Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Studielån som ufør taper

Gjest 6a0ed...1c5

Anbefalte innlegg

Gjest 6a0ed...1c5

Bakgrunn:

Jeg holder på å vurdere hva jeg skal foreta meg videre... ønsker å utnytte det jeg har igjen av restarbeidsevne til noe fornuftig. Målet er å komme fram til en givende og greit betalt deltidsstilling, i området 20-30%... og ut fra mine forutsetninger og hvor jeg befinner meg, så sikter jeg meg inn mot lektor på videregående skole som et aktuelt yrke. Men for å nå helt dit trenger jeg en mastergrad (og PPU).

Har allerede to greie bachelorgrader som utgangspunkt, og har forsåvidt funnet ut av hvordan jeg må innordne meg for å fungere nogenlunde som student. Hittil har det vært samlingsbaserte og/eller nettbaserte studier som har fungert. Det går ikke med aktuelle mastergrader. Men - gjennom en kombinasjon av deltid + en permisjon/pause før selve masteroppgaven skal skrives har jeg et håp om at dette skal være mulig og gjennomførbart for meg. (For PPU etterpå er det grei skuring å ta det på deltid, hjemmefra - så kommer jeg såpass langt ordner det seg...)

En viktig del av det som må til for at jeg skal takle mine utfordringer på best mulig måte, har med boforhold og *hvor* jeg bor - jeg trives best ute på bygda der jeg får være for meg selv, og det går direkte på helsa løs om jeg prøver å bo på fulltid i en trang hybel i en by... så jeg kan ikke "bare" flytte til en by og ta det videre direkte. Jeg er avhengig av å kunne leie bolig på studiestedet samtidig som jeg fortsatt beholder boligen hjemme på bygda...

Derfor ser jeg på mulighetene for å igjen ta opp studielån for å kunne gjennomføre dette. Fra før, 8-9(?) år siden - så fikk jeg slettet eksisterende studiegjeld. Når det er aktuelt å starte på master, vil det være over 10 år siden dette ble gjort.

----

I Forskrift om utdanningsstøtte står det følgende:

Sitat

§ 23.Lån og stipend til søker som tidligere har fått slettet gjeld fordi søkeren var ufør

En søker som tidligere har fått slettet gjeld etter forskrift om tilbakebetaling av utdanningslån fordi søkeren var ufør, har bare rett til lån og stipend til utdanning dersom helsesituasjonen har bedret seg slik at søkeren kan gå tilbake til arbeidslivet når utdanningen er gjennomført.

Hvordan vurderes dette?

Helsesituasjonen min har ikke bedret seg nevneverdig, og utsiktene til bedring er lave.

Uansett om alt går som planlagt og jeg klarer å komme meg inn på arbeidslivet etterpå eller ikke, vil jeg uten større problemer takle å betale ned studielånet.

Anonymous poster hash: 6a0ed...1c5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6a0ed...1c5 skrev (32 minutter siden):

Bakgrunn:

Jeg holder på å vurdere hva jeg skal foreta meg videre... ønsker å utnytte det jeg har igjen av restarbeidsevne til noe fornuftig. Målet er å komme fram til en givende og greit betalt deltidsstilling, i området 20-30%... og ut fra mine forutsetninger og hvor jeg befinner meg, så sikter jeg meg inn mot lektor på videregående skole som et aktuelt yrke. Men for å nå helt dit trenger jeg en mastergrad (og PPU).

Har allerede to greie bachelorgrader som utgangspunkt, og har forsåvidt funnet ut av hvordan jeg må innordne meg for å fungere nogenlunde som student. Hittil har det vært samlingsbaserte og/eller nettbaserte studier som har fungert. Det går ikke med aktuelle mastergrader. Men - gjennom en kombinasjon av deltid + en permisjon/pause før selve masteroppgaven skal skrives har jeg et håp om at dette skal være mulig og gjennomførbart for meg. (For PPU etterpå er det grei skuring å ta det på deltid, hjemmefra - så kommer jeg såpass langt ordner det seg...)

En viktig del av det som må til for at jeg skal takle mine utfordringer på best mulig måte, har med boforhold og *hvor* jeg bor - jeg trives best ute på bygda der jeg får være for meg selv, og det går direkte på helsa løs om jeg prøver å bo på fulltid i en trang hybel i en by... så jeg kan ikke "bare" flytte til en by og ta det videre direkte. Jeg er avhengig av å kunne leie bolig på studiestedet samtidig som jeg fortsatt beholder boligen hjemme på bygda...

Derfor ser jeg på mulighetene for å igjen ta opp studielån for å kunne gjennomføre dette. Fra før, 8-9(?) år siden - så fikk jeg slettet eksisterende studiegjeld. Når det er aktuelt å starte på master, vil det være over 10 år siden dette ble gjort.

----

I Forskrift om utdanningsstøtte står det følgende:

Hvordan vurderes dette?

Helsesituasjonen min har ikke bedret seg nevneverdig, og utsiktene til bedring er lave.

Uansett om alt går som planlagt og jeg klarer å komme meg inn på arbeidslivet etterpå eller ikke, vil jeg uten større problemer takle å betale ned studielånet.

Anonymous poster hash: 6a0ed...1c5

Jeg tror du svarer på dette selv jeg, situasjonen har ikke bedret seg og det er kravet.

Hva med å sikte lavere? Som ikke krever at du tar opp mer gjeld. 

Lenke til kommentar

Formålet med bestemmelsen er å forhindre misbruk av støtteordningen - en person som har fått ettergitt sin gjeld skal ikke kunne ta opp ny gjeld som vedkommende fyller vilkårene for å få ettergitt allerede på søknadstidspunktet. 

At du "uten større problemer" kan takle å betale ned studielånet er ikke poenget med bestemmelsen. Én av grunnene til at du kan takle å betale ned studielånet er at du har fått ettergitt studielån. 

Vurderingstemaet er nokså enkelt: På søknadstidspunktet må du kunne underbygge at helsesituasjonen din er bedre - såpass mye bedre at du vil kunne jobbe - i praksis må du kunne bevise at det nå er manglende utdanning som hindrer mulighetene dine på arbeidsmarkedet. Dette vil bli nokså vanskelig for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...