Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Bransjen er så forbanna kynisk.

Bestilte noe fra Elkjøp som det bare var 1 igjen av og kjøpet sto i browseren i et døgn.

Da jeg merket det dagen etter gadd jeg ikke bestille det normalt og potensielt få masse problemer fordi det allerede var solgt til noen andre, så jeg tok det på faktura. Jeg fikk varen men det er jo umulig å spore opp faktura, som nå viser seg å være avbetaling som jeg ikke har bedt om.

Elkjøp sier det er Sandtander Lend out og en annen plass står det Finance. Når jeg bestilte ble jeg kredittsjekket av Ressurs Bank. Finner ingen ting hos Santander om betaling og ikke har de sent noe mail på dette heller.

Får vel en regning med påslag på om 1 mnd eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Thor. said:

Regner med du har vurdert det allerede men du kan komme deg ut av dette med angreretten, hvis du ønsker.

Jeg har fått varen og alt er i orden sånn sett. Vil bare betale for meg uten å få en påslag som jeg regner med kommer men som det ikke ble informert om.

Elkjøp har nok gjort seg ferdig med dette og vil sikkert referere til inngått avtale og si jeg må ta det med dem.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, ps5 said:

Lurer på hvor den mystiske inflasjonen på mat og dagligvarer kommer fra..
"Rema 1000 tjente 2,1 milliarder på den norske driften i fjor."

https://e24.no/naeringsliv/i/pPv49W/milliardhopp-for-rema-reitan

Rema 1000 Norges driftsmargin steg fra 3,44 til 3,85 prosent. 

På ingen måte skyhøye marginer. Eierne hadde tjent bedre på å ha pengene i banken enn å eie Rema.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dyre matvarer: Rett og slett ran på høylys dag

Jeg var i Danmark i slutten av februar. Der kjøpte jeg kjøttdeig på Rema 1000 (400 gram) til 20 danske kroner pakken.

I Norge koster det rundt 70 kroner pakken.
Altså mer en dobbelt så dyrt – selv med valutaomregning.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/matpriskrise-i-norge-er-dagligvarekjedene-for-gradige/o/5-95-2357341?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawJTccpleHRuA2FlbQIxMQABHUQFQlURBD9bs9DsXiac6UMw8ibcrb3Zc1HDFSXZ5BpE0fRZKVETciJpNg_aem_if77mkfpVvEgeTRnf9Ju6Q#Echobox=1743155175

Men i Norge beskyttes dagligvarekartellet helt til topps.
Av regjeringen som legger SSB falske tall til grunn for å hevde økning i kjøpekraften.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

Men i Norge beskyttes dagligvarekartellet helt til topps.
Av regjeringen som legger SSB falske tall til grunn for å hevde økning i kjøpekraften.

Men hvor blir pengene av? La oss si at de tre store aktørene har et overskudd på 15 milliarder, hvis man deler dette på 2 millioner (rund halvparten av mennesker over 25 år i Norge), så får man en sum på 7500kr per person. 

Så selv om dagligvarekartellene får love til å kun gå i null, så betyr jo det en besparelse på 625,- i mnd på de som handler daglivarer...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (20 minutter siden):

Der kjøpte jeg kjøttdeig på Rema 1000 (400 gram) til 20 danske kroner pakken.

Tja? Vi kan jo importere billig kjøttdeig fra Danmark da? 

443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen.

Noen som vet hvor mye kjøttdeig har toll?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (18 minutter siden):

Tja? Vi kan jo importere billig kjøttdeig fra Danmark da? 

443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen.

Noen som vet hvor mye kjøttdeig har toll?

Det er jo det vi ikke kan, det er pga toll at kjedene og nortura kan ta så mye,  for det er ingen utenlandsk konkurranse 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Det er jo det vi ikke kan, det er pga toll at kjedene og nortura kan ta så mye,  for det er ingen utenlandsk konkurranse 

Det er ingen innenlands fungerende konkurranse heller - på de varene det er toll på.

De tre store kan bare bli enige om hvilken pris de skal ta for produktene uten at noen gjør noe med det.
Derfor er det så enormt dyrt i Norge, så dyrt at dagligvarehandelen holder renta høy.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 26.3.2025 den 18.56):

Årsrapporten viser et overskudd på 4,88 milliarder kroner før skatt i 2024. Til sammenligning tjente konsernet 4,3 milliarder før skatt året før.

Samtidig økte resultatmarginen til 3,3 prosent i 2024. Det er opp fra 3,1 prosent i 2023, ifølge årsrapporten.

Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole forklarer hva det betyr:

– Norgesgruppen tjener 3–4 kroner for hver hundrelapp vi legger igjen i butikken.

Det er ikke så enkelt. Sjekker du skattelistene ser du kjøpmennene med million inntekter på linje med advokater. Dette er lønn som føres som kostnad. Mao tjener man fort fett uten lengre utdannelse i denne delen av varehandelen. Det er mao veldig høye kostnader til lønn og daglig leder som også bidrar til de høye prisene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (55 minutter siden):

Det er ingen innenlands fungerende konkurranse heller - på de varene det er toll på.

De tre store kan bare bli enige om hvilken pris de skal ta for produktene uten at noen gjør noe med det.
Derfor er det så enormt dyrt i Norge, så dyrt at dagligvarehandelen holder renta høy.

Spot on!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som tror noen av kjedene maksimerer profitten. Når man ser på hva de bruker av summer for å pusse opp butikker, kjøpe nye butikker, eiendommer, tomter etc. Så er det vel en form for profittminimering. Da kan de si "Ja men se da, vi sitter igjen med bare 4 % overskudd!". Men da har de kraftig ekspandert, oppgradert, sjefene har reist verden rundt på første klasse gjerne med privatjet. Eierne har i praksis levd på selskapet i mange tilfeller. 

En annen sak er jo hvor mye de bruker på sponsing av idrett, sport etc. På mange måter er dette en måte å kjøpe seg politisk makt på, som de senere bruker for å skaffe seg gunstige skatte og formuesregler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (56 minutter siden):

Det er ikke så enkelt. Sjekker du skattelistene ser du kjøpmennene med million inntekter på linje med advokater. Dette er lønn som føres som kostnad. Mao tjener man fort fett uten lengre utdannelse i denne delen av varehandelen. Det er mao veldig høye kostnader til lønn og daglig leder som også bidrar til de høye prisene.

Musepiss i havet i det store bildet. Tvert imot, lave lønnskostnader i forhold til omsettinger. Og kjøpmennene har sitt eget regnskap pr. butikk.

Du får heller ta bankene..

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 timer siden):

Men hvor blir pengene av? La oss si at de tre store aktørene har et overskudd på 15 milliarder, hvis man deler dette på 2 millioner (rund halvparten av mennesker over 25 år i Norge), så får man en sum på 7500kr per person. 

Så selv om dagligvarekartellene får love til å kun gå i null, så betyr jo det en besparelse på 625,- i mnd på de som handler daglivarer...

Vi må glemme påstander om "stor konkurranse" og "små marginer" fra dagligvarekartellet.
Norges rikeste menn og kvinner har sikret seg monopol ved å tiltuske seg innkjøpsrettigheter som sikrer dem mot konkurranse fra andre aktører i Norge. 
De snakker for seg selv og er således like lite troverdige som å høre Putin.

Så er det nok riktig at de har store utgifter, men det skyldes den enorme overetableringen av butikker i Norge.
Minst dobbelt antall butikker i forhold til behovet. De bare må ha hver sin butikk overalt.
Gjett hvem som må betale kostnadene for dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...