Gå til innhold

WEF "world economic forum" Davos, le eller gråte?


Anbefalte innlegg

Selfuniverse skrev (På 26.5.2024 den 1:25 PM):

Veldig godt sagt på en lett forståelig måte. Jeg vil også legge til det andre åpenbare at noen vil tape makt og kontrol på at folk får snakke mest mulig fritt.

 

Det er jo dette Davos-møtene i stor grad handler om også; grådige og maktsyke politikere som menger seg med de grådigste rovkapitalistene i verden med ønsker om total kontroll og politisk innflytelse. Klart de har felles interesser av at plebeierene holder mest mulig kjeft.

 

Selfuniverse skrev (På 26.5.2024 den 1:25 PM):

 

 

Haakon og Erna Solberg var på bilderberger møtet i 2011. Folk, inkludert meg, snakket flittig på internet på den tiden også, som gjorde at media plukket det opp. Jeg regner med det ble for mye søkelys, slik at de enten sluttet å dra dit, eller kanskje de har greid å dra dit skjult senere. Ikke vet jeg. Bilderberg møtene blir totalt avsperret offentligheten, og du har ingen mulighet til å snike deg inn på de møtene etter det jeg har hørt.

Hvis ingen hadde snakket fritt på internet om at Haakon og Erna dro dit, så vil jeg tippe de hadde returnert noen år eller mer, slik som Jens Stoltenberg og andre.

 

Ser at Henry Kissinger var med ja. Om Klaus Schwab er Ernst Stavro Blofeld var vel Kissinger, en av moderne tids største krigsforbrytere selve keiseren i Star Wars. Schab har også omtalt Kissinger som sitt store forbilde og om jeg ikke tar feil var han ivolvert i etableringen av WEF.

Hvorfor deltar så mange kongelige lurer nå jeg på, ikke bare fra Norge som jeg kan se. Kongelige i det 21. århundret er ment å bare være galionsfigurer og upolitiske samlende ansikter utad for nasjonen. Så hvorfor blir de invitert inn i lukkede og i aller høyeste grad politiske møter. Kongelige med lojalitet til sine "undersåtter" bør avvise enhver invitasjon til slike møter.

Trippelure skrev (På 26.5.2024 den 2:17 PM):

Siv Jensen har også vært der, og vår nåværende utenriksminister Espen Barth Eide. Her er en liste over norske deltakere på Bilderbergermøter, som man vet om. Mange drar dit i hemmelighet, så som du sier kan man ikke vite om alle. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Bilderberg-konferansenes_deltakere

 

Ja, her ser vi jo litt av galleriet i Gutte- og Jenteklubben Grei. Legger merke til at personer knyttet til finansverdenen er overrepresenterte i forhold til andre sektorer, hvilket ikke akkurat er overraskende. Kraftprofittør Rynning-Tønnesen er blant de norske deltakerne ser jeg; ingen bombe det heller. Og selvfølgelig de to norske WEF-utenriksministrene Børge Brende og Barth Eide.

Jeg tror ikke at alle som reiser dit har dårlige hensikter bare for å gjøre det klart. Og jeg tror ikke det foregår okkulte ritualer heller bare for å feie det av veien. Men det er åpenbart et ledd i nettverkbygging; hvor det lages nettverk mellom de med politisk og de med finansiell makt uten at det brysomme folket skal få ha noe de skal ha sagt. Ekstra problemtatisk er det også at personligheter fra "den fjerde statsmakt" - media - deltar. Media er ment å være "vaktbikkje" som skal granske politikere på vegne av folket - men vi ser mer og mer at de gjør det motsatte; altså gransker folket på vegne av politikerne og det er feil. NRK for eksempel er VÅRT medium, altså det skattebetalende folkets medium og de skal ikke opptre som en provat institusjon; derfor er det uheldig når vi ser at tidligere NRK-sjef Bernander har deltatt på møtene. Det er helt tydelig at finansfyrstene og eventuelle maktsyke politikere ønsker å ha media mest mulig på "sin" side og da gir det mening at representanter for media er invitert.

Igjen; ikke alle som drar har uedle hensikter. Jeg tror ikke de fleste som ikke har tilknytning til Wall Street og finanssektoren blant deltakerne har noen uedle hensikter, men igjen; dette er et "dirty" spill hvor det handler om nettverk, nettverk, nettverk. Og det er nok ikke bare på møtene det mingles. De møtes nok på hotellene uformelt også, i barene, i restauranteme, treningsrommene etc. Det er mange måter det knyttes slike nettverk på og det handler i bunn og grunn om alliansen mellom mest mulig politisk makt og mest mulig penger. It is a big club and we are not in it.

Og makt - og penger - korrumperer.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (På 29.5.2024 den 2:35 PM):

Sutring på internett har ført til ganske mye forandring og informasjonsutveksling, til gode for folk i samfunnet.

Du er velkommen til å sutre mer over at andre sutrer.

Ingen som sier at det ikke har ført til forandring.
Om det er til det bedre totalt sett?  Nei overhodet ikke.

men sutring er sutring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DIYDari said:

Ingen som sier at det ikke har ført til forandring.
Om det er til det bedre totalt sett?  Nei overhodet ikke.

men sutring er sutring.

5 minutter etter at du lagde din "vet ikke hva som er verst" post her på denne tråden, så lagde du en post i en annen tråd, der du forteller om at 3 lokale gutter daglig raner jevnaldrende barn. Etter det ser det ut som at du forteller om andre forhold i din kommune. Dette kunne kanskje for deg gått som 'sutring'.

Jeg er nysgjerrig... Hvordan stiller du deg til selv om det du postet i den andre tråden? Er det til det bedre totalt sett, eller overhodet ikke?

 

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 31.5.2024 den 10:52 AM):

Ingen som sier at det ikke har ført til forandring.
Om det er til det bedre totalt sett?  Nei overhodet ikke.

men sutring er sutring.

Du har forsåvidt rett. Nordenn er ekstremt tafatte og veldig flinke til å klage, spesielt til å klage på nettet men viser absolutt ikke noe form til initiativ til å få gjort noe med ting. Det er "tenke det, ønske det, ville det med - men gjøre det?"-mentalitet. Ikke en gang på valgsiden ser det ut til noen vilje med å få gjort noe med det; AP og Høyre har til stadighet opp ot 50%+ oppslutning på partimålinger; de to partiene som har gjort mest for å ødelegge det norske kraftsystemet. Folk sitter og sutrer og klager på nettet over strømrpisene, men nesten ingen gidder å møte opp i demonstrasjoner. Det var flere demonstrasjoner i 2022 for å få innført makspris på strøm og større politisk kontroll over krafta, men knapt 200 gadd å møte opp. Langt flere satt langs pubene ved Karl Johan og mesket i seg dyr utepils(og kanskje sutret over stømprisene også)og bivånet det hele. Samme med Fellesforbundet som vedtar "resulosjoner" mot regjeringens kraftpolitikk, men det er bare resolusjoner og overhodet ikke noe snakk om storstreiker og protester for å tvinge regjeringen til å forandre politikken så slikt er bare verdiløst. Det er ikke mye fransk protestvilje hos Ola Dunk; det skal være sikkert.

Forandringene må i såfall komme utenfra. Når resten av verden eventuelt forandres til det bedre vil Norge dilte etter slik det har skjedd før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 2.6.2024 den 10:22 AM):

Du har forsåvidt rett. Nordenn er ekstremt tafatte og veldig flinke til å klage, spesielt til å klage på nettet men viser absolutt ikke noe form til initiativ til å få gjort noe med ting. Det er "tenke det, ønske det, ville det med - men gjøre det?"-mentalitet. Ikke en gang på valgsiden ser det ut til noen vilje med å få gjort noe med det; AP og Høyre har til stadighet opp ot 50%+ oppslutning på partimålinger; de to partiene som har gjort mest for å ødelegge det norske kraftsystemet. Folk sitter og sutrer og klager på nettet over strømrpisene, men nesten ingen gidder å møte opp i demonstrasjoner. Det var flere demonstrasjoner i 2022 for å få innført makspris på strøm og større politisk kontroll over krafta, men knapt 200 gadd å møte opp. Langt flere satt langs pubene ved Karl Johan og mesket i seg dyr utepils(og kanskje sutret over stømprisene også)og bivånet det hele. Samme med Fellesforbundet som vedtar "resulosjoner" mot regjeringens kraftpolitikk, men det er bare resolusjoner og overhodet ikke noe snakk om storstreiker og protester for å tvinge regjeringen til å forandre politikken så slikt er bare verdiløst. Det er ikke mye fransk protestvilje hos Ola Dunk; det skal være sikkert.

Forandringene må i såfall komme utenfra. Når resten av verden eventuelt forandres til det bedre vil Norge dilte etter slik det har skjedd før.

100%

Det er synd også..men jeg tror egentlig vi kan skylde oss selv hver som en.

Hvor mange kan si at de har noen "forbilder" å se opp til som har gjort feks demonstrasjoner som faktisk har gitt noen form for resultater? Altså synlige resultater.  Det største man kanskje har hørt om for den yngre generasjonen er Greta Thunberg, men ga det egentlig noen resultater?  Ikke som jeg har fått med meg hvertfall.

Personlig har jeg ingen erfaring, kjennskap eller overhodet hørt om en demonstrasjon her til lands i min levetid som har gitt noen synlige resultater.

Det man leser og hører om er som du sier..Et par hundre som stiller seg foran inngangsdøra frem til politi sier de skal flytte seg for de ansatte, også stopper det der.

Spør du folk i min generasjon, eller mine foreldre sin generasjon..Så får du nok for det meste samme svaret når du spør de :Ville du demonstrert for noe du tror på?    " Nei hvorfor det? Det skjer jo ikke noe uansett"

Og har man rett når man sier det sånn?  Jeg vet ikke.. Tilsynelatende virker det sånn.

Så en kan jo undre seg..Har vi egentlig som forbrukere og innbyggere noe vi skal si? Utenom å måtte stemme på en av 2 åpenbare politiske partier som vinner, som igjen føles egentlig det samme uansett hva som skjer.


 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 4.6.2024 den 10:00 AM):

 

Det man leser og hører om er som du sier..Et par hundre som stiller seg foran inngangsdøra frem til politi sier de skal flytte seg for de ansatte, også stopper det der.

Spør du folk i min generasjon, eller mine foreldre sin generasjon..Så får du nok for det meste samme svaret når du spør de :Ville du demonstrert for noe du tror på?    " Nei hvorfor det? Det skjer jo ikke noe uansett"

Og har man rett når man sier det sånn?  Jeg vet ikke.. Tilsynelatende virker det sånn.

 


 

Det er den tafatte holdningen som gjør at det ikke skjer noen positive forandringer. Unntaktene i Norge er streikene, men der er det i all hovedsak egoitstiske gruppeinteresser innenfor enkeltsektorer som setter premissene, ikke hva som er bra for hele befolkningen i fellesskap. Økt lønn til en gruppe betyr mindre lønnsvekst for en annen og kutt i budsjetter andre steder. Hadde det vært en skikkelig fellesskapsfølelse hvor man ser de store linjene ville vi sett et folkeopprør mot kraftpolitikken hvor hele folket i alle sektorer hadde aksjoner og streiket i fellesskap for å tvinge regjeringen på retrettt.

Men slikt skjer ikke. For vi er ikke som franskmenn. Men nettopp franskmenn og deres måter å aksjonere på viser at jo; det virker faktisk å aksjonere bare virkemidlene er sterke nok. Det har skjedd flere ganger, også i nyere tid. Samme med bondeprotestene i Nederland.

Og selv om man er fatalistiske og "late" i Norge og tenker; "det hjelper ikke samma hva" er det en historieløs holdning. For når man ser den norske arbeiderbevegelsens historie på 1900-tallet så vant ikke de gjennom med sine saker med å trekke på skuldrene eller vedta sutreresolusjoner.

Og SUTRERESOLUSJONER er nettopp det Fellesforbundet har kommet med i sitt "opprør" mot kraftpolitikken:

https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/fellesforbundetutvalg-vil-fjerne-stromselskapene-foreslar-at-staten-tar-over-stromsalget-6.158.940332.a27815bcd8

 

Dette er sutring, og ikke noe annet. Om det skulle bety noe hadde de omsatt ord til handling gjennom streiker og aksjoner. Slik sutring ler bare politikerne av og de kommer ikke til å løfte en finger.

 

DIYDari skrev (På 4.6.2024 den 10:00 AM):

 

Og har man rett når man sier det sånn?  Jeg vet ikke.. Tilsynelatende virker det sånn.

Så en kan jo undre seg..Har vi egentlig som forbrukere og innbyggere noe vi skal si? Utenom å måtte stemme på en av 2 åpenbare politiske partier som vinner, som igjen føles egentlig det samme uansett hva som skjer.


 

 

Joda, folket har makt, de gidder bare ikke å bruke den. Og det er viktigere å få med seg Eurovision, Skal vi Danse, tullekrangle om Pride, Frank Løke og lignende vås.

En vesentlig stor del av det norske folk fortjerner mangedoblede strømregninger og ramponering av sine nærmeste naturområder med vindturbiner. Samt mye dyrere mat og bensin. Stygt å si det slik, men når man gir så til de grader f*en så får man pokker meg ta konsekvensene av det også.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...