Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Konsesjonsplikt på småbruk


Anbefalte innlegg

Jeg eier en liten gård som er på litt over 100 mål, og er derfor omfattet av konsesjonsplikten. Nå vil kanskje vegvesenet kjøpe litt av eiendommen. Som gjør at den blir på under 100mål. 
 

Dette er jo da grensen for når konsesjonsplikten ikke gjelder lengre. Vil denne eiendommen da automatisk bli fritatt for konsesjonsplikten dersom vegvesenet kjøper litt av eiendommen?

Om det ikke er noen her som har gode svar å komme med, så setter jeg pris på tips til hvem jeg kan kontakte for å få mer informasjon. Å snakke med kommunen er ikke et alternativ. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poelse skrev (På 26.1.2023 den 19.38):

Om det ikke er noen her som har gode svar å komme med, så setter jeg pris på tips til hvem jeg kan kontakte for å få mer informasjon.

En advokat med spisskompetanse på det der. Forhåpentligvis får du klare svar på kort tid så det ikke blir så dyrt.

Det går også an å gjøre et lite selvstudie i relevante lover på lovdata.no både for å lete etter klare svar, men det kan også hjelpe deg å formulere spørsmålet til advokaten så det blir minst mulig gjettverk og fakturering derfra.

Lenke til kommentar

Kommuner kan be Landbrukdsdirektoratet om å få innføre lokale regler, som for eksempel innebærer at det er konsesjon uansett størrelse på eiendommen. 
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/eiendom/konsesjon-paa-eiendom/kommuner-med-nedsatt-konsesjonsgrense-nullgrense

 

"Du må blant annet søke konsesjon for
bebygd eiendom som er over 100 dekar totalt
bebygd eiendom som har mer enn 35 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord"

"Fra lovdata: Konsesjon er ikke nødvendig ved erverv av: bebygd eiendom, ikke over 100 dekar, der fulldyrka og overflatedyrka jord ikke er mer enn 35 dekar."

Jeg er ingen advokat, og nederste setningen er uklar for meg.
Spørsmålet er om en må ha konsesjon for 35 dekar matjord, så selv om du kommer under 100 dekar totalt..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...