Simen1 Skrevet mandag kl 21:13 Del Skrevet mandag kl 21:13 Hvem kjøper fortsatt krigsfinansierende Mendolez-sjokolade? Den må gjerne koste 1000 kr for min del. Da hadde de ignorante også sluttet å støtte Putins ulovlige invasjon. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet mandag kl 21:34 Del Skrevet mandag kl 21:34 Simen1 skrev (2 timer siden): På den ene siden får de sterkt subsidiert melk billig fra subsidierte bønder. Tine betaler langt dermed under kostpris på melka. På den andre siden kan de ta høye priser ut på grunn av tollmurene, som er et indirekte subsidie. Jeg skal si meg enig i at tollvernet er en form for indirekte subsidiering, vel så mye av sekundærnæring/foredlingsindustri, som av primærnæringen/landbruket. Derimot skal du strekke strikken ganske langt for å påstå at sekundærnæring/foredlingsbedrifter som stort sett betaler høyere innenlandske råvarepriser enn prisene på verdensmarkedet er "indirekte subsidiert" i den enden, selv om primærnæringen mottar subsidier. Mottar de støtte fra staten for å kompensere for at råvareprisene de betaler for norsk råvare er høyere (altså den nevnte RÅK-ordningen; jeg er usikker på hvor mye landbrukssamvirkene henter ut der, jeg tror det er mest de produsentene et hakk lenger ut i kjeden, altså f.eks. de som kjøper pizzaost og -kjøtt fra norske meierier og slakterier, som har noe å hente der, men enkelte av f.eks. Tine sine mest foredlede produkter kan nok være omfattet), så er det åpenbart subsidier. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 09:47 Del Skrevet i går, 09:47 :utakt skrev (12 timer siden): Når ble egentlig sjokolade så dyrt? La merke til at selv de små "kubbene", som kanskje er fire biter eller noe, koster nesten tretti kroner? Jeg pleier å holde meg til potetgull. En hel pose for omtrent samme pris som den lille sjokoladen! Har du sett prisane for dei små posane med potetgull? Ein vanleg pose på ca 200 gram kostar 30-40 kr litt avhengig av sorten, småposane på 80 gram kostar rundt 20 kr. Sjokolade har alltid vært forholdsvis dyrt, og dyrare skal det bli etterkvart som at kakaoproduksjonen på verdensbasis går ned. Grunnen til at det oppleves som billig er fordi at det alltid er tilbud på 200 grams sjokoladeplater. Kvar einaste veke så har ein av dei store matvarekjedene tilbod på slike sjokoladeplater, einaste forskjellen er om du får 3 eller 4 plater for 99 kr, og om det denne veka er 200 grams platene frå Nidar eller Freia det er tilbod på, då blir det forholdsmessig dyrt å kjøpe små sjokoladeplater. Forskjellen var berre at "før i tida" så fekk du ikkje kjøpt store sjokoladeplater, største platene du fekk kjøpt var mørk kokesjokoladen på 100g sidan den var tiltenkt baking. Melkesjokoladen fekk du berre kjøpt som små porsjonsplater. Det er fleire forklaringar til prisforskjellen mellom store og små versjonar av same produkt, men dei to viktigaste faktorane er emballeringskostnadane er forholdsvis lik uavhengig av mengden produkt. Og den andre forklaringa er at det er den "vanlege" størrelsen som det blir solgt mest av og som dermed nytter godt av storproduksjonsfordelane. Dette gjeld ikkje berre godteriet. Det er ofte at vanlege literskartongar med melk er så pressa på pris at halvliterspakken med samme produkt koster omtrent det same. Om du berre treng ein halvliter så kan du ofte like godt kjøpe 1-literen, både fordi du då er sikker på at du har nok utan å betale noko meir, og fordi at omsettinga på literskartongane er så mykje større at du har lengre tid på deg før du når best før datoen. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet i går, 10:23 Del Skrevet i går, 10:23 I hele 2024 så drakk jeg 10 Red Bulls hver eneste dag. Det faktum at kroppen min taklet det er nesten så fascinerende at det er sexy. Det ble såfall dyrt Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden On 1/19/2025 at 3:42 PM, Orion666 said: Det er innsatsfaktorer som er valutasensitive. Forklaringen er høyst relevant. Du mener innsatsfaktorer som norsk sjøvann? Prøv igjen. 😉 Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden On 1/19/2025 at 11:32 AM, Simen1 said: Jo absolutt. Dersom lakseprisen som produsentene opplever de kan ta er f.eks 15$/kg og kronekursen går fra 8 til 12 kr/$ så vil nødvendigvis også lakseprisen i kroner øke fra 120 til 180 kroner. Dette henger jo sammen akkurat som når vi importerer f.eks klær fra India. Nei, snarere tvert i mot. Dersom den norske krona svekker seg, vil norske produsenter kunne tjene mer penger på eksport målt i norske kroner. Men dette vil isolert sett ikke føre til prisøkninger her hjemme. Hadde omsetningen av laks imidlertid utelukkende skjedd på en internasjonal børs notert i dollar, kunne du hatt et poeng. Men det er ikke slik laksemarkedet fungerer. Sammenligningen med import fra India blir også misforstått. Kostnaden ved import vil naturlig nok øke ved svekket krone. Men for eksport er det motsatt, der inntjeningen målt i kroner øker - uten at dette betyr at tilsvarende økt inntjening kan oppnås på det norske markedet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Quote Han mener det er en utbredt forståelse at prisen på en vare handler om hvor mye det koster å produsere den varen, og at prisene på mat i Norge er høy på grunn av landbrukspolitikken som føres her. Det mener han er feil. - Handelen setter prisene så høyt de bare kan. Det er en ærlig sak, det er jobben deres. Men det handler ikke om landbrukspolitikk, sier Nordstad. Big one 20 kroner billigere i Sverige, laget på samme fabrikk 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Mercruiser skrev (1 time siden): Du mener innsatsfaktorer som norsk sjøvann? Prøv igjen. 😉 Du kjenner ikke til at laksen i merdene spiser fôr? At de blir medisinerte? At merdene er bygd av importerte materialer? At merdene forsynes med supplybåter? At de tømmes med brønnbåter? At båtene forbrenner diesel? At markedet for diesel omsetter i US dollar? Hvor detaljert ønsker du å gå? Bare gi beskjed. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 4 hours ago, kremt said: Big one 20 kroner billigere i Sverige, laget på samme fabrikk Markedet vil alltid profittmasimalisere (iPad redigering SUGER. Android klarer dette glimrende med et par piltaster!!) Uansett bør man aldri kjøpe Big One da det er ekte overpriset ultraprossesert søppelmat. Har er Garminklokkke som måler stress og den går bananas i timesvis etter en Big One. Kroppen virkelig hater hvis jeg spiser sånt. Dette gjelder sannsynligvis mange andre også. Det å generelt kutte hvete og melk lønner seg for de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå