Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (9 timer siden):

Indere vil fortsette å kaste posene sine i elva, uavhengig av hva nordmenn betaler for dem.

Det vi kan gjøre er å gå foran som et godt eksempel. Så kommer forhåpentligvis India etter.

Jeg er heller ikke glad for at pastikkposer har blitt så dyrt i butikken, da jeg syntes det var bedre med litt kraftigere plast rundt søppelet mitt. Men har innsett at man må ta klimaet på alvor, og da har prisen alt og si. Vi har dessuten et stort etterslep på grunn av munnbindbruk under pandemien.

Ønsker meg et system der man ikke trenger å bruke plast i det hele tatt. Da måtte i så fall søppelboksene hatt lås på. Jeg husker fra Baltikum på 90-tallet at de ikke hadde plast rundt avfallet. Rotteproblemet var enormt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bonden får 14 kr pr. kilo for potetene og de selges for opptil 40 kr i butikken. Allerede dobbelt så dyrt som  i fjor. "Hans" ødela avlingene.

Men 100 kr kiloen... Vil nordmenn godta dette blindt? Eller vil det få oss opp av go'stolen for å demonstrere i gatene?

Vi har også fått en grønnsaksstrend fordi vi skal spise mindre kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 10.7.2024 den 10.46):

SSB-tall: Matprisene stiger mer enn andre varer

Pensjonister rammes: – Må spise grøt

For minstepensjonistene utgjør ikke prosentvis økning mange kronene.

Lønnsøkninger slår inn nå, man må huske på at arbeidsgiveravgift øker også siden den betales i %. Gjelder alle ledd i systemet. Forsikringer har økt både for bedrifter, transport og for/av alle ansatte i siste tiden. osv. osv. Så fra bondens poteter til driteren vår aka renseanlegg i kommunen betaler vi alt som siste instans. Osv..

 

Edit: + MVA på toppen i alle ledd som også beregnes i %..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nedward said:

Meninger?
Det bør være åpenbart for alle at toll på matvarer er en stor grunn til at vi har usmakelige priser på matvarer i Norge.

 

1 hour ago, Subara said:

Men 100 kr kiloen... Vil nordmenn godta dette blindt? Eller vil det få oss opp av go'stolen for å demonstrere i gatene?

Men dette er noe folket tydeligvis ønsket. Det var åpenbart at SP ville få diktere landbrukspolitikken om AP, SV og SP fikk flertall. Og folk stemte sånn at de fikk flertall.

Da blir naturligvis dette resultatet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

Bonden får 14 kr pr. kilo for potetene og de selges for opptil 40 kr i butikken. Allerede dobbelt så dyrt som  i fjor. "Hans" ødela avlingene.

Men 100 kr kiloen... Vil nordmenn godta dette blindt? Eller vil det få oss opp av go'stolen for å demonstrere i gatene?

Vi har også fått en grønnsaksstrend fordi vi skal spise mindre kjøtt.

Fordi bønderne ikke får lov å sette potetprisen selv, og den justeres ikke til markedpris. 

Storforbrukere kan spare en god del kroner om de handler direkte fra bonden. 
Men, det er ikke så mange bønder som selger poteter, men jeg ser hele tiden skilt om at de selger egg og andre produkter.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Men 100 kr kiloen... Vil nordmenn godta dette blindt? Eller vil det få oss opp av go'stolen for å demonstrere i gatene?

Den kommer aldri til å koste 100 kroner per kilo.

Dubious skrev (8 timer siden):

Men, det er ikke så mange bønder som selger poteter, men jeg ser hele tiden skilt om at de selger egg og andre produkter.

Kan ikke tenke meg at dette skulle være et problem. Jeg bor ikke i noe potetområde og det er ovehodet ingen problemer å få kjøpt poteter om man ønsker det, kommer til og med biler langveis fra som selger diverse.

Alternativt kan man jo bare hamstre litt når det blir billig før jul og ellers når det er tilbud.

Lenke til kommentar

.Tenkte jeg gjorde et kupp på Extra her om dagen når jeg kjøpte lett saltet torsk. På plakaten stod det 99kr og den idiotiske hjernen min tenkte det var for 1kg, så røsket med meg en pose til. 200kr for 1kg er galskap.

Legen sier jeg må spise mer fisk pga høyt kolesterol og blodtrykk, men til den prisen har jeg rett og slett ikke råd til å spise sunnere.

Edit: det var ikke 1kg en gang, men 900 gram. Takk krympflasjon.

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 minutter siden):

Legen sier jeg må spise mer fisk pga høyt kolesterol og blodtrykk, men til den prisen har jeg rett og slett ikke råd til å spise sunnere.

1. Gå til legen og krev medisiner for de tingene

2. Forbedre kostholdet, les deg opp på hvordan.

3. Tren intervall eller intensivt minst 3 ganger i uka.

Kostnaden for å ikke gjøre tiltak mot høyt kolesterol og blodtrykk kan bli den høyeste av alle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

1. Gå til legen og krev medisiner for de tingene

2. Forbedre kostholdet, les deg opp på hvordan.

3. Tren intervall eller intensivt minst 3 ganger i uka.

Kostnaden for å ikke gjøre tiltak mot høyt kolesterol og blodtrykk kan bli den høyeste av alle!

1: Går på medisiner for de tingene.

2: Jeg vil forbedre kostholdet, men økonomien setter begrensinger.

3: Er hos Fysioterapaut Man, Ons og Fredag. 

Jeg har fått beskjed av legen å spise mer fisk, men når prisen de siste årene har doblet seg og vel så det, så har jeg ikke råd til det. Alt annet har også økt så den lille uføretrygd jeg har strekker ikke til, så jeg er stuck med ultraprossert mat fordi det er billig

Lenke til kommentar

Måltidene mine er som regel brød, pålegg og vann eller melk. 
Til kvelds tar jeg blodtrykk, kolesterol og vitaminer. 

Gidder ikke lage middag, og som sagt, det har blitt så dyrt at det ikke lønner seg å lage noe for en person. 
Tilogmed Fjordland har blitt dyrt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...