Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Dagligvare endrer sjelden prisen flere ganger per dag. Men de har ofte dagstilbud, ukestilbud, helgetilbud osv. Personlig mener jeg det burde forbys prisendinger på andre tidspunkt enn midnatt for å få bukt med blant annet bensinbransjens prisjusteringer flere ganger daglig. Men det er også greit å fortelle at samme lista gjelder matvarer og alt annet.

Videre så mener jeg det burde være full åpenhet om utsalgspriser. Det kan gjennomføres ved å kreve butikkenes prisdatabase offentlig via et åpent API sånn at ymse prissøkemotorer og apper kan få tilgang og lage ulike prissammenligningstjenester.

Når det gjelder innkjøpspriser så er jeg ikke sikker på om full åpenhet er veien å gå. Hvis det er så viktig for konkurransen mellom kjedene å holde innkjøpsprisen hemmelig, så kan konkurransetilsynet få tilgang til innpriser sånn at de kan kjøre analyser og lete etter ulovlige forhold, uten fare for at konkurrenten får kloa i innkjøpsprisen til noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (23 timer siden):

Sammenligning i avisene viser jo at det er ofte snakk om ører i prisforskjell.
Dette er tydelig tegn på at de setter samme pris som konkurrent, minus noen ører.

Dette kan jo også bety at man presser hverandres pris nedover, øre for øre. Konkurransetilsynet hevder at det presser prisene oppover. Prisene er ihvertfall tilgjengelige, kjedene sjekker hverandre kontinuerlig og juster priser deretter. 

Jeg syns det er vanskelig å forstå om dette fører til dyrere eller billigere priser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...