adolecent bloke Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 hei Jeg lurer på om det er noen regler for fritak for å betale moms på motorvogn importert fra USA. Svigerbroren min og søsteren min ønsker å importeret eller rettere sagt "flippe" en bil som de kjøper i USA. De er i den oppfattning at de er fritatt fra å betale norsk moms på blien da søsteren min (norsk statsborger) som er gift med svigerbroren min har bodd i USA over et år. Er de i riktig oppfattning eller dagdrømmer de, noen her inne som har erfaringer med en lignened sak? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Hva slags bil er dette? Er det en helt ny bil, en nyere bruktbil eller en gammel veteranbil? En varebil eller personbil? Lenke til kommentar
adolecent bloke Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 De ønsker å kjøpe en Ford Mustang GT, brukt eller ny, alt avhengig av hva som er mest fordelaktig med henblikk på lovverket for moms. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) adolecent bloke skrev (42 minutter siden): De er i den oppfattning at de er fritatt fra å betale norsk moms på blien da søsteren min (norsk statsborger) som er gift med svigerbroren min har bodd i USA over et år. Det var tidligere en regel om avgiftsfritak hvis du hadde bodd i USA (eller utlandet generelt) i mer enn 10 år, men det ble borte for mange år siden. Mulig det er unntak for elbiler som koster under mva-grensen. Endret 20. januar 2023 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Penny Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kortversjon: LOL Lengre versjon: Skal den registreres i Norge skal alle avgifter betales, uavhengig av hvor lenge de har bodd utenfor Norge. Om de ikke skal registrere den i Norge, men bare ha den på låven til pynt (eller i påvente av at den fyller 20 år, se under) kan de slippe billigere unna, men en fremtidig kjøper som vil registrere den for bruk (før den fyller 20 år) vil måtte betale de avgiftene som ennå ikke er betalt, og det vil gjenspeiles i hvor mye din svoger vil klare å selge bilen for. Mustangen hans med utestående avgifter vil nødvendigvis måtte prises vesentlig lavere enn en annen selgers Mustang hvor avgiftene allerede er betalt. Som zanta over nevner var det tidligere en regel om at utenlandsboende kunne ta med bil hjem avgiftsfritt, det var 3 års botid og 1 års eietid av den spesifikke bilen (så man kunne ikke i siste liten før flytting kjøpe en bil, man måtte faktisk ha eid den i utlandet 1 år), senere innskjerpet til 5/1, og jeg mener den siste regelen før den forsvant var 5/2, men det var mange år siden. Alternativet er å importere en bil som er minst 20 år gammel (redusert fra 30 år for noen år siden), da er det fritt frem uten avgifter, men Mustanger som i dag er rett over 20 år gamle er sørgelige saker for kun veldig spesielt interesserte. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) Moms skal betales uansett bilens alder, og som andre skriver vanlige avgifter for biler nyere enn 20 år. https://www.toll.no/no/flytte-til-eller-fra-norge/flyttegods/ https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ Endret 20. januar 2023 av Mag ne Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Det er flere her som har spurt angående å importere billige amerikanske biler fra USA, men de får hakeslepp når de ser at man kan få en luksus-BMW eller Audi bare for CO2-avgiten de må betale. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Skatteetaten har en egen kalkulator for å beregne hvor mye man skylder staten for å ta en bil over grensen. Jo tyngre og mer CO2 utslipp bilen har, jo mer koster det. En ny Mustang med V8 motor vil nok koste mer i avgifter og moms enn det bilen koster i seg selv. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Regn ut hva det koster å importere bil til Norge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå