Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med bakstilling, Citroën C1


Anbefalte innlegg

Hei, har hatt bilen på firehjulskontroll da den trakk litt til høyre. De fikk justert forstillingen litt, men jeg fikk beskjed om at bakstillingen ikke er helt riktig og at den ikke er justerbar. Han jeg pratet med sa at jeg måtte bytte ut bakstillingen hvis jeg ville fikse dette, men at de ikke kunne gjøre noe med det på verkstedet sitt (BilXtra). Jeg lurer på hvor jeg kan dra for å få dette gjort, og hvor mye jeg må regne med å betale. Det er snakk om en Citroën C1 fra 2010, så hvis reparasjonen er veldig dyr vet jeg ikke om det er verdt å få gjort. Det er bare veldig plagsomt å kjøre en bil med skjevt ratt! Jeg legger ved bilde av resultatene fra firehjulskontrollen siden jeg ikke skjønner så mye av tallene. Takk på forhånd for svar! 

 

hjulstilling.png.5dcd61d496d359c041fca8cde1cd8c6b.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, mobile999 said:

Ba du om hjulstillingskontroll/justering uten å si at rattet står skjevt?

Jeg forklarte at rattet var skjevt og at bilen trakk mot høyre. Da jeg fikk bilen tilbake var rattet fremdeles skjevt, så jeg dro tilbake dagen etter og spurte om de kunne ta en titt på det. Da gjennomførte de firehjulskontrollen på nytt, og det var da jeg fikk beskjed om at det er noe galt med bakstillingen.

Lenke til kommentar

Bakstillingen har ingenting å gjøre med at rattet er skjevt eller at bilen drar. Skal man forandre hjulvinkel på stiv bakaksling må man skimse på trommel/skivebremse. Det er ikke sikkert alle verksted kan dette eller ønsker å utføre en slik jobb. Ut fra måledata har de bare kontrollert, ikke justert noen ting. Det er også svært små avvik både på for og bakaksling. Det eneste jeg tror du trenger er en kontroll og justering av spissing på forakslingen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Bakstillingen har ingenting å gjøre med at rattet er skjevt eller at bilen drar. Skal man forandre hjulvinkel på stiv bakaksling må man skimse på trommel/skivebremse. Det er ikke sikkert alle verksted kan dette eller ønsker å utføre en slik jobb. Ut fra måledata har de bare kontrollert, ikke justert noen ting. Det er også svært små avvik både på for og bakaksling. Det eneste jeg tror du trenger er en kontroll og justering av spissing på forakslingen.

Bilde jeg sendte er resultatene fra den andre kontrollen, altså etter de først hadde justert foran, så det er vel derfor det ser ut som at de ikke har gjort noen ting. Jeg tenkte det bare var bakstillingen som var relevant å se på med tanke på hva jeg fikk beskjed om. Da er det jo rart at han mente jeg måtte bytte ut bakstillingen, men takk for at du oppklarte problemet for meg. Mener du jeg ikke trenger å gjøre noe med bakstillingen, og at jeg bare skal be om å få justert spissing foran? Vil da rattet rette seg opp? Jeg tenkte at problemet måtte ligge i de gule verdiene på arket, men jeg kan som sagt lite om dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...