Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

FriskLuft skrev (11 minutter siden):

Man kunne sikkert gjort noe med franchise konseptet slik at kjøpmennene stod helt fritt til å velge hvor man vil kjøpe fra. 

Tja? Man kan jo prøve å pålegge grossister til å gi fri tilgang til alle varer men da må det vel gjelde hele Norge. Vi har titusenvis av næringsdrivende som opererer på samme plattform. I tillegg vil EUs 4 friheter komme på banen.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Sjokolade1 said:

Hvilken butikk snakker du om? Hva er prisen for agurk nå?

Det varierer selvsagt noe, men ut i fra google.

Quote

I 2019 var prisen for en vanlig agurk i Norge rundt 8,00 kroner per stykk, ifølge Landbruksdirektoratets rapport for avtaleåret 2018–2019. I dag, i 2024, varierer prisene avhengig av butikk og type agurk. For eksempel er prisen for en vanlig agurk hos Oda 32,90.

Vi betalte også 32,- (ikke Oda) i vår nærbutikk for en helt gjennomsnittlig slangagurk når vi sist hadde taco til middag. Når vi lagde brun lapskaus fra bunn av i helgen var grønnsaker (ikke kjøtt) det som gjorde middagen dyr. Begge deler kjøpt i samme butikken.

Ergo mye feilslått i denne "grønne" politikken. "løk huene" vil da selvsagt mene at det er kjøttet som må bli dyrere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå har staten sendt milliardbot til kjøpmennene for å berike seg selv ytterligere. Det sies forbrukerne ikke vil betale noe i form av økte matpriser fordi det ikke er rom for å øke prisen med begrunnelsen at de da ville ha økt prisene for lenge siden.

Dette er vel det dårligeste argrumentet jeg hørt på lang tid. Selvsagt vil de øke prisene som følge av boten fordi samtlige kjøpmenn har fått bot. Hadde kun en av dem fått en bot kunne jeg i teorien vært enig.

Jeg regner med at moms på mat forsvinner siden staten har begynt å dra inn penger på bøtelegge dagligvaregigantene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (33 minutter siden):

Det varierer selvsagt noe, men ut i fra google.

Vi betalte også 32,- (ikke Oda) i vår nærbutikk for en helt gjennomsnittlig slangagurk når vi sist hadde taco til middag. Når vi lagde brun lapskaus fra bunn av i helgen var grønnsaker (ikke kjøtt) det som gjorde middagen dyr. Begge deler kjøpt i samme butikken.

Ergo mye feilslått i denne "grønne" politikken. "løk huene" vil da selvsagt mene at det er kjøttet som må bli dyrere.

En agurk kostet IKKE 8 kr i butikk i 2019. 

En agurk koster i dag 21 kr hos Kiwi. Du vil ikke si hvilken butikk "nærbutikken" er, men det er åpenbart ikke blant de billigste. Da blir det rimelig idiotisk å klage på høye priser.

La oss i det minste holde oss til fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Sjokolade1 said:

En agurk kostet IKKE 8 kr i butikk i 2019. 

En agurk koster i dag 21 kr hos Kiwi. Du vil ikke si hvilken butikk "nærbutikken" er, men det er åpenbart ikke blant de billigste. Da blir det rimelig idiotisk å klage på høye priser.

La oss i det minste holde oss til fakta.

Det er fakta. At andre butikker en din egen ikke er fakta må du selv stå inne for. Nå har heller ikke vi Kiwi her jeg bor. Nærbutikken tilhører Coop. Kiwi er som kjent Norgesgruppen.

Når jeg siterte 8,- for en slangagurk i 2019 (som også var et google resultat) så cherrypicket jeg akkurat som jeg forutså at du ville gjøre nå i 2024. Jeg handlet det meste av mine grønnsaker i denne perioden i en innvandrerbutikk da jeg jobbet rett i nærheten av den. Det var enkelt å da handle agurk til 10,-.
image.png.7c75f421d0c5ae75bf08e0aad0136ee0.png



image.png.448301832568ca13c4326a988a0cacd0.png

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Det er fakta. At andre butikker en din egen ikke er fakta må du selv stå inne for. Nå har heller ikke vi Kiwi her jeg bor. Nærbutikken tilhører Coop. Kiwi er som kjent Norgesgruppen.

Når jeg siterte 8,- for en slangagurk i 2019 (som også var et google resultat) så cherrypicket jeg akkurat som jeg forutså at du ville gjøre nå i 2024. Jeg handlet det meste av mine grønnsaker i denne perioden i en innvandrerbutikk da jeg jobbet rett i nærheten av den.
image.png.7c75f421d0c5ae75bf08e0aad0136ee0.png



image.png.448301832568ca13c4326a988a0cacd0.png

image.png

Jeg er ikke sikker på hva du mener jeg har "cherrypicket". Kiwi, REMA 1000 og Coop Extra selger helt vanlig agurk for 21 kr. Ikke noen lureagurk. 

Problemet her ser ut til å være at du ikke vet hva målpris er for noe. Eller tror du en melkekartong kostet 5,50kr i butikken i 2019?

Det var du som startet med å skrive at en agurk kostet 8kr i 2019, og at prisen er tredoblet til i dag. Så hvem cherrypicker, sa du?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjokolade1 said:

Jeg er ikke sikker på hva du mener jeg har "cherrypicket". Kiwi, REMA 1000 og Coop Extra selger helt vanlig agurk for 21 kr. Ikke noen lureagurk. 

Problemet her ser ut til å være at du ikke vet hva målpris er for noe. Eller tror du en melkekartong kostet 5,50kr i butikken i 2019?

Det var du som startet med å skrive at en agurk kostet 8kr i 2019, og at prisen er tredoblet til i dag. Så hvem cherrypicker, sa du?

 

Jeg vet hva målpris er for noe. Det er godt forklart i rapporten.
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/filarkiv/rapporter/Målprisrapport 2018-2019.pdf/_/attachment/inline/46dcf6f1-c048-445b-9e0f-99be9d86160c:ce6d70b3e119f9e1cc681c1a07a2f83339768397/Målprisrapport 2018-2019.pdf

Og sier at jeg betalte 10,- for en agurk i 2019 i butikken rett ved der jeg jobbet. Noe jeg husker godt da jeg handlet alle mine grønnsaker der på vei hjem i noen år.

Hva du mener med "lureagurk" er uklart. Problemet er vel heller at du mener noen ytterpunkter er mer kvalifisert enn andre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet hva målpris er for noe. Det er godt forklart i rapporten.
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/filarkiv/rapporter/Målprisrapport 2018-2019.pdf/_/attachment/inline/46dcf6f1-c048-445b-9e0f-99be9d86160c:ce6d70b3e119f9e1cc681c1a07a2f83339768397/Målprisrapport 2018-2019.pdf

Og sier at jeg betalte 10,- for en agurk i 2019 i butikken der jeg jobbet. 

Ok. Da må du vel sammenligne med prisen i samme butikk i dag? Hvis du da velger å sammenligne billigste den gangen med dyreste i dag, så var det dette mer kirsebærplukking da.

 

Forøvrig startet du med å skrive at prisen i din nærbutikk har tredoblet seg på 3-4 år. 

" Likevel har en slangagurk i nærbutikken hos oss tredoblet seg i pris på 3-4 år."

 

Kan du svare på hva som var hensikten med skjermbildet med målprisene fra 2018/2019? Ser du jobber litt med redigeringa i ettertid.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Sjokolade1 said:

Ok. Da må du vel sammenligne med prisen i samme butikk i dag? Hvis du da velger å sammenligne billigste den gangen med dyreste i dag, så var det dette mer kirsebærplukking da.

 

Forøvrig startet du med å skrive at prisen i din nærbutikk har tredoblet seg på 3-4 år. 

" Likevel har en slangagurk i nærbutikken hos oss tredoblet seg i pris på 3-4 år."

 

Kan du svare på hva som var hensikten med skjermbildet med målprisene fra 2018/2019? Ser du jobber litt med redigeringa i ettertid.

 

 

Ja, som jeg har forklart til de fleste gjennom 21 år i forumet så har jeg delvis dysleksi og dermed redigerer jeg ofte innleggene. Til stor glede for meningsmotstandere som selvsagt tror det er for å endre fakta, noe det ikke er. :)

EDIT:
Fremfor å skrive et nytt innlegg så legger jeg til følgende i dette innlegget ved å redigere. Jeg er ikke uenig i at man bør sammenligne i samme butikk fra 2019 til 2024. Min samboer som alltid handler på nærbutikken har tatt vare på kassalapper gjennom mange år og det var hun som fikk sjokket for et par helger siden.

EDIT2:
Hun er en person som alltid går igjennom kassalappene i etterkant og har rimelig stålkontroll på hva ting har koster i denne Coop butikken gjennom årene.

EDIT3:
Vurderte å endret ordet "fakta" til "uttalelser" siden ordet fakta opplagt er feil å benytte i sammenhengen.

EDIT4:
Vurderte å endre det feilskrevne ordet "koster" til "kostet" men best å la vær i denne sammenhengen.

EDIT5:
Tror forøvrig jeg har trykket på "rediger" 6 ganger og ikke 5 i dette innlegget.

EDIT6:
Det hadde vært mye enklere om forum slik som mange andre systemer viser innholdet av alle redigereringer. Dette er vel da 7ende redigeringen.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring som Theo angående agurk. Jeg har vært forskrekket over agurkprisene i flere måneder og har begynt å droppe agurk der jeg før ville hatt det. 31,90 har vært standardprisen både på Spar, Rema, og Extra der jeg bor. Tidvis har de kjørt tilbud på 24,90. I det siste. For 4 år siden var standardprisen 19,90 og tilbudsprisen 10 kr, noen ganger 12,90 eller 14,90.

Jeg husker godt hvilke varer jeg kjøpte på 10kr-tilbud for 4 år siden, siden jeg brukte å kjøpe stort når det var billig. Et annet eksempel er Serla toalettpapir. 4-pakning for 10 kr på tilbud og 14,90 og senere 16,90 ellers. Nå er det ca 35 for den samme og aldri tilbud. Men noen kjeder som Rusta kjører tilbud på Serla 18-pakning til 139 kr. Omregnet til 4-pakning blir det 30,88 kr.

Det er en mange titalls lignende eksempler. Jeg vil påstå at prisstigningen på matvarer er langt over det SSB har fått med seg fordi de ikke følger godt nok med på hverken uvanlige produkter, uvanlige pakkestørrelser, stykkpriser på store pakker, priser på lavprisalternativene som ofte er spesifikk pr kjede og dermed ikke kan prissammenlignes. SSB følger dessverre bare godt med på de mest solgte standardvarene fra de største produksjonsbedriftene. Det meste annet går under radaren deres.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Ja, som jeg har forklart til de fleste gjennom 21 år i forumet så har jeg delvis dysleksi og dermed redigerer jeg ofte innleggene. Til stor glede for meningsmotstandere som selvsagt tror det er for å endre fakta, noe det ikke er. :)

EDIT:
Fremfor å skrive et nytt innlegg så legger jeg til følgende i dette innlegget ved å redigere. Jeg er ikke uenig i at man bør sammenligne i samme butikk fra 2019 til 2024. Min samboer som alltid handler på nærbutikken har tatt vare på kassalapper gjennom mange år og det var hun som fikk sjokket for et par helger siden.

EDIT2:
Hun er en person som alltid går igjennom kassalappene i etterkant og har rimelig stålkontroll på hva ting har koster i denne Coop butikken gjennom årene.

EDIT3:
Vurderte å endret ordet "fakta" til "uttalelser" siden ordet fakta opplagt er feil å benytte i sammenhengen.

EDIT4:
Vurderte å endre det feilskrevne ordet "koster" til "kostet" men best å la vær i denne sammenhengen.

EDIT5:
Tror forøvrig jeg har trykket på "rediger" 6 ganger og ikke 5 i dette innlegget.

EDIT6:
Det hadde vært mye enklere om forum slik som mange andre systemer viser innholdet av alle redigereringer. Dette er vel da 7ende redigeringen.

Den er god. Du skal ha for at du er dyktig til å gå rundt grøten, og å ignorere direkte spørsmål.

Prøver igjen, hva var hensikten med å poste skjermbildet av målpriser for jordbruket fra 2018/2019?

 

Merker det blir mye følelser og lite fakta og kilder i denne tråden. Det finnes vel egnede Facebook-grupper for å få utløp for disse følelsene, skulle ønske det kunne være litt høyere nivå her.

Jeg har for ordens skyld aldri nektet for at prisene har økt, mye. Men det bidrar ikke til noe konstruktivt å fremstille det som enda verre enn det er.

Et tips, sjekk gamle VG Matbørser for å få gode indikasjoner på historiske priser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjokolade1 said:

En agurk kostet IKKE 8 kr i butikk i 2019. 

En agurk koster i dag 21 kr hos Kiwi. Du vil ikke si hvilken butikk "nærbutikken" er, men det er åpenbart ikke blant de billigste. Da blir det rimelig idiotisk å klage på høye priser.

La oss i det minste holde oss til fakta.

Er ofte tilbud for 10kr agurk på Nordby. Forrige uke kosta en Agruk 13kr der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Nå har staten sendt milliardbot til kjøpmennene for å berike seg selv ytterligere. Det sies forbrukerne ikke vil betale noe i form av økte matpriser fordi det ikke er rom for å øke prisen med begrunnelsen at de da ville ha økt prisene for lenge siden.

Dette er vel det dårligeste argrumentet jeg hørt på lang tid. Selvsagt vil de øke prisene som følge av boten fordi samtlige kjøpmenn har fått bot. Hadde kun en av dem fått en bot kunne jeg i teorien vært enig.

Jeg regner med at moms på mat forsvinner siden staten har begynt å dra inn penger på bøtelegge dagligvaregigantene?

Vel, hvis prisene øker mens eierne fortsatt tar ut milliarder i utbytte,  så.ser vi jo hva de gjør...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (52 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvordan mange kjeder har tilnærmet samme tilbud på samme varer i ukesavisen? Og samme 10-20-30kr-tilbud samme uke? Har alltid stusset på dette om det ikke er noe slags samarbeid. 

Både det og bensinprisene er nok et samarbeid i betydningen brudd på konkurranseloven, men det er neppe et avtalt samarbeid, som gjør det umulig å bevise og dermed dømme. Med avtalt mener jeg at det har vært en eller annen form for kommunikasjon mellom de ulike kjedene. Det har det neppe. De handler nok bare i takt eller hermer etter hverandre for å undergrave den andres tilbud som gode.

F.eks kan Spar annonsere mandag kl 00.01 at de har broccoli på tilbud til 14,90 i deres tilbudsavis. Samme dag kl 07.00 setter Rema "tilfeldigvis" ned prisen på broccoli til 12,90, men uten å annonsere det i tilbudsavisa. Det undergraver Spar sitt tilbud som godt, fordi mange kunder handler i begge butikker i løpet av uka og oppdager til irritasjon at Rema var billigere på "normalpris" enn det Spar hadde på sin tilbudspris. En annen ting er at slike priskriger trekker oppmerksomheten bort fra varer som ikke er på tilbud. F.eks kan de ta fete marginer på remulade fordi folk ikke følger prisene på det produktet.

Sånn kjører de ofte motsatte priser på varer som hører sammen. F.eks kampanje på brus som selges til kostpris, mens under radaren er potetgull "normalpriset" med 70% margin den samme uka. Et par uker senere er det omvendt. Men aller best er de vare-kombinasjonene der den ene varen er noe som har stor oppmerksomhet og pris-krig om, mens det tilhørende produktet er et under radaren-produkt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå bør folk være klar over at matvaregiganter har ørten andre inntektskilder enn bare mat. Der ligger skattbar resultat rund 3-6% under bunnlinjen. Men volum er helt enormt. Jeg kan gjerne selge noe for 1 kr. per stk så lenge 100tusenvis av folk kjøper den et par ganger i uka.

F.eks. Orkla: Orkla ASA er et norsk industrielt investeringsselskap der virksomheten er merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Norden, Baltikum og utvalgte land i Sentral-Europa er Orklas hovedmarkeder.

I tillegg har konsernet sterke posisjoner innenfor utvalgte produktgrupper i India.

REMA og de andre selger heller ikke bare mat men også mye annet. Pluss eiendommer, børs og kapitalmarkeder utenfor Norge osv. Osv. osv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
5 hours ago, paatur said:

Er ofte tilbud for 10kr agurk på Nordby. Forrige uke kosta en Agruk 13kr der.

Nordby hvor?

Edit:

Ah Sverige. Ja det blir som innvandrer butikken jeg handlet mye hos. De var mye billigere enn kjedene og hadde ofte bedre kvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (14 timer siden):

Hva søren hjelper bøter? De burde bli tvangsoppløst i mindre selskaper med andre eiere. Bøtene havner bare som påslag på prisene. Nei,en må tenke annerledes og spørre aktører i EU hva som kunne lokke dem til Norge..

Det å straffe foretak/organisasjoner med bøter er i mange tilfeller helt feil vei å gå. Problemet her er at de tre store aktørene innenfor dagligvarer angivelig har drevet med prissamarbeid som har eller kan ha ført til høyere priser for kundene. Ved å gi disse aktørene milliardbøter, presser man igjen opp prisen for kundene. Pengene til bøter må jo hentes fra et sted og hvor kommer inntektene fra? Dette minner meg om når kommuner blir straffet med bøter for å ikke gi sine innbyggere lovpålagte tilbud. Straffen gjør bare vondt verre for de samme innbyggerne, mens de ansvarlige ikke rammes av straffen.

Hvis dagligvarekjedene har brutt loven, så er det mennesker som har stått for lovbruddene. De som har vært ansvarlige og/eller direkte involvert i dette prissamarbeidet, må tiltales personlig og straffes med bøter/fengsel. Det vil oppleves rettferdig og vil ikke gå ut over forbrukerne. Store bøter til firmaer, derimot, vil til syvende og sist måtte betales av kundene som er ofrene for denne forbrytelsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Minkowski said:

Store bøter til firmaer, derimot, vil til syvende og sist måtte betales av kundene som er ofrene for denne forbrytelsen.

Kundene kan kjøpe andre steder om prisene øker enda mer.

Bøter reduserer overskuddet og rammer eierne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...