Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

På den ene siden får de sterkt subsidiert melk billig fra subsidierte bønder. Tine betaler langt dermed under kostpris på melka. På den andre siden kan de ta høye priser ut på grunn av tollmurene, som er et indirekte subsidie.

Jeg skal si meg enig i at tollvernet er en form for indirekte subsidiering, vel så mye av sekundærnæring/foredlingsindustri, som av primærnæringen/landbruket. Derimot skal du strekke strikken ganske langt for å påstå at sekundærnæring/foredlingsbedrifter som stort sett betaler høyere innenlandske råvarepriser enn prisene på verdensmarkedet er "indirekte subsidiert" i den enden, selv om primærnæringen mottar subsidier.

Mottar de støtte fra staten for å kompensere for at råvareprisene de betaler for norsk råvare er høyere (altså den nevnte RÅK-ordningen; jeg er usikker på hvor mye landbrukssamvirkene henter ut der, jeg tror det er mest de produsentene et hakk lenger ut i kjeden, altså f.eks. de som kjøper pizzaost og -kjøtt fra norske meierier og slakterier, som har noe å hente der, men enkelte av f.eks. Tine sine mest foredlede produkter kan nok være omfattet), så er det åpenbart subsidier.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 timer siden):

Når ble egentlig sjokolade så dyrt? La merke til at selv de små "kubbene", som kanskje er fire biter eller noe, koster nesten tretti kroner? 

Jeg pleier å holde meg til potetgull. En hel pose for omtrent samme pris som den lille sjokoladen! 

Har du sett prisane for dei små posane med potetgull? Ein vanleg pose på ca 200 gram kostar 30-40 kr litt avhengig av sorten, småposane på 80 gram kostar rundt 20 kr.

Sjokolade har alltid vært forholdsvis dyrt, og dyrare skal det bli etterkvart som at kakaoproduksjonen på verdensbasis går ned. Grunnen til at det oppleves som billig er fordi at det alltid er tilbud på 200 grams sjokoladeplater. Kvar einaste veke så har ein av dei store matvarekjedene tilbod på slike sjokoladeplater, einaste forskjellen er om du får 3 eller 4 plater for 99 kr, og om det denne veka er 200 grams platene frå Nidar eller Freia det er tilbod på, då blir det forholdsmessig dyrt å kjøpe små sjokoladeplater.
Forskjellen var berre at "før i tida" så fekk du ikkje kjøpt store sjokoladeplater, største platene du fekk kjøpt var mørk kokesjokoladen på 100g sidan den var tiltenkt baking. Melkesjokoladen fekk du berre kjøpt som små porsjonsplater.

Det er fleire forklaringar til prisforskjellen mellom store og små versjonar av same produkt, men dei to viktigaste faktorane er emballeringskostnadane er forholdsvis lik uavhengig av mengden produkt. Og den andre forklaringa er at det er den "vanlege" størrelsen som det blir solgt mest av og som dermed nytter godt av storproduksjonsfordelane.

Dette gjeld ikkje berre godteriet. Det er ofte at vanlege literskartongar med melk er så pressa på pris at halvliterspakken med samme produkt koster omtrent det same. Om du berre treng ein halvliter så kan du ofte like godt kjøpe 1-literen, både fordi du då er sikker på at du har nok utan å betale noko meir, og fordi at omsettinga på literskartongane er så mykje større at du har lengre tid på deg før du når best før datoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...