Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

image.thumb.png.2d25e815069af114c3304a8d85e2a70f.png

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/gerd-78-og-ola-81-raser-mot-dagligvarekjedene-det-var-drapen/s/5-95-2274687

Er enig i dette som kommer frem i saken - det er blitt komplisert å få rabatter.

Det første som slo meg at det er på tide med en handletur til Sverige. Jeg er også oppgitt over prisene som stiger jevnt og trutt samtidig som det blir stadig vanskeligere å få med seg tilbudene hos dagligvareforretninger i Norge.

 

 

Endret av obygda
Lenke til kommentar

Nei, huff disse fordelsappene. Det skader ikke å ha aktive kuponger. Enten matcher det med det man kjøper, eller så gjør det ikke. I tillegg 2% ubegrenset bonus på kredittkortet og nå 2% på all handel på samvirkelaget. Det blir som at det er Trippel Trumf torsdag året rundt uten å gå i de drittbutikkene (Norgesgruppen).

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bruker søndagen på å gå igjennom tilbudene, og aktivere kuponger.
Gjør det samtidig som jeg ser på noe. 

Ifølge Coop så sparte jeg 2107 kroner i 2024, kuponger, medlemstilbud, og bonus.

Får igjen omtrent 100 kroner på kredittkortet hver måned.

Handler ikke så ofte eller så mye på Meny og Rema, men det er nok noen hundrelapper der også.

Så jeg vil si at det er verdt det å ha appene og være medlem. 

Får rabatter og kuponger i Sverige også.  Kan bli medlem av Coop Sverige. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Reklame for pølsa di. Demens på tilbud.
image.png.444d0c9f277d36adf2a8cc446150fb20.png

Å spise én porsjon bearbeidet rødt kjøtt daglig (f.eks. to skiver bacon, en pølse eller tilsvarende) øker risikoen for demens med 13 prosent.

Selv ubehandlet rødt kjøtt kan øke risikoen for subjektiv kognitiv tilbakegang (SCD), som ofte er en tidlig indikator på demens.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.2.2025 den 17.55):

Når råvaren ikke har økt noe særlig i pris, mens utsalgsprisen har det, så må det jo være leddene i mellom der som er årsaken..

Minsteprisen for torsk (ferdig sløyd eksemplar over 6 kilo) var i slutten av januar på rundt 54 kr/kilo. Det er en økning på ca 20 kr fra 2020. Så kiloprisen var rundt 300 kr i butikk her forleden dag, så ble bare med tanken. 

Lenke til kommentar

Kreftfare og hjertesykdom kommer i tillegg.

Jeg er mer bekymret for matsikkerheten enn priser. "Vi beklager det inntruffne." Javel, men hva med oss som har gafflet i oss?

Jeg har hatt i meg fllere 18-packs av de eggene man helst ikke skal ha inntatt mer enn 25 av og i tillegg har jeg kost meg med svin indrefilet som kan være berørt av for-skandalen. I tillegg har jeg inntatt D-boost brusetablett.

Jeg trenger vitamin D, men jeg trenger ikke hinsides mye.
 

Quote

Lørdag ble det kjent at det også er solgt svinekjøtt med for mye D-vitamin. Mattilsynet har varslet at de vil be om en redegjørelse fra Nortura.

Det var ikke så beleilig at det var halv pris på svin indrefilet forleden. Rent og fint kjøtt, skulle det være. Så viser det seg å være et sjansespill.

Det blir den rene ironi hvis en mann som knapt er ute i sola, skulle stryke med av for mye vitamin D.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Megane11 skrev (30 minutter siden):

Minsteprisen for torsk (ferdig sløyd eksemplar over 6 kilo) var i slutten av januar på rundt 54 kr/kilo. Det er en økning på ca 20 kr fra 2020. Så kiloprisen var rundt 300 kr i butikk her forleden dag, så ble bare med tanken. 

Man kan jo lure på hvor det ble av de resterende 246 kronene per kg.. Sikkert en del svinn ved filetering (jeg antar du så på filet i butikken). Deretter et voldsomt påslag i butikkene, sånn at de kan kjøre -40%-kampanjer og få det til å se veldig billig ut. Butikkenes påslag går blant annet til å dekke fraktutgifter i et dysfunksjonelt distribusjonssystem der Torsk som leveres og fileteres i Tromsø sendes til Oslo for å ligge på et hovedlager fram til det sendes tilbake til butikkene blant annet i Tromsø.

BadCat skrev (7 minutter siden):

Jeg er mer bekymret for matsikkerheten enn priser. "Vi beklager det inntruffne." Javel, men hva med oss som har gafflet i oss?

Regn ut hvor mange egg du har spist, som er rammet av tilbakekallingen (dato, tid, produksjonssted etc) og ring giftinformasjonssentralen. Antagelig vil de be deg holde deg unna D-vitamin en periode og spørre om du har hatt noen symptomer på forgiftning.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Nå er det VM-tilbud på sjokolade, 3 for 100 kroner.
Er jo ikke så lenge siden det var 4 for 100. 

Extra kjører tilbud på grillpølse, 64 kroner.  Det er normalpris i dag, og ikke noe tilbud. 
Obs har 3-pakning for 120, så 40 per pakke, det de kostet før. 

Freia driver virkelig å pusher sjokolade med konstant reklame. Følger man opp slikt med kampanjer i butikkene (Husker Kiwi hadde halv pris store deler av Desember).

Tingen er egentlig bare å ignorere slikt fordi sjokolade er en sukker- og fettbombe som bare er usunt. Trikset er å holde seg unna sukkermafiaen, så slipper du avhengighetsproblematikken og alle de medfølgende problemene.

Det finnes essensielt protein og fett, men ting som sukker og karbohydrater som industrien elsker å pushe er helt valgfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man først ha usunn sjokolade så er det også uhyre enkelt å holde seg unna russlandvennlige Mendolez/Freia, ved å kjøpe helnorske Nidar i stedet for.

Mitt nyttårsforsett for 2024 var å kutte ned på pølse. Jeg klarte å holde meg unna pølser hele året, men i år sprakk jeg og spiste 2 stk i januar pga sosialt press i en sammenheng. Poenget er i hvert fall at jeg har begynt å spise sunnere og skal fortsette med det.

Gårsdagens middag ble salat. Det ble det i dag også :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om ein studerer tilbodsavisene så er det stort sett ei overvekt av snop, snacks og hurtigmat som blir sett ned. I Coop sitt tilfelle er det i alle fall mest EMV.

Dei skryt av seg sjølve og kutt i sunne produkter, men målet er å lokke oss inn med det usunne og selge mengder av det.

Daglegvarebutikkane er ikkje opptatt av helsa di på same måte som banken ikkje er opptatt av at du skal få mest ut av kronene dine. I begge tilfelle er dei mest interessert i at du skal gje dei så mykje av pengane dine som mogleg.

Lenke til kommentar

Egne merkevarer, illusjonen av valgmuligheter når produktene er svært like bortsett fra  presentasjonen. Spesielt forrvirrende er hos Coop som har en rekke merkevarer både for mat og non-food. Coop, Xtra, Goman, Änglamark, Spiis er noen av de.

Når du går inn i en butikk, har andre bestemt for deg hva du kan kjøpe og valgmulighetene er minimale.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Coop produktene er stort sett helt ok, men Xtra produktene er knapt spiselig. 

Jeg kjøper coop pizza da de får plass i Airfryern og er faktisk ganske god. 
Kjøper også coop brus de få gangene jeg kjøper brus, da de smaker som brus...

Jeg er lettlurt, da jeg liker å bruke kuponger jeg får i appen, og kun da jeg kjøper brus. 

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (18 timer siden):

Lokketilbud hvor varen er utsolgt første dag eller kvantumsrabatter som koster mer enn stykkpris ødelegger dagligvarehandelens omdømme.

Det er tydelig at BI-broilerne har gjort sitt inntog i svindel og kjeltringbransjen….

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/sjokolade-lureri-rotete-og-tullete/17437233/

I forrige uke oppdaget jeg en enda mer kreativ svindelmetode.

Da var det 6pk Pepsimax på tilbud for kr 89,-
Problemet var at 4pk hadde samme pris og var plassert svært synlig i butikken mens 6pk-pallen som var godt gjemt innerst i butikken. Reklameplakatene handlet selvsagt bare om 6pk-varianten

Jeg avbrøt ukeshandelen og gikk tomhendt ut av den butikken i sinne, men jeg antar at mange kunder ble tatt på senga når de sto i kassekøen og skulle betale. Når kreativitet=lureri, skyter daglivarebransjen seg selv i foten.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (16 minutter siden):

I forrige uke oppdaget jeg en enda mer kreativ svindelmetode.

Den er en gjenganger. Svært utbredt. Jeg har gjentatte ganger funnet ordinærprisvaren fremst og synligst, mens tilbudsvaren er langt innover i butikken. Har man først plukket med seg ordinærprisvaren så gidder mange ikke å snu og gå en lang omvei tilbake for å legge den på plass.

En annen kjent svindel er når de bytter om på prislappene på hyllene. F.eks at prislappen med tilbudspris er plassert ved fullprisvaren og vise verca. Da plukker folk med seg produktet som står ved tilbudsprisen og oppdager ikke tabben før de kommer til kassa. Hvis det oppdages i det hele tatt.

En tredje er når høyt prisede varer plasseres i handlevogn med tilbudsplakat i gåsonen, mens de faktiske tilbudsvarende står mer gjemt i trangere deler av butikken og kanskje ikke en gang har tilbuds-plakat. Blikket dras mot vogna med plakaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Det har nok mer med at de setter varer hvor det er ledig plass for å spare arbeid med flytting enn at de forsøker å loppe deg for noen kroner.

Nei, dette er en bevisst stragegi. Uka før står varene samlet ved siden av hverandre. Tilbudsuka så har tilbudsvaren flyttet langt inn i butikken, til etter "point of no return", sånn at man bevisst skal ha plukket med seg en fullprisvare før man kommer til tilbudsvaren.

F.eks står det X-tra bananer på tilbud i tilbudsavisen. Når man kommer i butikken så er dert bare änglamark økologiske bananer ved frukta, gjerne rett innenfor porten inn til butikken. Fullpris står det på den lille hylleprislappen. Så går man gjennom halve butikken og finner X-tra bananer i brød-avdelingen.

Dette skjer så gjentagende og påfallende akkurat når det er tilbud at det ikke kan være tilfeldigheter. Det er en bevisst strategi og gjelder selvsagt en drøss med varer, ikke bare bananer og Pepsimax.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...