Mr.M Skrevet fredag kl 17:32 Del Skrevet fredag kl 17:32 (endret) vidor skrev (4 timer siden): Beste måten å gå uønsket opp i fettmasse på å bygge sykdom på er å kaste i seg slikt sammen med mye raske karbohydrater som snacks, brus, pizza og sukker. Klarer man å slikt i en mnd tid så har man restartet metabolismen og klarer lettere å holde seg unna slikt. Man må få avhengigheten ut av systemet før du må betale prisen. jeg vet ikke, men det er tidsbegrenset for min del hvor lenge jeg greier avstå søtsaker. Går kanskje halvannen uke, da begynner kroppen skrike (og man lurer (seg sjøl?) "kanskje det er noe kroppen trenger?" evig runddans dette 🤥 btw, egentlig er søtsaker, brus, iskrem, osv. altfor billig. Skal liksom ikke klage da, men for folkehelsen er det nok ikke bra. Lett å bli sukkeravhengig. Endret fredag kl 17:36 av Mr.M Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:43 Del Skrevet lørdag kl 12:43 Plastposeprisene stiger - men noen bryr seg ikke uansett. Jeg mener at så lenge poseavgiften går til handelens miljøfond og de finansierer gode miljøtiltak så kan det bare fortsette og prisene må gjerne øke. At noen ikke bryr seg om poseprisen betyr bare at de vil fortsette å betale en slags idiotskatt. Frivillige skatter fra de rikeste må jo være ennå bedre enn pålagte skatter på de rikeste. Dundre på - øk poseavgiften med en krone hvert år. Lenke til kommentar
kremt Skrevet lørdag kl 13:10 Del Skrevet lørdag kl 13:10 Flere år siden jeg har kjøpt pose. Tror prisen nå er 6.75. Selv om man kjøper en pose i uka blir det bare 350 kroner i året. Ikke enorme summer. Som en følge av de høye prisene og reduserte salget ser jeg nesten aldri poser i naturen eller som ligger og slenger. En pose er jo verdt like mye som 2-3 flasker. Lenke til kommentar
Subara Skrevet lørdag kl 15:10 Del Skrevet lørdag kl 15:10 Det meste av påskegodteriet var "forsvunnet" fra hyllen på Kiwi. De har de laveste prisene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet lørdag kl 15:15 Del Skrevet lørdag kl 15:15 Tilbud som er "tomt" koster dem ikke noe. De har sikkert pallevis på bakrommet. Så det samme på coop før jul når mange ting var priset lavt, alltid tomt, selv tidlig på morgenen. Akkurat når prisene ble satt opp til over normal pris etter dette, helt stappfulle hyller. De håper vel folk blir lokket til butikken av tilbud, men når de ser salgsvarer er utsolgt kjøper de andre varer til full pris. 1 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet tirsdag kl 10:48 Del Skrevet tirsdag kl 10:48 https://www.rb.no/tomme-hyller-pa-hele-romerike-ikke-mer-pa-lager/s/5-43-2455068 Tomme hyller på hele Romerike: – Ikke mer på lager. Sitat Rett før helga startet priskrigen på påskegodteri. Nå er flere butikkhyller tomme. Sitat Allerede før påsken begynte gikk flere butikker tomme for enkelte påskeprodukter, deriblant påskeeggene. Årsaken er trolig priskrigen som startet i midten av forrige uke. Onsdag begynte prisene på påskevarer å falle. Nettavisen registrerte lavere priser på marsipanbrød, påskeskum og påskekompiser. Også prisen på påskeeggene fra Freia begynte å dale nedover hos flere av dagligvarekjedene. Onsdag kostet de 42 kroner hos noen butikker. Dagen etter kunne man kjøpe samme produkt for 29 kroner. Mandag var det tomme butikkhyller, men prislappen viser at påskeeggene skulle ha kostet 24,90 hos Kiwi. Men ingen av Kiwi-butikkene RB besøkte hadde noen igjen på lager. – Vi hadde bestilt inn rekordmye påskegodt i år, og har gjort det vi kan for å sikre mest mulig varer i butikk. Mange butikker fikk også påfyll før helgen. Vi åpnet tidlig for at butikkene kunne sette begrensninger dersom det var nødvendig, sier kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Katrine Lunde. Hun sier videre at med få salgsdager igjen før påske vil beholdningen av påskegodt naturlig nok variere fra butikk til butikk. – Vi synes selvfølgelig det er leit om noen ikke har fått tak i det de ønsket seg, men samtidig er vi glade for at vi har bidratt til å gjøre påsken billigere for kundene våre. Sitat Freia har i år kjørt ut over 720.000 4-pakninger, altså opp mot tre millioner fylte sjokoladeegg, melder VG. – Det har vært tomt på lager hos oss en stund, så alt vi har produsert er ute i butikk. Produksjonsvolumet ble planlagt tidlig i fjor høst, og vi må nok planlegge enda større produksjon for neste år, opplyser Øyvind Olufsen, kommunikasjonssjef i Freia, til VG. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet tirsdag kl 11:13 Del Skrevet tirsdag kl 11:13 Simen1 skrev (På 12.4.2025 den 14.43): Plastposeprisene stiger - men noen bryr seg ikke uansett. Jeg mener at så lenge poseavgiften går til handelens miljøfond og de finansierer gode miljøtiltak så kan det bare fortsette og prisene må gjerne øke. At noen ikke bryr seg om poseprisen betyr bare at de vil fortsette å betale en slags idiotskatt. Frivillige skatter fra de rikeste må jo være ennå bedre enn pålagte skatter på de rikeste. Dundre på - øk poseavgiften med en krone hvert år. Det er fint med frivillig skatt, problemet her er at etterkvart som at platposeprisane auker så blir fleirbruksposar til samanlikning mykje billegare. Eg er sterkt bekymra for at poseavgiften gir motsatt miljøeffekt ved at mange ofte kjøper fleirbruksposer som er langt meir ressurskrevande å produsere, og så blir dei liggande heime utan å bli brukt fleire gongar. Litt av poenget med plastposar er at når ein berre treng å bruke posen ein gong så er det langt meir miljøvenleg å bruke ein forholdsvis tynn plastpose i staden for tjukkare posar i nylon eller bomull. No er vi fort på veg dit der ganske mange kan finne på å bruke fleirgongsposar som eingongsposar. Fleire stadar får du kjøpt nylonposer til 10 kr, når vanlige plastposar kostar 7 kr så er det nok mange som kjøper nylonposar i staden for, kanskje har ein til og med intensjon om å bruke posen fleire gongar, før den ender opp med å bli nok ein fleirbrukspose som aldri blir brukt og som til slutt blir kasta. Skal poseavgiften ha god effekt så må fleirbruksposane blir tilsvarande mykje dyrare slik at fleirbruksposar ikkje blir det billegaste alternativet sjølv om den berre skal brukast ein gong. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet tirsdag kl 11:19 Del Skrevet tirsdag kl 11:19 (endret) Kanskje de bare skulle slutte å hyperfokusere på poser, og la folk være i fred. Tips: kjøp søppelposer på rull hvis du trenger mange poser. De er ikke så solide, men rullen er billigere enn flere bæreposer. Endret tirsdag kl 11:20 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet tirsdag kl 11:51 Del Skrevet tirsdag kl 11:51 Mannen med ljåen skrev (28 minutter siden): Tips: kjøp søppelposer på rull hvis du trenger mange poser. De er ikke så solide, men rullen er billigere enn flere bæreposer. Tips til tipset, kjøper du søppelpose på rull så er det billegare enn vanleg pose om du treng to poser. Resten av rullen kan du kaste etter å ha tatt av to poser (eller legge den igjen til neste kunde). At ein samtidig som innføringa av poseavgiften for å få ned plastbruken ikkje førte statistikk over slaget av avfallsposer, fleirbruksposer, og liknande alternativ er nestne ein liten skandale. For alt vi veit kan den totale plastbruken ha auka sjølv om bruken av handleposar med butikklogo på har blitt redusert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet tirsdag kl 11:54 Del Skrevet tirsdag kl 11:54 Bomullsposer er svært klimafiendtlige og burde totalforbys. Enig i at nylonposer bør alltid være dyrere enn plastposer nettopp for å unngå at de brukes som engangsposer. Men de er ikke veldig mye mer ressurskrevende å lage. I min kommune valgte renovasjonsselskapet å fjerne knytehåndtakene fra sorteringsposene. Intensjonen var at posene ikke skulle brukes flere ganger, altså til andre ting enn avfall, før de blir brukt til avfall. Det er totalt strutsepolitikk. De burde heller legge ned en strategi for at posene skal brukes flest mulig ganger før de ender opp som avfallsposer. Å bruke posene til å bære hjem matvarer først er effektiv dobbeltbruk av hver pose. En annen ting som bør forbys er å laminere plast og brunt papir bare for å gi inntrykk av at emballasjen er mer miljøvennlig. Det gjør at emballasjen må sorteres som rest i stedet for plast. Brunt papir brukes ofte framfor hvitt papir som mijøallibi. Selv om bleking med miljøskadelig klor gikk av moten for flere tiår siden. Hvitt papir er i dag like miljøriktig produsert som brunt papir. Vi lever i et samfunn der falskhet og symbolikk velges framfor fungerende miljøtiltak. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet tirsdag kl 13:07 Del Skrevet tirsdag kl 13:07 Jeg skal begynne å handle hos de butikkene som melder seg ut av handelens miljøfond. Jeg forstår heller ikke hvorfor vi skal sortere søppelet her og renovasjonsavgiftene går i taket når det kan sorteres rimeligere på avfallstasjonene, og evt. sendes til utlandet for behandling der. Det at kommunene gjemmer seg bak kostpris-prinsippet er kun et spill for galleriet - de gjør jo ingenting for å håndtere søppelet på rimeligste måte. Lenke til kommentar
Subara Skrevet tirsdag kl 13:24 Del Skrevet tirsdag kl 13:24 (endret) Jeg er for alt av flerbruksposer som kan vaskes. Det var en stund (og fortsatt?) at man selger bomullsposer med reklametrykk. Jeg prøvde å vaske et par av dem, men de krympet til det halve. Da blir de kastet istedenfor. En ting er å betale dyrt for plastposer i butikken. En annen ting er å måte betale for å kaste søppelet sitt på gjenvinningsstasjoner. Skjønner det hvis man kommer med henger etter å ha pusset opp. Men hvis det er ting fra vanlig husholdning man ikke har lov til å kaste i vanlig søppelkasse, synes jeg man kan få slippe å betale for det. Forrige gang bare bøker og klær, så da ble det gratis, men med scanning i appen. Man betaler jo faktisk for bensinen til gjenvinningsanlegget. Endret tirsdag kl 13:24 av Subara Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet tirsdag kl 13:31 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 (endret) Trulss skrev (24 minutter siden): Det at kommunene gjemmer seg bak kostpris-prinsippet er kun et spill for galleriet - de gjør jo ingenting for å håndtere søppelet på rimeligste måte. Det er en mekanisme som kun gir incentiver til å komplisere håndteringen og øke kostnadene. Mekanismen har ingen bremser eller grenser. Renovasjonsselskapene har geografiske monopoler og dermed ingen konkurranse. Derfor holdes grådigheten "i sjakk" med krav om null profitt til sine eiere, altså kostprisprinsippet. Men haken er at de har et ubegrenset vekstpotensiale gjennom å øke kostnadene og atpåtil et godt klingende miljøallibi for å øke kostnadene. Politikere og privatpersoner som ser galskapen og taler i mot den blir enkelt sablet ned med påstander om anti-miljøvennlig. Renovasjonsprisene er rett og slett ikke høye nok til at motstemmer blir hørt. Igjen: ideologi, falskhet og symbolpolitikk trumfer miljøpolitikk som virkelig hjelper. Renovasjon er langt fra det eneste området der symbolpolitikk har trumfet faktisk fungerende miljøpolitikk. Toppen av selvbedrag illustreres glimrende med denne bommullsposen: Endret tirsdag kl 13:38 av Simen1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:02 Del Skrevet tirsdag kl 14:02 Subara skrev (3 timer siden): https://www.rb.no/tomme-hyller-pa-hele-romerike-ikke-mer-pa-lager/s/5-43-2455068 Tomme hyller på hele Romerike: – Ikke mer på lager. Sitat Rett før helga startet priskrigen på påskegodteri. Nå er flere butikkhyller tomme. for egen del har jeg i grunn satt mer pris på lavprisen på frukt siste ukene. kun 15 kr/kg og gjelder røde og grønne epler, bananer, og ikke minst nydelige saftige pærer (pærer tar jeg meg ellers sjelden råd til da de gjerne er dyre) Appelsiner får man under 10 kr/kg. Fruktfatet etterfylles fortløpende og ingen unnskyldning for ikke spise sunt nå. vet ikke om de selger med tap? etter påske blir det dobling og vel så det 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet tirsdag kl 14:09 Del Skrevet tirsdag kl 14:09 Mr.M skrev (4 minutter siden): for egen del har jeg i grunn satt mer pris på lavprisen på frukt siste ukene. kun 15 kr/kg og gjelder røde og grønne epler, bananer, og ikke minst nydelige saftige pærer (pærer tar jeg meg ellers sjelden råd til da de gjerne er dyre) Appelsiner får man under 10 kr/kg. Fruktfatet etterfylles fortløpende og ingen unnskyldning for ikke spise sunt nå. vet ikke om de selger med tap? etter påske blir det dobling og vel så det Godt poeng. Får "hamstre" inn frukt så jeg har til etter påske. Det var også squash til 7,90 pr. stk. på Kiwi. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:31 Del Skrevet tirsdag kl 14:31 Subara skrev (19 minutter siden): Får "hamstre" inn frukt så jeg har til etter påske. siste sjanse blir vel muligens på lørdag, hvis man skal en tur i butikken. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Simen1 skrev (17 timer siden): Toppen av selvbedrag illustreres glimrende med denne bommullsposen: Jeg graver fram litt dokumentasjon på påstanden. NRK Folkeopplysningen Kort forklart: Plastposer https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/sesong/2018/episode/KMTE51001118 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå