fra 50 tallet, er dette asbest eller hva er det for noe? Det stoffet liknet veldig, paa de takpannene vi reiv av, paa barndomshjemmet mitt, uten beskyttelse for mangen aar siden. Restaurerte ogsaa en vedovn, uten beskyttelse, for en god stund siden. De sier at hvis du roeyker tobakk, saa blir det ti ganger farligere. Ikke for aa bagatellisere, men jeg snakket med en gammel ovnforhandler, for mangen aar siden. Han mente, han skulle ha vaert under torva, for lenge siden, hvis det hadde vaert saa farlig, som de ville ha det til. Vil ikke si at jeg har faatt noen helseproblemer, paa grunn av dette. Roeyker ogsaa. En faar si som jaerbuen. Helseproblem. He'kje probleme, me aa helsa eg. Endret 28. januar 2023 av Karltorbj Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Det der ser absolutt ut som kanaler som inneholder asbest. Ta på deg maske, hansker og gjerne en billig plastdress fra biltema/Jula. Pakk de inn i to lag med tykk plass og lever de gratis til kommunen. Dressen, hanskene og masken pakker du inn sammen med kanalene du har funnet. Er når de knuses, sages osv det er ett problem. Hele plater/rør av asbest er ikke noe problem 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Arbeidstilsynet - Asbest Privatpersoner og arbeid med asbest Byggebolig - Bra forum. Tror det er mer sannsynlig at det er asbest enn at det ikke er det. Tenker at det er best å fjerne det, jeg hadde kjørt på med fullt beskyttelsesutstyr slik som det er beskrevet hos Arbeidstilsynet. Egnet støvsuger kan sikker leies hos et firma som driver med slikt om det er nødvendig. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Dette ser ut som eternitt, som inneheld asbest. Det skadar ikkje å bruke ansiktsmaske når ein handterer det, men så veldig farleg er det uansett ikkje så lenge det er eit eingongstilfelle. Rådet om å pakke det inn og levere det til godkjent mottak er eit godt råd. Endret 28. januar 2023 av torbjornen Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 sedsberg skrev (9 timer siden): Er det ikke en fordel å spraye slikt ned med vann før man rører på de for å hindre at de støver? Det er ikke behov så lenge de ikke knekker. Reiv ett stort tak med asbest i sommer. Da spylte vi det med vann regelmessig. Det var ganske mye som knakk og var vanskelig å få løst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg har fjernet mindre mengder asbestholdige materialer i eldre hus selv flere ganger. Man trenger ikke å dynke det med vann med mindre det må knekkes/brettes for å kunne fjernes. Husk å pakke og merke det korrekt før du leverer det til nærmeste gjenbruksstasjon: https://www.norskgjenvinning.no/tjenester/avfallstyper/farlig-avfall/asbest/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå