Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Coop har 58 Samvirkelag og over 1200 butikker. Det må være isolerte tilfeller.

I samlaget her står pallvarer midt i butikken og godt synlig fra den vanlige ruta gjennom butikken.

Det blir omfattende å reise rundt for å se om det er en vanlig praksis å gjemme bort tilbudene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig ofte så er varer plassert feil, og dermed har feil pris, så om folk ikke sjekker hva prisen gjelder så kan de fort få en overraskelse i kassa, og derfor liker jeg håndskannere, fordi jeg oppdager feilen med en gang. 

Det er hele tiden tilbud på flere typer syltetøy, men tilbudet gjelder kun jordbær med hele bær, ikke den med moste bær, og de står sammen, rett ved plakaten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vanskelig for å tro på Pepsi Max-konspirasjonen:

Butikk 1
Det er en pall till bak den, selv om det ikke vises i bildet.
pepsi_1.thumb.png.4432d0ce3828fa49ed701ea1d295ec39.png

Butikk 2 har 6-pack Pepsi Max på hele 3 områder i butikken. Nå er det riktignok 16-pakning med Pepsi Max på boks, de har tilbud på denne uka og ikke 6-pack stor flaske. Jeg har aldri sett at noen butikk har gjemt bort paller med tilbudsvarer. Det står der tilbudene pleier å stå eller hvor det er plass.
pepsi_2.thumb.png.282ec2a29200dd6e9d84c5f7d5c7094d.png
pepsi_3.thumb.png.9fd9eb4a4d06685013bdae735d8b800a.png
pepsi_4.thumb.png.a82af2ae92558a9ba94bb6d1ade69ac4.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

At olivenolje har gått opp har sine naturlige årsaker pga. problemer med olivendyrkingen.

Her har produsentene snudd seg fort rundt og laget Raps -og olivenolje mikstur med 20% olivenolje i.

Og vi kan kjøpe storfe blandet med svin til en rimeligere penge. Det kalles for hamburger. 

Men nå begynner svinekjøttdeigen også å bli dyr. Den jeg kjøpte i går var i 300 gr. pakning istedenfor 400 gr. pakning.

Lenke til kommentar

Det er jo priskrig på vanlig storfe kjøttdeig 14% for tida.

Etter et år med stadig stigende priser så toppet det seg i høst med 55 kr/400g som aller billigste tilbud (jeg tror det var i september-oktober). Nå har visstnok kjøttlagrene økt veldig og kjøttdeigen sank først til 50 kr/400g i desember-januar og nå ned til 45 kroner. Om folk går mann av huse for å hamstre så prisene går opp igjen, eller om folk har lagt om vanene permanent så prisene synker videre får vi nok vite utover våren og sommeren.

Personlig har jeg kuttet ut 14% og går nå kun for 5%-variantene. Nå sist helt nede i 60 kr/400g.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er jo priskrig på vanlig storfe kjøttdeig 14% for tida.

Etter et år med stadig stigende priser så toppet det seg i høst med 55 kr/400g som aller billigste tilbud (jeg tror det var i september-oktober). Nå har visstnok kjøttlagrene økt veldig og kjøttdeigen sank først til 50 kr/400g i desember-januar og nå ned til 45 kroner. Om folk går mann av huse for å hamstre så prisene går opp igjen, eller om folk har lagt om vanene permanent så prisene synker videre får vi nok vite utover våren og sommeren.

Personlig har jeg kuttet ut 14% og går nå kun for 5%-variantene. Nå sist helt nede i 60 kr/400g.

Svensk karbonadedeig ligger i samme prisleiet, og det er en mye bedre kvalitet uten så mye vann.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er alt for slappe. De kunne overvåket prisene mye bedre ved å kontakte kunder. Det er mange som ønsker forklaringer på hvordan prisstigningen oppgis til 4-5% når enkelte varer har steget med 50-100%. Kanskje er det en rimelig forklaring, men den får vi ikke. Da blir vi mistenksomme.

Det er fristende å tenke at butikkene slenger på noen ekstra kroner her og der i kaoset som oppstår når alle forventer at prisene skal stige, og forventer å slippe unna med det. Det er litt som med verkstedregninger. Du vet at det alltid blir veldig dyrt, og at det alltid blir dyrere enn du hadde ventet. Du lukker øynene og betaler.

Jeg tror det finnes mange kremmere i handelsnæringen som spekulerer i dette. Vi ser det også mht drivstoffpriser. Oljen stiger mye, diesel stiger mye mer, og når oljeprisen synker, da tar det god tid før dieselprisene går ned. Det er en langt mer krevende prosess å sette priser ned, enn opp. Visstnok. En gjør seg sine egne tanker...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 10.2.2025 den 15.51):

Veldig ofte så er varer plassert feil, og dermed har feil pris, så om folk ikke sjekker hva prisen gjelder så kan de fort få en overraskelse i kassa, og derfor liker jeg håndskannere, fordi jeg oppdager feilen med en gang. 

Det er hele tiden tilbud på flere typer syltetøy, men tilbudet gjelder kun jordbær med hele bær, ikke den med moste bær, og de står sammen, rett ved plakaten. 

Klassiske triks dette. I tillegg har jeg merket meg at når noe er ekstra dyrt, da mangler ofte pris, eller den er diskret plassert eller litt bortgjemt, slik at du tidligst oppdager det når du kommer til kassa. Da er det litt pinlig å stå der å protestere, så da blir det skitt det samme. 

Lenke til kommentar

Tine 4 yoghurtbegre med blåbær/bringebær, har vært billigere enn de andre smakene, ca. 20-21 kr,(melon før den). Nå selges også den til fullpris ca. kr 23  på Rema 1000. Perioden med youghurt til hele folket er et tilbakelagt stadium.

Ellers har Rema et godt tilbud med brød til 1/2 pris etter kl. 22 om kvelden, for de som ferdes ute på denne tiden av døgnet. Da er ofte de dyreste brødene igjen på hyllen, og man får kvalitet til en rimeligere penge.

Når det gjelder kjøttdeig sjekker jeg kiloprisen. Hvis den har blitt litt billigere i det siste, synes jeg ikke det utgjør noe særlig i forhold til hvor høy prisstigningen har vært de siste årene.

På Kiwi har First Price stukket av med seieren når det gjelder frossen, ukrydret kylling, lår og kubber. Folkets ble for dyr, så den sluttet de med. Jeg fant heller ikke Solvinge. Før hadde First Price et dårlig rykte, og nå må man betale dyrt for den. Kyllingklekkerienes storhetstid er forbi?

Jeg har alltid sett på prisene når jeg handler. Ordinære varer har steget altfor mye. Det fungerer best å lukke øynene og handle som før. Mat må man ha.

Lenke til kommentar

Vitaminpiller frarådes. Siste tids hendelser bekrefter at man ikke skal knaske vitaminpiller som om det var sukkertøy. Variert kosthold er nok for de fleste. Hvis man har tilstander der tilskudd er nødvendig, vil legen komme med anbefalinger.

Ved å spise egg med 30x normalt innhold har jeg fått i meg vitamin D tilsvarende over 1500 egg. 😕

Jeg skal til ny sjekk om to uker og før hvis jeg blir verre.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

Ved å spise egg med 30x normalt innhold har jeg fått i meg vitamin D tilsvarende over 1500 egg. 😕

1500/30 = 50 egg. Har du spist 50 egg alene de siste 3-4 ukene? :wow:

Kostholdsrådene anbefaler maks 1 eggeplomme per dag. Hviter kan man spise mer av, men det er i plommen man finner D-vitamin (relevant nå) og kolesterol (alltid relevant). Kostholdsrådene er begrunnet med kolesterolet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

1500/30 = 50 egg. Har du spist 50 egg alene de siste 3-4 ukene? :wow:

Jeg liker omelett til lunsj. Min dårligere halvdel spiser kun 1/4. Det samme med pizza. Jeg trenger ikke å gå til seters for å spise meg fet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke at det var en liten glipp som gikk upåmerket forbi at foret ble tilsatt hundre ganger mer vitamin D, mot normalt.
hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEmCOADEOgC8quKqQ

Hvis man skulle koke pasta og tilsette ti liter vann en normal mengde salt på 10 gram (1 per liter), hadde man merket hvis man hadde i ett kilogram med salt i stedet. Ti gram salt er under halvannen teskje og étt kilogram er flere normale pakker med salt. Det er nok mer komplisert med vitaminer, men likevel, hundre ganger mer.

"Var det bare ti kroner du skulle ha tilbake? Beklager så mye, jeg så ikke at jeg gav deg hundre tikroninger i stedet for en."

"Var det kun étt RTX 5090 du skulle ha? Beklager ulempen med at vi sendte deg hundre kort."

Da har man enten topplua trukket ned forbi nesen, eller så må man ta seg en kopp sterk kaffe, slik at man våkner.

I nyhetene påstod de i kveld at maten i Norge er trygg. Det tror jeg ikke på når det er mulig med feilgrep av denne dimensjonen.

images?q=tbn:ANd9GcSR0Ff67rgCx9FftwehsrQ
Meow, I will add teh vitamins. In me you can trust, I prrrrrrromise.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

BadCat skrev (På 12.2.2025 den 23.25):

Jeg kjøper ikke at det var en liten glipp som gikk upåmerket forbi at foret ble tilsatt hundre ganger mer vitamin D, mot normalt.
Hvis man skulle koke pasta og tilsette ti liter vann en normal mengde salt på 10 gram (1 per liter), hadde man merket hvis man hadde i ett kilogram med salt i stedet. Ti gram salt er under halvannen teskje og étt kilogram er flere normale pakker med salt. Det er nok mer komplisert med vitaminer, men likevel, hundre ganger mer.

Ref. D-vitaminskandalen:

Jeg har ganske god kjennskap til produksjon av fôr da jeg jobber på en fôrfabrikk. Men ikke en av Felleskjøpet sine. Så det er en viss forskjell i hvordan det fungerer. Men det er likevel prinsipielt stort sett likt. 

Det er ganske mange forskjellige måter det kunne ha gått galt på. Alt fra leverandør leverandørfeil, teknisk feil eller menneskelig svikt. 

Det kan være noe så dumt som at ved oppfylling av råvaresilo i fabrikk, så har det blitt valgt feil silo ved hjelp manuell styring, slik at råvaren havnet på silo som egentlig skulle hatt en råvare som brukes i større kvanta. Alt er mulig. Jeg holder en finger på en slik type menneskelig svikt. Men teknisk feil på utstyr er en mulighet.

Av egen interesse har jeg saumfart einnsyn og bestilt innsyn i en god håndfull dokumenter fra den siste tiden - håper å finne svar der siden Felleskjøpet kun opplyser at "vi vet hva årsaken er".

Jeg er i alle fall ikke like sjokkert og skeptisk som du. For det er fullt mulig at slike ting skjer. Og ved analyse av ferdigvare så kontrolleres ikke alle parametere til fôret i fabrikken. Man tester typisk de viktigste for ytelsen til fôret man lager (gjerne protein, fett, vann, karbohydrater). For å finne ut av vitamininnhold må det typisk sendes til et ordentlig laboratorium. Det gjør man kun ved konkret mistanke pga. kostnadene og tiden det tar. 

Slike hendelser er svært sjelden og ekstremt sjeldent når man tar mengdene som produseres på en slik fabrikk i betraktning. Men det skal selvsagt aldri skje. Ekstremt sjeldent. Rett og slett.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...