Vokteren Skrevet lørdag kl 10:12 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 10:12 Simen1 skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/innkjopspriser-pa-gronnsaker-antyder-skyhoye-marginer/s/5-95-2109261 Når påslagene er opptil 300 % er det ingen som skal fortelle meg at matvaregigantene har små marginer. Når eierne i tillegg stikker av til Sveits for å slippe skatt, er det på høy tid at konkurransetilsynet begynner å gjøre jobben sin. 6 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet i går, 01:34 Rapporter Del Skrevet i går, 01:34 Vokteren skrev (På 9.11.2024 den 11.12): Når påslagene er opptil 300 % er det ingen som skal fortelle meg at matvaregigantene har små marginer. Når eierne i tillegg stikker av til Sveits for å slippe skatt, er det på høy tid at konkurransetilsynet begynner å gjøre jobben sin. Bama var da fryktelig lite interessert i å bidra til å opplyse leserne. Det kan da knapt kalles konkurransesensitivt når de kontrollerer 70 prosent av markedet. Det er kanskje vanskelig å gjøre noe med dagligvarestrukturen, men dette må da være et område hvor noe faktisk kan gjøres. Det er jo åpenbart at de misbruker sin markedsposisjon, ikke minst fordi importbutikker (aka "innvandrerbutikker") i hovedstadsområdet selger frukt og grønnsaker langt billigere enn Bama, selv med mindre distribusjonsnett og trolig høyere innkjøpspriser enn Bama. Et helt konkret eksempel på at det ikke kommer forbrukerne til gode, er prisdifferensieringen dagligvaren har for frukt og grønnsaker. For øvrige grossistvarer er listepris stort sett lik over hele landet. For frukt og grønt, hvor konkurransen er vesentlig hardere i Oslo-området, holdes prisene ut til forbruker langt lavere i Oslo enn eksempelvis Nord-Norge. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet i går, 12:13 Rapporter Del Skrevet i går, 12:13 (endret) Norge har vel nå belsuttet at de skal selge milliarder av kubikk av drikkevannet vårt til EU for en rimelig penge. Så da blir det nok rådyrt med drikkevann til maten fremover Endret i går, 12:14 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet i går, 12:41 Rapporter Del Skrevet i går, 12:41 (endret) Vi skal ikke selge drikkevannet, vi skal ta del i EUs drikkevannsamarbeid. Dette vil sikre oss lave priser og stabil drikkevannforsyning. Når vi har vannmangel er vi helt avhengig av å kunne importere drikkevann fra Tyskland. Selv om grunnen til vannmangelen er at vi har eksportert for mye. Selv om Tyskland har lagt ned alle vannverkene sine og satser på import av russisk drikkevann rett før sanksjonene. Prisen skal bestemmes av drikkevannbørsen og markedet. Den skal svinge i takt med været i Danmark, slik at vi kan oppleve lave priser når det regner i Danmark. Dette fungerer utmerket med strømmen, hva kan gå galt? Og hvis prisene likevel går i været skal dere vite at det er positivt. Vann er luksus og nordmenn er vant til å ha et kvalmende overforbruk. Nordmenn bruker vann som fulle sjømenn. Om folk får incentiver til å bruke mindre vann er positivt for miljøet. Endret i går, 13:14 av Mannen med ljåen 2 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 12:50 Rapporter Del Skrevet i går, 12:50 36 minutes ago, Theo343 said: Norge har vel nå belsuttet at de skal selge milliarder av kubikk av drikkevannet vårt til EU for en rimelig penge. Så da blir det nok rådyrt med drikkevann til maten fremover Frisk påstand! Kilde? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet i går, 13:06 Rapporter Del Skrevet i går, 13:06 (endret) Det siste jeg så var denne artikkelen om flaskevann, tilsvarende Imsdal og Voss. Sitat Kommune skulle eksportere kildevann til Shanghai – avbryter avtale etter NRK-artikkel https://www.nrk.no/rogaland/folldal-kommune-skulle-eksportere-kildevann-til-shanghai-_-avbryter-avtale-etter-nrk-artikkel-1.17098446 Håper politikere tenker seg om to ganger før de gjør som med strømmen. Endret i går, 13:07 av Mannen med ljåen 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet i går, 13:19 Rapporter Del Skrevet i går, 13:19 28 minutes ago, Smule8o said: Frisk påstand! Kilde? Ja jeg har postet kilden her tidligere. Ingen reagerte. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet i går, 13:30 Rapporter Del Skrevet i går, 13:30 Mannen med ljåen skrev (23 minutter siden): Det siste jeg så var denne artikkelen om flaskevann, tilsvarende Imsdal og Voss. https://www.nrk.no/rogaland/folldal-kommune-skulle-eksportere-kildevann-til-shanghai-_-avbryter-avtale-etter-nrk-artikkel-1.17098446 Håper politikere tenker seg om to ganger før de gjør som med strømmen. Og jeg som trodde det var kødd……. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 13:53 Rapporter Del Skrevet i går, 13:53 32 minutes ago, Theo343 said: Ja jeg har postet kilden her tidligere. Ingen reagerte. Var det du som postet den saken om at noen skal selge vann fra egen kilde til England (altså veldig mye ikke EU)? I så fall, hvordan er det forskjellig fra det Voss, Imsdal og flere har drevet med i lang tid? 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet i går, 14:02 Rapporter Del Skrevet i går, 14:02 Vokteren skrev (28 minutter siden): Og jeg som trodde det var kødd……. Altså skal dette fraktes på bil og båt som begge bruker fossilt brennstoff halve jorden rundt. Er dette noe man kaller bærekraftig handel ? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet i går, 14:06 Rapporter Del Skrevet i går, 14:06 (endret) Fra nettet: Sitat Fra Ringnes sitt minste anlegg i Koppang tappes Imsdal rett fra kilden og opp i flaskene. Her var vel ikke snakk om å fylle flaskene i Norge, men eksportere containere. Antar literprisen og arbeidsplassene er mindre fordelaktig for Norge da, samt at antall liter kan gå opp. Endret i går, 14:06 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23 timer siden Rapporter Del Skrevet 23 timer siden (endret) På landsbasis regner det i gjennomsnitt 1400 mm nedbør hvert år. Ganger vi det med 385207 kvadratkilometer får vi volumet: 539 289 800 000 000 liter vann. Deler vi på innbyggertallet 5 571 634 får vi "bare" 96 792 036 liter per person, eller drøyt 265 184 liter per person per døgn. "Et opympisk svømmebasseng" som tabloidene kaller det. Hver dag, til hver nordmann. Hvis verdens befolkning på 8188 millioner mennesker drikker 3 liter hver hver dag så drikker de bare tilsvarende 2% av Norges nedbør. Så, fortell meg hvordan salg av vann skal få et potensiale for å endre prisen på vann i Norge? Endret 23 timer siden av Simen1 2 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 23 timer siden Rapporter Del Skrevet 23 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): På landsbasis regner det i gjennomsnitt 1400 mm nedbør hvert år. Ganger vi det med 385207 kvadratkilometer får vi volumet: 539 289 800 000 000 liter vann. Deler vi på innbyggertallet 5 571 634 får vi "bare" 96 792 036 liter per person, eller drøyt 265 184 liter per person per døgn. Hvis verdens befolkning på 8188 millioner mennesker drikker 3 liter hver hver dag så konsumerer de bare tilsvarende 2% av Norges nedbør. Så, fortell meg hvordan salg av vann skal få et potensiale for å endre prisen på vann i Norge? Jeg er helt enig, her må vi se om vi kan lage butikk av det hvis vi likevel skal eksportere vann, og samtidig sikre at rettighetene blir værende på norske hender, gjerne sulteforede kommuner. Tror det skulle være mer enn nok til regulert eksport uten at man trenger å rasjonere. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 23 timer siden Rapporter Del Skrevet 23 timer siden Vann, den nye oljen? 🤔 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden (endret) Folk bruker mer enn 3 liter vann per dag. Matlaging, hygiene, industri, landbruk osv. Hvem skal betale for en diger trakt som dekker hele Norge for å samle opp alt regnet som faller i hele Norge? Økning i vann- og avløpsavgiftene? Hva ble konsekvensene for vannkraftverk, natur og industri i Norge? Tallene dine er kraftig satt på spissen. I praksis må vannet gå via vannverk, og noen må betale for å bygge dem. Vannverk er dyre, det var nylig en skandale i Oslo. Om strømeksporten lærte oss noe, er det at vi kommer til å eksportere mer enn bare overskuddet, og få samme priser som i land hvor det er vannmangel. Jeg er altså ikke imot eksport av Imsdal og Voss etc. Men vil ikke eksportere for mye. Jeg vil ikke forplikte Norge til å forsyne utlandet med innlagt vann hvis vi selv opplever mangel og økte priser. Endret 9 timer siden av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden Vokteren skrev (På 9.11.2024 den 11:12 AM): Når påslagene er opptil 300 % er det ingen som skal fortelle meg at matvaregigantene har små marginer. Når eierne i tillegg stikker av til Sveits for å slippe skatt, er det på høy tid at konkurransetilsynet begynner å gjøre jobben sin. Om agurken har 300% påslag er det greit at grandiosaen blir litt billigere. Spleiselag og omfordeling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå