DJViking Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 En eller flere av mine harddisker har begynt å bråke ganske mye. Har gjort et opptak av lyden, som kan spilles av her https://drive.google.com/file/d/1rgUy2LNrXMh9pD1PuhptYqM8KEqAyC9e/view?usp=sharing Noen som har en anelse hva det kan være for noe? En harddisk som synger på siste verset. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Ta umiddelbart backup av alt viktig du har på den disken, bare i tilfelle du aldri får kontakt med den igjen. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Høres ut som dårlig lager. Den vil nok slutte å snurre snart, så få ut viktige data med en gang. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2023 "Slår av PCen". Jeg har en 20TB disk på vei. Den kommer nok om noen dager. Vanskelig å vite hvilken harddisk som det er problem med. Må nesten trekke ut en og en for å sjekke. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Ta heller backup umiddelbart hvis du har noe viktig på den. Ikke slå av, det er ikke sikkert den vil starte igjen. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2023 (endret) Jeg har ikke noen disker å ta backup til ennå. Venter på ny 20TB disk. Jeg har brukt å slått den PCen av flere ganger de siste ukene. Nå har jeg tatt ut alle de 9 harddiskene. Det er en Samsung SSD 2.5". Rart den skal bråke slik. Tok opp lyd igjen, uten de harddiskene. https://drive.google.com/file/d/1rpv6lDcK4OvCiWEPsRyN7_kdIIGAqN1J/view Den SSD står i en sånn her RaidSonic ICY Dock ExpressCage MB324SP-B https://www.proshop.no/Harddisk-Tilbehoer/Icy-dock-ExpressCage-MB324SP-B/2555301 Endret 21. januar 2023 av DJViking Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Ekstra støy fra plateharddisk er et rødt flagg. Men dette kan pågå i lang tid før disken virkelig får problemer. Det er når man begynner å oppleve dårligere lese/skrive-hastighet at disken virkelig synger på siste verset ... I hvertfall har det vært slik for meg for de siste 3 platediskene som gikk føyken. (Og hvor kopiering av data tok shiitlang tid.) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 (endret) Det høres ut som lyden av et dårlig kulelager. Det kan slutte å rotere når som helst. Sier du lyden kommer fra en SSD? De er uten mekanikk, det er ikke mulig. Kommer lyden fra ei kjølevifte? Du kan stoppe vifta i noen sekunder med en blyant, og se om det blir stille. Endret 21. januar 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2023 Den Case sin SSD står i har en egen liten vifte. Det kan være den som bråker litt nå. Etter jeg tok ut alle harddiskene er det kun den SSD igjen. Dette er den case den står i. RaidSonic ICY Dock ExpressCage MB324SP-B https://www.proshop.no/Harddisk-Tilbehoer/Icy-dock-ExpressCage-MB324SP-B/2555301 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2023 (endret) Jeg har 8 slike harddiskbrønner. Jeg tok ut alle harddiskene, men den siste, nyeste, 14TB disken får jeg nå ikke inn i sporet igjen. En ting å merke med den 14TB er at den er litt tykkere enn de gamle 6TB diskene, men jeg har ikke hatt problemer før med å få den inn i sporet og låse brønnen. NB! Denne var ikke helt riktig. Den typen brønn jeg har er åpen, og ikke lukket som denne. Det er ikke noen vifter på de. Endret 21. januar 2023 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2023 DJViking skrev (13 minutter siden): Den Case sin SSD står i har en egen liten vifte. Det kan være den som bråker litt nå. Etter jeg tok ut alle harddiskene er det kun den SSD igjen. Dette er den case den står i. RaidSonic ICY Dock ExpressCage MB324SP-B https://www.proshop.no/Harddisk-Tilbehoer/Icy-dock-ExpressCage-MB324SP-B/2555301 Jeg begynner å lure på om slike harddisk cage ikke er så bra likevel. Denne har plass til 4stk. 2.5" SSD, noe som jeg syntes var ganske lurt når jeg kjøpte den. Dette er OS disken. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Mest sannsynlig kjølevifta fra kabinettet som lager støyen som sagt. Som allerede nevnt så er det ikke noe bevegelig mekanikk som kan lage støyen i en SSD. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2023 Det vist seg å være kjølevifta fra den harddisk boksen. RaidSonic ICY Dock ExpressCage MB324SP-B Jeg satte noe fast slik at den ikke spinner, og da ble PCen stille. Med tanke på at det kun er SSD i den, så er det ikke stort behov for den viften. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Nå er jeg ikke kjent med det spesifikke produktet - men fulgte det ikke med temperatursensor og viftekontroller til den skuffen? Eller er den sånn at vifta går for full guffe hele tiden? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2023 Usikker hvor mye den har brukt å gått, men den har vært stille helt til nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå