Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

kremt skrev (12 timer siden):

Eggpris fra grossist økte 9 %. I samme periode økte Rema prisen med 21 %. Det er viktig å ikke la en god krise gå til spille. 

Alle skylder på krigen i Ukraina og griper begjærlig sjansen til å skru opp priser og avgifter, selv om prisene ikke har noen ting med Ukraina å gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Vokteren said:

Grådighetskulturen har gode vekstvilkår når markedsliberalistene og globalistene får styre.
Særlig når aktørene er tilnærmet monopolister…..

Har inntrykk av at noen bare må slenge ut klager på de skumle "globalistene" uansett hva saken handler om. Her snakker vi om ren kapitalisme og det faktum at transport av mennesker og varer er blitt billig. Da lønner det seg ikke å produsere alt i samme land. Spesielt ikke i et knøttlite land som Norge med et klima som passer dårlig til matproduksjon og svært lite landområder som egner seg til matproduksjon. 

"Globalisme" om man i det hele tatt kan bruke det ordet her, fører generelt til lavere priser på varene vi kjøper. Ordet globalisme er et av de mest misbrukte ordene som finnes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (5 timer siden):

"Globalisme" om man i det hele tatt kan bruke det ordet her, fører generelt til lavere priser på varene vi kjøper. Ordet globalisme er et av de mest misbrukte ordene som finnes. 

Når globalismen har fått lov til å utfolde seg en stund, fører det også til at penger og makt samles på stadig færre hender.
Når sentrale direktiver i tillegg gjør det stadig vanskeligere for individet, ender man med uregulert monopolisme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 16.3.2025 den 22.17):

bra pris, det blir 12 kr. billigere på en 12-pk egg, vs Kiwi

merker du noe på smaken? eller går vel kanskje i mye av samme type foret som de store hønseriene benytter

Merker null forskjell på smaken.

Lenke til kommentar
Komp91 skrev (20 minutter siden):

neivel.

må vel ha egg fra skikkelig gammeldags hønehold, der hønene er utendørs om sommeren og spiser fra markens grøde + litt tilleggsfor, for at smaken løfter seg. Husker slike fra barndommen, det var flere forskjellige typer høns også, både i farger og lynne.

Typiske storproduksjon-høner på kommersielle hønserier er vel klonet ut fra hvit-italiener alle sammen.

Lenke til kommentar
Komp91 skrev (20 minutter siden):

neivel.

må vel ha egg fra skikkelig gammeldags hønehold, der hønene er utendørs om sommeren og spiser fra markens grøde + litt tilleggsfor, for at smaken løfter seg. Husker slike fra barndommen, det var flere forskjellige typer høns også, både i farger og lynne.

Typiske storproduksjon-høner på kommersielle hønserier er vel klonet ut fra hvit-italiener alle sammen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Komp91 said:

Det viktigste for smaken er at eggene er ferske. Jeg merker ganske tydelig forskjell på de jeg kjøper fra et lokalt gårdsutsalg og de jeg ofte får i butikken. Men der er det sikkert store lokale forskjeller.

Lenke til kommentar

Den lokale KIWI butikken her har vokst ca 2,5 ganger i størrelse, men det eneste jeg har merket med vareutvalget er noen dårlige Diner-produkter, eksklusive taco-krydder og noe annet dill.

Ville heller hatt den gamle butikken tilbake, så slipper man å rote rundt i en større flate for å finne det man trenger.

Er også en gigantisk OBS-butikk i byen, men den bruker jeg nesten aldri. Det er jo omentrent kombinert treningssenter med all traskingen for å finne det man skal ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 16.3.2025 den 21.08):

Geir Pollestad (SP) vil at dagligvarebutikkene tvinges til å oppgi hva en vare kostet for ett år siden

https://www.vg.no/nyheter/i/0VlLbA/geir-pollestad-sp-tvinge-matbutikkene-til-aapenhet-hvor-billig-er-det-egentlig

vil det hjelpe noe, eller bare føre til at man blir i dårlig humør av å se det? egentlig vet vi jo allerede at meste har blitt mye dyrere på kort tid.

men, mulig det kunne ført til noen interessante "avsløringer" eller begrunnelser. Eks. Gilde servelat gikk opp fra 14.90 til over 25 på nyåret, uten at det er enkelt å forstå helt hvorfor ??

Geir Pollestad og Senterpartiet er mest opptatt av å spore av debatten for i det minste deler av årsaken til at vi har (nesten) verdens dyreste mat. De er ikke interessert i å finne ut av hvordan proteksjonistisk politikk og subsidier påvirker matprisen. Hadde man visst merkostnaden dette gir, hadde det i det minste gitt vanlige folk en mulighet til å gjøre seg opp en mening om norsk landbrukspolitikk.

Jeg er ikke interessert i prisene for et år siden. De kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Jeg er interessert i å kunne handle til overkommelige priser nå, samt ha et utvalg på normal standard sammenlignet med hva man finner i et hvilket som helst annet europeisk land. Forslag om åpenhet om fortjenestefordelingen i de ulike leddene kunne gitt et visst innsyn og gjort det lettere å plassere ansvar for høye priser der det hører hjemme, men tror ikke det løser alt i forhold til prisnivå uten politisk vilje til å endre inngrodde strukturer.

Er helt for forsyningssikkerhet, men må da være andre måter å løse det på enn verdens dyreste landbruk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 19.3.2025 den 9.47):

Good news, everyone!

Det går så det griner for butikkjedene. :D

https://www.nrk.no/norge/hopp-i-matprisene_-kiwi-eier-tjente-4_88-milliarder-i-fjor-1.17344674

Satser på at dette kommer oss kunder til gode ved at de nå kan sette ned prisene og likevel tjene like mye som før.

Så de har et overskudd på 4% av omsetningen omtrent. Er ikke det greit da? Vanskelig å gå noe særlig lavere i hvert fall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...