Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

For bare fem år siden kostet en pakke Coop kjøttdeig 36,90 til vanlig, mens på tilbud kunne du få 3 for 79. Nå er vi oppe i over 60 kroner for billigmerkene, mens Gilde og lignende ligger på over 70. Det er en prisøkning på 70% over fem år. Hva skyldes denne sinnsyke økningen? Fortsetter det slik vil det koste over 100 kroner innen 2030.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Kjøleskap said:

For bare fem år siden kostet en pakke Coop kjøttdeig 36,90 til vanlig, mens på tilbud kunne du få 3 for 79. Nå er vi oppe i over 60 kroner for billigmerkene, mens Gilde og lignende ligger på over 70. Det er en prisøkning på 70% over fem år. Hva skyldes denne sinnsyke økningen? Fortsetter det slik vil det koste over 100 kroner innen 2030.

Kjøttdeig er faktisk noe jeg ALDRI kjøper, selv om jeg er kjøtteter. Kanskje det har noe med at jeg hater taco, heh. Har hørt at den karbonadedeigen skal være bra og mindre salt eller nosånt. Det blir kanskje for A4 med kjøttdeig, kanskje en sjelden gang jeg flipper meg en indrebiff eller to, men da er dessverre tendensen å drukne hele måltidet i Fjordland Beæurnaize saus fordi det er så godt med brnzsaus. Hender at jeg flipper et par av de 10pk burgerne i frysern og går for hamburger, men det begynner å bli lenge siden sist nå.   

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (9 minutter siden):

Kjøttdeig er faktisk noe jeg ALDRI kjøper, selv om jeg er kjøtteter. Kanskje det har noe med at jeg hater taco, heh. Har hørt at den karbonadedeigen skal være bra og mindre salt eller nosånt.

Du får både kjøttdeig og karbonadedeig utan tilsatt salt og vatn, forskjellen ligg i at karbonadedeig har veldig lav fettprosent. Så i karbonadedeigen er meir reint kjøtt medan det i kjøttdeigen også er iblanda litt spekk. Dette er nok sunnare med karbonadedeig, men det blir naturlegvis også dyrare sidan det går med meir kjøtt til å lage eit kilo med karbonadedeig.
Til taco og slikt blir det i tillegg veldig tørt om du brukar karbonadedeig, så det er to ulike produkt til ulike bruksområder.

 

For raudt kjøtt så er det etterkvart også ein ganske stor politisk vilje til at dette skal være eit litt dyrare luksusprodukt av omsyn til både miljøavtrykk og folkehelse, så tida der ein fekk kjøpt billig kjøttdeig er nok langt på veg forbi. Sjølv om matvareprisane går ned igjen så kan vi nok forvente at kjøttprisane vil forbli høge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det så viktig med lav pris? Jeg synes at problemet er kvalitet og utvalg. Hvis kvaliteten  skal være like lav som nå så bør prisen selvsagt være lavere.

Før kunne jeg kjøpe brød hos den lokale bakeren, men nå har han effektivisert. Han kjører deigen med vogntog fra utlandet, og det som en gang var gode brød smaker nå som pappmasje. Innholdet er ikke bra heller.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 timer siden):

Er det så viktig med lav pris? Jeg synes at problemet er kvalitet og utvalg. Hvis kvaliteten  skal være like lav som nå så bør prisen selvsagt være lavere.

Før kunne jeg kjøpe brød hos den lokale bakeren, men nå har han effektivisert. Han kjører deigen med vogntog fra utlandet, og det som en gang var gode brød smaker nå som pappmasje. Innholdet er ikke bra heller.

Er forsåvidt enig her. Mye ultraprossesert drittmat i butikkhyllene. Har ikke en eneste ferskvaredisk i de lokale matbutikkene her lengre. Men er synd i de som bare har råd til den dårlige maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok an helt ut i går og kjøpte meg en grilla kylling på Spar. Den kosta 90 kroner, noe som visst er "normalpris" for tiden. Jeg spiste en god del grilla kylling før i tiden da den ikke var så dyr men nå er det kanskje 2-3 ganger i året jeg kjøper til blodpris/fullpris ellers kun når det er tilbud. Blir den noe dyrere enn den allerede er nå i februar kommer det til å bli lite grilla kylling på meg fremover. Husker fortsatt at Spar hadde den til 29.90 for kanskje 10 år siden men på et tidspunkt eksploderte prisen voldsomt, kanskje for 4-5 år siden. Vet egentlig ikke hva som er mest lønnsomt lenger nå som alt har blitt så dyrt, å kjøpe kyllingfilet eller grilla kylling. Heldigvis var potetsalaten på halv pris.

Lenke til kommentar

Pleier å bruke kuppappen for å se hvor det er tilbud på mat i nærheten.

www.kupp.no

Det kan man spare mye på. Jeg kjøpte litt ekstra julemat da det var billig som jeg la i fryseren og som jeg kan bruke til forskjellige retter eller bare varme opp.

Folk må slutte å la seg lure av slagordene til Kiwi, osv., følg med litt selv på kuppappen, der kommer det nye tilbudsaviser mandag og tirsdag.

Kjøp litt ekstra av det man bruker mye av. 

Endret av Mentos2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (På 23.1.2023 den 13.07):

For bare fem år siden kostet en pakke Coop kjøttdeig 36,90 til vanlig, mens på tilbud kunne du få 3 for 79. Nå er vi oppe i over 60 kroner for billigmerkene, mens Gilde og lignende ligger på over 70. Det er en prisøkning på 70% over fem år. Hva skyldes denne sinnsyke økningen? Fortsetter det slik vil det koste over 100 kroner innen 2030.

Jeg handler utelukkende kjøttdeig på tilbud nå. Kan ikke huske sist jeg kjøpte kjøttdeig til full pris. Kjøper gjerne fire pakker i slengen og fryser dem. Det finnes ingen grunn i verden til p betale så mye for kjøttdeig som det koster for tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å handle så mye som mulig på tilbud. Enkelte varer nærmer seg en dobling i pris sammenlignet med få år siden. Og om en uke kommer det en ny dramatisk økning skal man tro bransjen og mediene. Norske priser har lenge vært høye, men nå er grensen for det akseptable passert. Dagligvarebransjen har milliardoverskudd. Både på leverandørsiden og på forhandlersiden så er det totalt fravær av konkurranse. Noe er nødt til å skje. Det bør legges til rette for å få flere aktører inn i markedet. Å flikke på galskapen vi har i dag kommer aldri til å hjelpe.

Lenke til kommentar

Kjøttdeig og annet mysteriekjøtt frister ikke. Slakteren ved foten av fjellet kverner noer ordentlig kjøtt til meg. Det er ikke så mye som trengs per porsjon. Kjøttdeig hadde jeg ikke en gang gitt til katten.

Quote

Fikk hjelp av Hellstrøm til å kutte kjøttdeigen. Gikk ned 18 kilo

Kjøttdeig rangerer jeg nesten nede ved MUK (maskinekt utbeinet kjøtt). Det er avfallet fra industrien som folk kjøper og stapper i seg.

Opp med kvaliteten og ned med mengden, slå slipper man å gå rundt som et fleskberg.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det neste nå blir vel at reitan & co beklager seg i media over at de ikke lenger får samme kvantumsrabatt når de skal ha service på alle privatflyene samtidig. Mens de småler av deres lokale kjøpmenn som sliter med skyhøye strømregninger for alle frysediskene de trenger. Og middels- til lavtlønnede mennesker i nabolaget som må velge om de skal la matpakken til lunsj vare til kveldsmat i tillegg.

For egen familie nå handler vi sjeldnere men handlekurven som tidligere kostet 600kr koster nå 800. Og det er neppe så noen kan påstå kvaliteten har økt tilsvarende.

Lenke til kommentar
Gjest e7e1f...b81
On 1/21/2023 at 10:36 AM, knutinh said:

Meny tar 59,- for hjemlevering her (minimum ordre på 300,-). Hvis man handler til en familie på 4 en gang i uka så trenger ikke det å være så galt.

Det kommer an på hvor mange bomstasjoner du må passere til butikken, og om du har bil i det hele tatt. Om du er i stand til å bære 4-8kg med melk og juice på glatta.

Det kanskje viktigste argumentet (og også grunnen til at bransjen har holdt igjen) er at det er lettere å være strukturert og kjøpe akkurat det man har planlagt. Ikke plukke med seg grillet kylling, en cola eller en sjokolade som fort blir betydelig i forhold til gebyret for utlevering.

Nå synes jeg at det er ok å tasse rundt i butikken og finne tilbud, datovarer og produkter jeg ikke visste om på forhånd, så jeg har ikke benyttet meg mye av muligheten.

-k

Dette. Vi har i perioder handlet nesten alt fra Oda og i andre perioder handlet nesten utelukkende fra rema 1000. Selv om enkeltvarer gjerne er dyrere, så har det ikke vært utslag på totalforbruket til dagligvarer. 

Anonymous poster hash: e7e1f...b81

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (5 timer siden):

Vet egentlig ikke hva som er mest lønnsomt lenger nå som alt har blitt så dyrt, å kjøpe kyllingfilet eller grilla kylling.

Kyllingfillet vil stort sett være det billegast, dette er ei vare som er eit typisk middagsprodukt som ofte er på tilbud.
Den grilla kyllingen kjem til butikken i frossen tilstand og så må ein på butikken krydre og grille kylling, i tillegg til å bruke litt arbeidstid på å pakke kyllingen i varmefolie. Den grilla kyllingen er nok også eit produkt som det er litt matsvinn på ettersom den ikkje er like god på slutten av dage når den har blitt kald, og enda mindre fristande er den dagen etter. Alt dette er forhold som butikken må ta seg betalt for og som gjer at grilla kylling berre innimellom er på tilbod.

Vanleg naturell kyllingfillett er ofte til og med billegare enn kyllingkjøttdeig, ein skulle eigentleg tru at kjøttdeigen skulle kunne selgast billegare ettersom ein ikkje treng å bruke berre dei finaste filletane til kjøttdeig.

Forøvrig så synes eg at kyllingen nesten er for billeg når ein samanliknar kor mykje mat ein får per krone brukt samanlikna med til dømes brød og grønsaker.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som har doblet seg i pris på få år - det virker som om det er har gått hardest utover "billigvarene". Feks first price makrell i tomat 2 pk. Kostet for få år siden 9,90 og nå mener jeg det var 22,90 på den lokale butikken....

Edit: Har ingenting mot å betale mer i tråd med økningen som har vært generelt - men at "matvarebaronene" blir rikere og rikere - mens butikkene kjemper for å overleve er nesten kvalmt...

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt greia med at så mange mener at dagligvarekjempene tjener for mye

Nå aner jeg ikke helt hva faktiske tall er, men gitt at de gikk 10 mrd i overskudd i 2022
er det snakk om ca 1500kr pr innbygger (gitt 6.5mill innbyggere) fordelt over et helt år.
Så mange produkter jeg kjøper over et helt år synes jeg ikke det er ugreit.

Utover det synes jeg at mat i lang tid har vært billig i Norge når man tar inntekt i betraktning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Rgener med at du tar minstepensjonisten sin inntekt?

Folk flest har lite å klage på, men det er de med liten inntekt som får problemer. 

Hvorfor skal jeg ta utgangspunkt i en minstepensjonist?
Hvorfor ikke ta utgangspunkt i "vanlig/normal" lønn?

Mener du man skal bestemme prisen på varer og tjenester basert på hva en minstepensjonist får utbetalt
 

Uansett forandrer ikke det faktum at (gitt 10mrd i overskudd)  "gigantene" sitter igjen med omtrent 1500 kr pr snute pr år Ikke et forferdelig tall etter min mening.

Om det er noe som skaper en enorm forskjell her er det ikke prisene på mat, men at de offentlige kostnadene (kommunale avgifter, strøm, osv) skyter i været på en måte vi aldri tidligere har sett før. Og det ser ikke ut til at det kommer til å roe ned fremover heller.
I Oslo gikk vel kommunale avgifter opp med 16% i år og er tenkt å gå opp med 18% til neste år. Det er et MYE større "problem" enn at matvarepriser stiger noe

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...