Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (2 timer siden):

Innvandrerbutikkene har som regel lavere priser, men nordmenn vegrer seg for å handle i de.

Jeg handler av og til i de, men da kun på jakt etter spesifikke produkter. Jeg synes de skiller seg bevisst for mye ut fra de vanlige kjedene for å liksom gjøre et poeng av det. F.eks få eller ingen norsktalende ansatte, hijaber og palestinaskjerf, ingen vanlige handlevogner, interiør, belysning, reklameskilt eller elektroniske prislapper.  Manglende norsk varedeklarasjon. Som erkenorsk viking så føler man seg som minoritet når man handler der. Hadde de virket mer normale så hadde terskelen for å handle der sunket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Innvandrerbutikkene har som regel lavere priser, men nordmenn vegrer seg for å handle i de.

Feks. koster ferske kyllingvinger 10 kr mindre pr. kilo i innvandrerbutikken (tyrkisk innehaver?) vi handlet dem i, enn de i pose fra frysedisken på Kiwi. At man må opp på 90-tallet pr. kg for å få tak i ukrydrete kyllingvinger man steker selv, er høy prisøkning. Jeg pleide å kjøpe frosne kyllingkubber før, som var litt billigere enn vingene, men de er ikke å få tak i lenger. Varer blir trukket fra markedet når det ikke er nok etterspørsel etter dem lenger, var svaret.

Det er lurt å bruke ferske grønnsaker samme dag eller dagen etter hvis man kjøper fra innvandrerbutikker på Grønland i Oslo for å snakke generelt, da prisen er satt lavere av en grunn, vil jeg tro. Man bør sjekke om grønnsakene ser pene ut før kjøp. Den samme kontrollen gjør jeg i de norske matvarekjedene, for frukt og grønt holder dårligere kvalitet enn før, etter min mening. Ofte uten engang å ha satt ned prisen først.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
On 1/16/2025 at 1:51 PM, Simen1 said:

Det skyldes vel en kombinasjon av internasjonal prisøkning ($/kg) og svak krone.

Det meste av laks som selges i Norge er også oppdrettet i Norge. Svak krone som forlaring på prisøkning på laks er derfor ikke like relevant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdaget i dag at Do rullene til rema 1000 sitt eget merke solgt i 24 pakk har mye mindre på rullen enn før..

Var kanskje å forvente at de krymper dette også...

Venstre ny,høyre gammel...

Kjenner det godt på vekten også

image.thumb.png.9b1b745896db528381676236c38d5f9b.png

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 time siden):

Det meste av laks som selges i Norge er også oppdrettet i Norge. Svak krone som forlaring på prisøkning på laks er derfor ikke like relevant. 

Jovisst. Det er ikke kostpris for norske oppdrettere som definerer prisen. Det er det internasjonale markedet som definerer prisen.

Eksempel: Hvis produsent A får 15 $/kg for å selge den ut av landet, tror du produsenten heller vil selge den i Norge for 14 $/kg?

Over 90% av norskprodusert laks eksporteres. Fra rent bedriftsøkonomisk perspektiv, hvorfor skal de selge laksen til rabatterte priser til utvalgte kundegrupper? For veldedighet? For å få en klapp på skuldra fra norske røde politikere og isolasjonister?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jovisst. Det er ikke kostpris for norske oppdrettere som definerer prisen. Det er det internasjonale markedet som definerer prisen.

Eksempel: Hvis produsent A får 15 $/kg for å selge den ut av landet, tror du produsenten heller vil selge den i Norge for 14 $/kg?

Over 90% av norskprodusert laks eksporteres. Fra rent bedriftsøkonomisk perspektiv, hvorfor skal de selge laksen til rabatterte priser til utvalgte kundegrupper? For veldedighet? For å få en klapp på skuldra fra norske røde politikere og isolasjonister?

Det er nok heller betalingsevnen i det spesifikke land som bestemmer prisen.
Egentlig burde alle harryhandlet i Sverige inntil matvaregigantene i Norge bremset prissamarbeidet….

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Oppdaget i dag at Do rullene til rema 1000 sitt eget merke solgt i 24 pakk har mye mindre på rullen enn før..

Var kanskje å forvente at de krymper dette også...

Venstre ny,høyre gammel...

Kjenner det godt på vekten også

image.thumb.png.9b1b745896db528381676236c38d5f9b.png

Oppdaget nylig at Europris oppgir kiloprisen for dopapir.
Dvs et sleipt triks for å vanskeliggjøre prissammenligning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (8 minutter siden):

Det er nok heller betalingsevnen i det spesifikke land som bestemmer prisen.

Produsentene velger også hvilke land de vil selge til. Så om betalingsviljen er 15 i ett land og 14 i et annet, så blir det førstnevnte landet prioritert. Det er som en børs eller auksjon der en bestemt mengde laks skal selges. Tilbud (volum), etterspørsel (volum) og internasjonal pris på "laksebørsen" avgjør hvem som får hvor mye. Derfor påvirker kronekursen hva laks koster her hjemme.

Vokteren skrev (8 minutter siden):

Egentlig burde alle harryhandlet i Sverige inntil matvaregigantene i Norge bremset prissamarbeidet….

Det er lett å si for de som bor nært grensa. Det blir både dyrt og tidkrevende for vestlendinger. Personlig har jeg ca 5-6 timer kjøring til nærmeste svenske skikkelige kjøpesenter og da må jeg nesten regne inn overnatting i tillegg til bensin, bompenger osv osv. I praksis går ikke regnestykket opp i forhold til å bare betale for mye dyrere mat i Norge.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Oppdaget nylig at Europris oppgir kiloprisen for dopapir.
Dvs et sleipt triks for å vanskeliggjøre prissammenligning.

Kilopris er vel ok å bruke som sammenligning? Vil du heller ha kr/meter? Begge fungerer for meg.

Kiiloprisen er noe jeg ofte bruker for å sammenligne priser. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Kilopris er vel ok å bruke som sammenligning? Vil du heller ha kr/meter? Begge fungerer for meg.

Kiiloprisen er noe jeg ofte bruker for å sammenligne priser. 

For meg er det mest viktige hvor mange tørk jeg har tilgjengelig enn at rullen holder til ett besøk med bimmelibom…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...