Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kvalitet på tannlege - er kundevurderinger en god indikator?


RudolfN

Anbefalte innlegg

Det er en stund siden sist jeg var hos tannlege og pga nytt bosted måtte jeg se etter en ny tannlege. Jeg brukte google reviews og fant en klinikk med mange gode tilbakemeldinger. Etter å ha vært der så er jeg meget fornøyd, det var en god opplevelse og tannlegen kommuniserte godt. Jeg fikk også skryt:) Men.... selv om min og andres opplevelser har vært meget gode, kan vi egentlig vite så mye om den faglige kvaliteten på tannlegers arbeid? 

Jeg ser at Forbrukerrådet og TV2 har testet ut forskjellige tannlegeklinikker med én og samme person (pasient). Det var store avvik i forhold til antall hull oppdaget og anbefalt behandling. 

Kan vi stole på google review når det gjelder tannleger? Vil faglig kvalitet fanges opp her? Eller reflekterer det kun selve pasientens opplevelsen av besøket? Kan det være slik at tannleger som er svært faglig dyktige, kanskje dårligere til å kommunisere, og finner mange hull får dårligere score...?  

Finnes det andre indikatorer enn google review som vi kan bruke som pasient for å sikre oss god behandling?

 

Endret av RudolfN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det korte svaret er "nei" og et litt lengre svar er "det spørs".

Google reviews er stort sett lite egnet (eller i hvert fall ikke så godt egnet som man skulle tro) som beslutningsgrunnlag for å kunne velge tannlege.

Tannlegetjenester er en av de mest tillitsbaserte tjenestene som finnes. Man har omtrent ingen mulighet til å vurdere kvaliteten på det som gjøres. Nesten alle reviews er basert på helt andre ting enn kvalitet og kompetanse, dessverre.

Jeg har skrevet litt om temaet tannbehandling her på Diskusjon.no og på Reddit (på /r/norge). Jeg har også svart på et nesten identisk spørsmål som ditt, om Google reviews i den engelske subredditen AskDentists: Reddit (/r/askdentists)

RudolfN skrev (18 timer siden):

Kan det være slik at tannleger som er svært faglig dyktige, kanskje dårligere til å kommunisere, og finner mange hull får dårligere score...?  

Dette er et interessant poeng og jeg tror nok dessverre det kan stemme noen ganger.

Lenke til kommentar

Det einaste du kan få ut av kundervurderingar er korleis kundane/pasientane har opplevd tannlegebesøket, og då er det subjektive ting som om tannlegen var hyggeleg, om det var koseleg på venterommet, osv. som blir vurdert.

Du vil i svært liten grad kunne store på pasientane sin vurdering av den faglege kvaliteten, då dette ligg langt utanfor det som folk flest har peiling på.

 

Det er forsåvidt det same som gjeld for bilverksted. Kundevurderingane kjem til å gå på kor raskt ein fekk time, om feilen vart fiksa, og om prisen var hyggeleg. Om mekanikaren faktisk har gjort ein god jobb vil ein stort sett ikkje vite om med mindre ein heilt klart har blitt lurt. Ein dyktig mekaniker som gir kunden ein lang liste med andre ting som burde utbetrast vil nok typisk få langt dårlegare score fordi kundane ikkje liker å høyre anna enn at alt er i orden.

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (1 time siden):

De anmeldelsene man ønsker å finne blir også filtrert bort av de som drifter listene, siden den minste antydning om feilbehandling blir fjernet i henhold til vilkårene: 

  • inneholder konkrete anklager om feilbehandling, feildiagnostisering eller manglende akutt/livsviktig behandling

Kan du vise til mer info om dette? Meg bekjent kan man ikke filtrere bort Google reviews, som eier av en virksomhet. Men ja, man kan rapportere reviews som åpenbart bryter retningslinjene, ref https://support.google.com/local-guides/answer/7400114?hl=en#zippy=%2Charassment%2Chate-speech%2Coffensive-content%2Cpersonal-information%2Cmisrepresentation

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det einaste du kan få ut av kundervurderingar er korleis kundane/pasientane har opplevd tannlegebesøket, og då er det subjektive ting som om tannlegen var hyggeleg, om det var koseleg på venterommet, osv. som blir vurdert.

Du vil i svært liten grad kunne store på pasientane sin vurdering av den faglege kvaliteten, då dette ligg langt utanfor det som folk flest har peiling på.

Ja, nettopp. Man kan jo være at en er uvitende og fornøyd, og over tid så kan tannproblemer oppstå som ellers kunne vært unngått. 

Lenke til kommentar
bjornkd skrev (18 timer siden):

Kan du vise til mer info om dette? Meg bekjent kan man ikke filtrere bort Google reviews, som eier av en virksomhet. Men ja, man kan rapportere reviews som åpenbart bryter retningslinjene, ref https://support.google.com/local-guides/answer/7400114?hl=en#zippy=%2Charassment%2Chate-speech%2Coffensive-content%2Cpersonal-information%2Cmisrepresentation

Jeg sa ikke noe om Google reviews spesifikt, men hvis du hadde googlet det direkte sitatet så hadde du funnet https://www.legelisten.no/tannleger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (7 timer siden):

Jeg sa ikke noe om Google reviews spesifikt, men hvis du hadde googlet det direkte sitatet så hadde du funnet https://www.legelisten.no/tannleger

Jeg googla i kontekst av / med Google reviews inkludert, siden det var det trådstarter spurte om. Men jeg ser det gir noen interessante treff mtp legelisten.

Uansett er det en problemstilling som går utover Google reviews - hvordan kan man vurdere kvaliteten på tillitsbaserte tjenester. Det korte svaret er at man kan ikke det, ikke på en enkel måte. I noen tilfeller kan man "anta" ting, som vanligvis vil stemme. Det kan f.eks være at en spesialist er dyktigere på det han er spesialist på enn det en generalist vil være.

F.eks vil nok en spesialist på rotfyllinger i de aller fleste tilfellene gjøre en bedre jobb, rent teknisk, enn en som ikke er spesialist på det. 

I tillegg kan man anta at en ung tannlege er mindre erfaren enn en som er eldre. Erfaring er avgjørende for at en tannlege skal kunne diagnostisere riktig og komme frem til riktig behandling.

Ut av dette kan man gjøre antakelser som at en tannklinikk som består av mange erfarne spesialister vil kunne gi behandling av høyere kvalitet enn en tannklinikk som består av en eller noen få uerfarne allmenntannleger. 

Man kan gå videre og anta at en tannklinikk som er plassert i en stor by har bedre tilgang på dyktige tannleger og flere kompliserte saker (som gir erfaring) enn en liten klinikk i distriktet.

Alle slike antakelser vil på et tidspunkt møte veggen, for det finnes mange unntak. Spesialister kan være inkompetente, en erfaren tannlege startet for lenge siden og kan kanskje jobbe med utstyr som ikke er godt nok, en erfaren spesialist kan ta snarveier for å tjene mest mulig, tannlegen kan være uetisk, overbehandle osv. Det er tillitsbasert.

I tillegg til det ovenfor så har jeg tro på svaret mitt i den engelske tråden på Reddit som jeg nevnte ovenfor. Dvs, etter å ha Googla/undersøkt, funnet noen potensielle tannlegekontor så drar man dit, sjekker klinikken fysisk, ser på stemningen på venterommet, kanskje snakker litt med de i resepsjonen, osv. Om man henger i resepsjonen en stund så vil man kunne få et inntrykk av om det er kaos, klager, om folk blir behandlet skikkelig, osv. Og så ber man om en undersøkelse.

Under undersøkelsen så tenker jeg det er flere ting man bør prøve å få med seg. 

  1. Forklarer tannlegen hva han har funnet?
  2. Forklarer tannlegen hva han vil gjøre?
  3. Hører han på deg eller er det ovenfra og ned?
  4. Ser det ut til at han tar hygiene på alvor?
  5. Er han lett på hånden eller virker han litt uforsiktig?
  6. Hvis det ble satt bedøvelse - gjorde det vondt? Det trenger ikke gjøre vondt hvis det settes riktig og sakte nok.

Selv om veldig få pasienter nok føler at de har "makt" når de sitter i tannlegestolen så er det viktig å huske på at man har faktisk det. Tannlegen leverer en tjeneste og du kan bruke forbrukermakten din ved å avbryte behandlingen om du ikke er fornøyd.

Mange tannleger har en tendens til å oppføre seg litt som om de "eier" tennene dine. Som at det er de og de alene som vet hva som er best for deg. Samtidig er tannlegetjenester en av de tjenestene nordmenn klager mest på, og som de oftest får medhold på (ref statistikk fra NPE). 

Kortversjonen er, folk bør "shoppe rundt" etter tannlege, men ikke basert bare på Google reviews og heller ikke basert på anbefalinger fra venner eller familie. Det man får råd om da er hovedsaklig hvor hyggelig og pent det var hos tannlegen.

Er det enkle ting så kan en nyutdannet tannlege sikkert gjøre en god nok jobb, men er det litt mer komplisert/omfattende så vil det lønne seg å grave litt mer.

Endret av bjornkd
råd for å kunne vurdere selve undersøkelsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...