Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Betalte 112 kr for en pakke karbonadedeig og en pastasaus i dag. Pasta og grønnsaker hadde jeg fra før, men om jeg skulle kjøpt det også ville jeg vel landet på 200 kr for en helt ordinær middag.

Det begynner å bli ganske sjukt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, :utakt said:

Betalte 112 kr for en pakke karbonadedeig og en pastasaus i dag. Pasta og grønnsaker hadde jeg fra før, men om jeg skulle kjøpt det også ville jeg vel landet på 200 kr for en helt ordinær middag.

Det begynner å bli ganske sjukt.

Ikke til én middag. Du har vel nok til tre porsjoner ca.

 

Ja, prisene er motbydelige, men vi trenger ikke overdrive. 😛

Endret av BlackBabyJesus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye er pga energiprisene. Europa slutter å kjøpe av Russland samtidig som vi skal kutte kull og olje. Og staten setter ikke ned avgiftene. Kunstgjødsel blir dyrt, alt det bonden bruker traktor til blir dyrere, transport av råvarer og varer blir dyrere. Butikkene har dobbelt så høye strømutgifter. Får bare gratulere SV og MDG med at drivstoffprisene har blitt nesten så høye som de ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (3 timer siden):

Mye er pga energiprisene. Europa slutter å kjøpe av Russland samtidig som vi skal kutte kull og olje. Og staten setter ikke ned avgiftene. Kunstgjødsel blir dyrt, alt det bonden bruker traktor til blir dyrere, transport av råvarer og varer blir dyrere. Butikkene har dobbelt så høye strømutgifter. Får bare gratulere SV og MDG med at drivstoffprisene har blitt nesten så høye som de ønsker.

De er kun høye der det er "konkurranse"  (Mer som samarbeid)

Utenfor byene så koster diesel 20 kroner, i byene 24+. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Dubious said:

De er kun høye der det er "konkurranse"  (Mer som samarbeid)

Utenfor byene så koster diesel 20 kroner, i byene 24+. 

Så nå er ikke 20 kr literen å anse som høyt? Du store tid. Hadde ting vært i balanse hadde den kostet litt over halvparten.

Men jeg er enig i at det ser ut som prissamarbeid, og slik har det alltid vært.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (1 time siden):

Så nå er ikke 20 kr literen å anse som høyt? Du store tid. Hadde ting vært i balanse hadde den kostet litt over halvparten.

Men jeg er enig i at det ser ut som prissamarbeid, og slik har det alltid vært.

Koster omtrent 20 kroner i Europa. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (39 minutter siden):

Koster omtrent 20 kroner i Europa. 

Bøndene bruker avgiftsfri diesel. Trodde alle var kjent med dette.  Når innsatsfaktorene i bunn av en verdikjede øker så vil hvert ledd øke sine marginer og man får rentes rentes effekt der sluttkunden sitter igjen med sluttregningen. Nå har kronen også fallt i verdi og Norge er ett land som importerer det meste av råvarer. En del råvarer får rask effekt på prisen for sluttproduktet,andre råvarer er valutasikret en periode slik at effekten slår først inn senere etter at avtalen om sikringen går ut.  På toppen av alt dette så har vi avtaler mellom bonden og staten som regulerer statlig støtte samt ulike tollvern regler. Alle disse gir signal om prisøkning til sluttkunden. Regjeringen jager også kapital ut av landet ved sin skattepolitikk. Investorer som kanskje tidligere satt i landet har nå sin kapital i utlandet og vil i større grad direkte påvirke kronekursen samt selvfølgelig kreve høyre pris i norske kroner for sine eksportvarer til Norge.

Det er mange,mange faktorer som sammen alle peker i retning en lengre periode med prisøkning. Regjeringen har dessverre bidratt ved ulike politiske grep som de ikke har forstått rekkevidden av. Når man blir mer opptatt av å bygge ned forskjeller enn å bygge opp totalen så har det en pris som dessverre kan medføre at alle får litt dårligere råd over tid. Vi blir økonomisk likere,men får det alle litt vanskeligere fordi kostnadene øker mer enn lønningene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (5 minutter siden):

Bøndene bruker avgiftsfri diesel. Trodde alle var kjent med dette.  Når innsatsfaktorene i bunn av en verdikjede øker så vil hvert ledd øke sine marginer og man får rentes rentes effekt der sluttkunden sitter igjen med sluttregningen. Nå har kronen også fallt i verdi og Norge er ett land som importerer det meste av råvarer. En del råvarer får rask effekt på prisen for sluttproduktet,andre råvarer er valutasikret en periode slik at effekten slår først inn senere etter at avtalen om sikringen går ut.  På toppen av alt dette så har vi avtaler mellom bonden og staten som regulerer statlig støtte samt ulike tollvern regler. Alle disse gir signal om prisøkning til sluttkunden. Regjeringen jager også kapital ut av landet ved sin skattepolitikk. Investorer som kanskje tidligere satt i landet har nå sin kapital i utlandet og vil i større grad direkte påvirke kronekursen samt selvfølgelig kreve høyre pris i norske kroner for sine eksportvarer til Norge.

Det er mange,mange faktorer som sammen alle peker i retning en lengre periode med prisøkning. Regjeringen har dessverre bidratt ved ulike politiske grep som de ikke har forstått rekkevidden av. Når man blir mer opptatt av å bygge ned forskjeller enn å bygge opp totalen så har det en pris som dessverre kan medføre at alle får litt dårligere råd over tid. Vi blir økonomisk likere,men får det alle litt vanskeligere fordi kostnadene øker mer enn lønningene. 

 

20 kroner for diesel, 17,39 for diesel "uten avgift"   (16.60 viss de har egne tanker, som jeg regner med de fleste bønder har.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, FriskLuft said:

Bøndene bruker avgiftsfri diesel.

Denne er nå bare "avgiftsfri". Det er faktisk en egen avgift innført også for denne. Forøvrig betaler man nå rundt 13 kroner per liter + moms for slik diesel (grønn diesel). Tidligere var den rød, og før det igjen blank, da fantes det bare en type. På personbiler var det egen teller som man meldte inn hvor mye man hadde kjørt og betalte avgift ut fra det. 

Lenke til kommentar

Selv om bøndene kjører på grønn diesel så har også DEN steget mot hva den var før. Og for at et ferdig produkt ligger i butikkhyllen har ting som gikk med i produksjonen blitt transportert hit og dit. Lastebiler kjører ikke på grønn diesel, og selv om de hadde gjort det så er den mye dyrere enn før.

Når energi blir dyrere så har det større ringvirkninger enn om kaffe og kakao blir dyrere. Alt krever energi.

Og at diesel også koster ca 20 kr/l i Europa, hva er det et argument for?

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (43 minutter siden):

Og at diesel også koster ca 20 kr/l i Europa, hva er det et argument for?

Det er vel bare for å komme alle "Det er Støre sin feil at bensinen er dyr"-kommentarene i forkjøpet.

I mesteparten av europa ligger nå bensin- og dieselprisen på +/- 20-21 kroner. Inkludert Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det er vel bare for å komme alle "Det er Støre sin feil at bensinen er dyr"-kommentarene i forkjøpet.

I mesteparten av europa ligger nå bensin- og dieselprisen på +/- 20-21 kroner. Inkludert Norge.

https://www.nrk.no/vestland/sp-svarar-ikkje-pa-om-dei-held-fram-i-regjering-sjolv-om-bensinen-kostar-meir-enn-20-kroner-1.15822186

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17964012/naf-krever-at-vedum-folger-opp-drivstoff-loftene?publisherId=2126680

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvor-lenge-kan-senterpartiet-leve-med-vedum-som-leder/o/5-95-788285

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Det er likevel ikke regjeringens feil. Prisene er omtrent de samme i hele europa.

Staten legger betydelige avgifter på både bensin og diesel som selges. Disse kunne de fjernet om de ønsket. Selvsagt måtte tapet av inntekter kompenseres med økte skatter eller kutt i utgifter. Men prisene kunne vært lavere.

IMG_9051.thumb.jpeg.1b196c7dcdd34e3033d4133b68924e95.jpeg

CO2 avgift betales også på "avgiftsfri" diesel, og som vi ser har den økt godt de siste årene.

Dog ikke særlig høy hverken folkelig eller politisk vilje for å redusere avgiftene.

At de også i store deler av Europa velger å kreve inn lignende avgifter har dog ingenting med prisen i Norge å gjøre.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar

Fortsettelse fra noen poster over om handling til middager:

Det går også an å blande bønner inn i kjøttdeigen for å drøye den.

Jeg synes også prislappen begynner å bli høy når jeg handler middag. Varer som var helt vanlig å kjøpe for få år tilbake, har blitt betraktelig dyrere. Feks. Uncle Bens ris, frossen laks, kjøttdeig fra storfe og olivenolje. Kjøttpålegg har jeg sluttet med. Det sammenfaller bra med at vi skal spise mindre bearbeidet, rødt kjøtt.

Thai middagsris smaker ikke det samme som Uncle Bens. Olivenoljen koster 108 kr fra plastflaske, selv om den er blandet ut med 80% rapsolje. Selger de stekeolje som ren olivenolje lenger på Rema 1000 og Kiwi?

Og Kiwi har sluttet med Folkets kyllingklubber (og vinger?), som var gode på smak. Mulig at produktene ble for dyre i "billigklassen". Jeg spurte på Kiwi, og de slutter med produktene når de ikke blir solgt. Fant bare First price kylling fra lavere prisklasse, men ikke til lav pris.

Det blir mye svinekjøtt fra ribbe til middag før jul, så jeg har behov for å variere svinekjøttdeig med kjøttdeig fra storfe, selv om svin er billigere. Kyllingkjøttdeig er jeg litt forsiktig med på sommeren.

Nakkekoteletter fra First price med trevler i, er på en måte ikke det samme som biff. Man betaler også ganske mye for vekten av beina. Ikke sikkert det hadde lønt seg å male den opp til kjøttdeig.

Hvit fisk fra frossenblokk synes jeg innholder altfor mye vann og kan feks. ikke brukes til hjemmelagde fiskekaker på grunn av konsistensen. Men fungerer fint til fisk i form i stekeovnen. Det er vel ok å benytte stekeovn på grunn av strømstøtte, for normalt koster vel ovnsbakt mer enn kokt eller stekt i panne?

Grønnsaker fra innvandrerbutikker er bare et par kroner billigere pr. kiloen. På grunn av nedsatt innkjøpspris, må man se nøye på grønnsakene før man kjøper dem, og spise opp helst samme dag eller neste.

Det gjør jeg også hos på Rema og Kiwi, da jeg synes kvaliteten/moralen har gått ned. Men det går an å levere produktet tilbake når man ikke er fornøyd, var vanlig før i tiden i hvert fall. Jeg opplever at terskelen er blitt høyere for det, når det selges produkter som går ut på dato til 1/2 pris.

For min del må jeg bli mindre kresen og bortskjemt. Men folk har ulik økonomi, så det går vel greit for de fleste. Det er i hvert fall ingen som går i demonstrasjonstog på grunn av matprisene. Å ha dårlig råd er fortsatt en skam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...