Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

kremt skrev (4 timer siden):

Eierne har i praksis levd på selskapet i mange tilfeller. 

Er ikke det en av grunnene til at man starter/driver med noe?
At man kan leve på selskapet man har startet/bygget opp/drifter?

Eller er det feil også? Mener du at man skal bygge opp noe over et halvt århundre for så å leve på noe annet?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Subara skrev (På 28.3.2025 den 21.50):

Tilbake til torsken.

https://www.nrk.no/nordland/dyr-torsk-pa-fisketorget-i-bergen-_-naer-1000-kroner-kiloen-1.17346966

– Når en torskefilet koster opp mot 250 kr kilo, i stedet for 140 kroner som i fjor, så er det klart at det merkes. Konsumet går ned, folk søker etter andre produkter, fordi fisken blir for dyr. De ser etter kylling og andre ting som er billigere.

NRK: Dyr norsk skrei selges på «billigsalg» i Spania: – En utrolig lav pris

"For 10,95 euro eller 127 norske kroner kan få én kilo skrei."

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

noen teori om hvorfor det er så voldsom prisforskjell på "standard" Kikkoman med salt (rød kork) vs. Kikkoman med mindre salt?

9pp9FoO.png

"salt" koster jo omtrent ingenting, så merkelig det drar opp prisen såpass

btw, ser her at det er 43% mindre salt i den grønne

https://www.norwayamericana.no/products/soyasaus-kikkoman-bordflaske-mindre-salt-150ml?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIgpTU7d7IjAMVY1yRBR3WhBF4EAQYAiABEgITJ_D_BwE

med amdre ord, helt ubegripelig prisforskjell

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

noen teori om hvorfor det er så voldsom prisforskjell på "standard" Kikkoman med salt (rød kork) vs. Kikkoman med mindre salt?

Er det ikke vanligvis den grønne dyrest? Jeg har i hvert fall spekulert i at den grønne er dyr fordi mindre salt er mer hjertevennlig og dermed må det jo være en betalingsvilje for helsa si. I tillegg er jo korka grønn og alle vet jo at grønt lyser miljø mer enn rødt. Så ennå mer betalingsvilje der vil jeg anta.

Men her er ting tydeligvis snudd på hodet. Da mistenker jeg det handler om taktikk i forhold til prisundersøkelser i avisene. Den røde er en "standard" vare som oftere havner i prisundersøkelser enn "mindre standard" varer som den grønne. Altså en slags taktikk for å vinne prisundersøkekser. Dvs. de kan jo ikke vite hvilke varer som havner i undersøkelsene, men det er vanlig at undersøkelsene velger mest mulig standard varer fordi det gir sammenligningsgrunnlag på tvers av mange kjeder. Altså samme grunn til at det er Wasa Husman og ikke sport eller havre-variantene som havner i undersøkelsene. Derfor er Wasa Husman billigere enn de to andre. Det samme med Mills Kaviar, Norvegia standard hvitost osv. Avisene får jo ikke gode pærer vs pærer undersøkelser hvis mange av varene de tester mangler ofte i kjedene.

Tilbake til hvorfor den grønne er billigst. Coop Extra (antar jeg det er) satser vel på at den grønne har blitt så standard nå at de tror den havner i neste prisundersøkelse. Ren taktikk altså. Null og niks med produksjonskostnader.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Alltid sjekk best før datoen når du sammenligner.
Godt mulig den grønne har kortere utløpsdato fordi folk ikke kjøper den. 

Ekstra setter ofte ned prisen uten å merke det som tilbud. 

det er ganske lang holdbarhet i utgangspunktet på disse, den røde jeg har her går ut oktober 2027

har ikke sjekket pris rundt hele nettet, men ODA har også samme "skjeve" prisforholdet grønn vs rød

https://oda.com/no/products/brand/24-kikkoman/

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Er det ikke vanligvis den grønne dyrest? Jeg har i hvert fall spekulert i at den grønne er dyr fordi mindre salt er mer hjertevennlig og dermed må det jo være en betalingsvilje for helsa si. I tillegg er jo korka grønn og alle vet jo at grønt lyser miljø mer enn rødt. Så ennå mer betalingsvilje der vil jeg anta.

egentlig burde de kostet det samme, (eller rød billigst fordi man setter helsa på spill)

det er enorm saltmengde, 16,9 gram per 100 milliliter

flasken inneholder 150 ml. ergo 25 gram salt !

derfor jeg vurderer grønn ved neste korsvei, men frykter evt. at den er tam i smaken (selv om det fortsatt er betydelig mengde salt, selv med halv mengde)

Lenke til kommentar

Grønn:
vann, soyabønner, hvete, salt (9,1%), etanol, sukker, surhetsregulerende middel (natriumacetat,: melkesyrer og eddiksyre)
Salt
9.10 g
Energi
450 kJ / 107 kcal

Rød:
Vann, soyabønner, hvete, salt  
Salt
16.90 g
Energi
330 kJ / 75 kcal

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

det er enorm saltmengde, 16,9 gram per 100 milliliter

flasken inneholder 150 ml. ergo 25 gram salt !

Vel, ikke se deg blind på prosenter. Hos meg holder en sånn til ~25 familiemiddager. Altså 1 gram per middag. Anbefalingen er ~6 gram per voksen per dag og 3-5 gram per barn. Men det er jo inkludert alt salt som allerede finnes i en mengde matvarer. Snittforbruket for voksne nordmenn ligger på ca 11 gram for menn og 8 for kvinner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Vel, ikke se deg blind på prosenter. Hos meg holder en sånn til ~25 familiemiddager. Altså 1 gram per middag.

jøss det var beskjedent forbruk

jeg dynger ganske godt på (kokt ris) og tipper det holder til 7-8 måltider :roll:

derfor blir det mye salt, bruker jo godt med salt på kokt/stekt egg osv. så sammenlagt sett

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Dubious skrev (39 minutter siden):

Grønn:
vann, soyabønner, hvete, salt (9,1%), etanol, sukker, surhetsregulerende middel (natriumacetat,: melkesyrer og eddiksyre)
Salt
9.10 g
Energi
450 kJ / 107 kcal

Rød:
Vann, soyabønner, hvete, salt  
Salt
16.90 g
Energi
330 kJ / 75 kcal

jeg har sjekket innholdfortegnelse i min røde, og det stemmer overens med ditt (4 ingredienser)

Hvis den grønne er slik som vises, så kan det virke som de har måttet blande inn masse annet skit, for å oppveie for den reduserte saltmengden :hmm: trur jeg styrer unna denne

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (25 minutter siden):

Hver uke deler Terje Thomassen (72) ut matkasser til folk som har søkt KIL fond om å få gratis matvarer. Flere har jobb og hjem, men ikke mye penger igjen etter at faste utgifter er betalt.

----

Mager kost

Før påske legger pensjonisten et påskeegg fylt med godteri på toppen av haugen med matvarer som poteter, brød og grønnsaker.

For SIFOs budsjett baserer seg på offentlige kostholdsråd, og inkluderer ytterst få søtsaker.

----

Tur i skauen

Referansebudsjettet inneholder tur- og fritidsutstyr så man skal kunne ta seg en skitur eller gjøre andre utendørsaktiviteter både i påsken og ellers, sier SIFO-direktøren.

De som mottar stønad, kan imidlertid søke Nav om mer penger til påske.

– Nav skal alltid vurdere den enkeltes behov. Ekstrautgifter i forbindelse med høytider kan inngå i dette, og gi høyere utbetaling, opplyser Endrerud.

Sosialklienter som vil gjemme påskeegg, kan altså søke om ekstra penger på NAV...

Lenke til kommentar

Coop Obs har i hvert fall hevet seg på her hos meg. Aner ikke om det gjelder hele landet.

Føles rart når den franske revolusjonen er over for lengst og lokalpolitikerne her snakker om at hoder må rulle, når de egentlig mener at noen må forlate stillingen sin.

Lenke til kommentar

Er vel ganske normalt at sukkerprodukter som is og sjokolade er på tilbud i påsketiden.

KIWI-butikken jeg bruker pleier i alle fall å nedpris sjokolade til ca halv pris til jul og påske.

Beste måten å gå uønsket opp i fettmasse på å bygge sykdom på er å kaste i seg slikt sammen med mye raske karbohydrater som snacks, brus, pizza og sukker.

Klarer man å slikt i en måneders tid så har man restartet metabolismen og klarer lettere å holde seg unna slikt. Man må få avhengigheten ut av systemet før du må betale prisen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...