Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (2 timer siden):

Kundene kan kjøpe andre steder om prisene øker enda mer.

Bøter reduserer overskuddet og rammer eierne.

Nei,hadde det bare vært så enkelt..Om eieren vil ha 10% margin,vel da setter eieren opp slik at så skjer..Øker utgiftene øker prisen. Det finnes jo ikke konkurranse og dermed har slike bøter null reell verdi. Man må gjøre regulatoriske grep for å skape mer konkurranse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som svir mest for min del, er at kiloprisen bare øker og øker på billigutgaven First Price av frossen laks. Som skal være et alternativ til de som ikke har så god råd. First Price laks i skiver med skinn koster nå kr 169,90 pr. kilo. Samtidig som laks er på listen over fiskesorter - bør spises flere ganger i uken - i fiskelandet Norge.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/slik-setter-du-sammen-et-sunt-kosthold/

Skjermbilde2024-08-21kl_17_43_23.thumb.jpg.1cbabc995058738483f4f403fda8eacf.jpg

Sitat

Spis fisk og sjømat to til tre ganger i uken.

Det er anbefalt å spise 300 til 450 gram fisk hver uke. Dette blir gjerne to til tre middager, eller det kan spises som pålegg. Minst 200 gram bør være fet fisk, som laks, ørret, makrell og sild. Varier mellom disse og mager fisk som torsk, sei og hyse. Én middagsporsjon tilsvarer 150 til 200 gram spiseklar fisk. Seks påleggsporsjoner fisk (hvor én porsjon er 25 gram) er det samme som én middagsporsjon.

Fisk i fiskeprodukter som fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng og fiskepålegg, regnes også med i anbefalingen. Se etter produkter med høy andel fisk og lite salt. Sjømat som skalldyr og skjell kan gjerne inngå i et sunt og variert kosthold, selv om det ikke inngår i mengdeanbefalingen for fisk.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostradene/#kostradene

Man kan spise makrell i tomat og sardiner på boks istedenfor- tilsvarende 6 brødskiver i uken- avhengig av hvor mye pålegg man tar på. Da vet jeg det.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Det som svir mest for min del, er at kiloprisen bare øker og øker på billigutgaven First Price av frossen laks. Som skal være et alternativ til de som ikke har så god råd. First Price laks i skiver med skinn koster nå kr 169,90 pr. kilo. Samtidig som laks er på listen over fiskesorter - bør spises flere ganger i uken - i fiskelandet Norge.

Problemet er at fiskeprisen dikteres av utlandet og at krona har svekket seg.

Jeg håper en ny regjering uten Sp kan innføre kostholds-anbefalte avgifter. Dvs. avgiftslettelser for de varegruppene som vi i snitt spiser for lite av, finansiert av høyere avgifter på de varegruppene vi spiser for mye av. I utgangspunktet et nullsumspill man som vil over tid vil spare helsevesenet for enorme summer i kostholdsrelaterte folkesykdommer. Vinn-vinn i samfunnsperspektiv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (27 minutter siden):

Hvorfor ikke øke avgiftene på alt? Blir jo enda mer penger i statskassa av det. Vinn-vinn!

Det er ingen menneskerett å ha råd til mat.

For å svare like fjasete tilbake: Hvis folk flest hadde spist for mye sunn mat, bjælmet nedpå en halvside laks til lunsj og to kilo epler og pærer daglig og et superfiberbrød på høykant så ja, da kunne det vært en idé å strupe all matspising med høyere avgifter på alt. Det samme med trening. Hvis gjennomsnittsnordmannen ser ut som en OL-utøver så bør det nok gjøres tiltak for å bremse galskapen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Jeg håper en ny regjering uten Sp kan innføre kostholds-anbefalte avgifter. Dvs. avgiftslettelser for de varegruppene som vi i snitt spiser for lite av, finansiert av høyere avgifter på de varegruppene vi spiser for mye av. I utgangspunktet et nullsumspill man som vil over tid vil spare helsevesenet for enorme summer i kostholdsrelaterte folkesykdommer. Vinn-vinn i samfunnsperspektiv.

En god ide,men når staten sitter som mellommann blir det aldri et nullsumspill.. Netto effekten av slike grep vil i sum gi mye  høyere priser på usunne varer og litt høyere priser på sunne varer samt at noen av pengene som hentes inn vil gå til helt andre tiltak også. F.eks Hente Taliban til Norge for å prate med dem,eller ordninger for mobilskap til skoler,eller nytt designspråk hos NRK osv..Egentlig bør staten holde seg borte fra det meste mhp avgifter og kun fokusere på fornuftige skatteregler for å holde på drift de grunnleggende velferdstjenestene i samfunnet,hverken.mer eller mindre..

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Japp, hvorfor selger det rimelig til norske forbrukere når man kan forlange at vi betaler samme pris som utlandet. 

De har lært av "strømmafian" her

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (13 minutter siden):

Japp, hvorfor selger det rimelig til norske forbrukere når man kan forlange at vi betaler samme pris som utlandet. 

De har lært av "strømmafian" her

Har ikke spist fisk på flere år - kun fiskepinner og makrell i tomat. Ikke fordi jeg ikke har råd - for god råd har jeg så saktens, men når man finner alternative varer som er rimeligere - vel så velger jeg det. Da kan kostholdsrådene være kostholdsråd - jeg følger dem ikke fordi jeg finner det tullete å betale overpris uansett hva det er - og uansett hvor mye penger jeg har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare innen dagligvarer at det står dårlig til.

https://www.nrk.no/rogaland/medisiner-i-sverige-er-mye-billigere-enn-i-norge-1.16849357

Sitat
Prisforskjell på vanlige apotek-produkter
Priser fra apotek1.no og apoteket.se
Produkt Norske priser Svenske priser i NOK
Paracetamol 500 mg (20 stk)
55,-
13,-
Otrivin nesespray 1mg/ml, 10 ml
86,-
30,-
Cetirizin allergitabletter 10 mg (30 stk)
200,-
54,-
Canoderm krem 5%, 500 g
499,-
228,-
Immodium mot diaré 2mg, (16 stk)
155,-
53,-
Flux Original Coolmint munnskyll 500 ml
127,-
63,-
CeraVe fuktighetskrem 473 ml
300,-
142,-
MyggA spray 75 ml (myggspray)
215,-
87,-

Og det blir ikke særlig bedre når det er snakk om reseptbelagte medisiner.

100 tabletter med 10 mg virkestoff morfin får du i Sverige for 167 kroner.
I Norge koster tilsvarende 450 kroner.

Virker som vi er fanget i en spiral med økende kostnader og økende priser sammenlignet med de rundt oss, som ikke kan ende opp i noe godt. Dette fungerer kun, enn så lenge, fordi de fleste ikke har tilgang til grensehandel. Hadde alle plutselig fått samme tilgang til svenske priser som de som bor nærme grensen har, så hadde Norge kollapset på dagen.

Endret av bo1e
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (På 22.8.2024 den 10:53 AM):

Det er også i de store byene og omegn de har mest av sine inntekter

Hva så? Det hjelper ikke kunder som er stuck med coop og rema at det finnes alternativer andre steder.

Ifølge en oversikt i dagens næringsliv har de tre store aktørene en samlet markedsandel på ca. 96%. Da sier det seg selv at det er mange kunder som ikke uten videre kan velge andre aktører. Når bøtene dessuten rammer alle disse omtrent proporsjonalt, vil de heller ikke tape noe særlig konkurransemessig på å øke prisene sine for å dekke bøtene.

Hvis man ønsker å straffe et lovbrudd, så sett dem som har brutt loven i fengsel! Ev. gi bøtene til mennesker og ikke til firmaer/organisasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke klag, det er vi som velger SP og AP og får tilsvarende livsbetingelser. Etter ytringene her å dømme så er det rart at de ikke har flere velgere.

Jeg er sikker på at om et parti tydelig skulle gå inn for å avskaffe stengte grenser, statlig kontroll/regulering/byråkrati/eierskap på ditt'n og datt'n så ville de tape på det.

Og husk: Norge er et rikt land og et av de beste å leve i. Sjølråderett har vi også som så å si ikke noe annet land i Europa.

(Se opp for litt sarkasme innimellom...)

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/slik-brukte-matkjedene-prisene-for-a-_snakke-sammen_-1.17014182

Hvorfor skal ikke bransjer som har mulighet til å kreve høye priser på grunn av dårlig konkurranse eller en monopollignende situasjon utnytte den muligheten? Hvis alle aktører som tilbyr noe folk er avhengig av er enig om at høye priser er bedre enn lave priser, så er folk satt sjakk matt. Man MÅ betale overpris. Å tro at dette ikke er hvordan mange bransjer i norge opererer er naivt. Det er åpenbart for alle, men selv ikke konkurransetilsynet ser ut til å kunne gjøre noe med det. Jurister mener konkurransetilsynet sin sak mot dagligvarebransjen ikke kommer til å holde i retten. Og selv om den mot formodning skulle holde, så er alle enig om at det er forbrukerne som må betale bøtene. Hva er vitsen med en sånn prosess når det ikke er mulig å sanksjonere på en måte som gjør situasjonen bedre, men heller bare gjør situasjonen verre? Bransjer uten tilstrekkelig konkurranse som leverer noe folk er avhengig av eller pålagt å bruke tar seg for godt betalt, så lenge de har muligheten til det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...