Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (2 timer siden):

Innvandrerbutikkene har som regel lavere priser, men nordmenn vegrer seg for å handle i de.

Jeg handler av og til i de, men da kun på jakt etter spesifikke produkter. Jeg synes de skiller seg bevisst for mye ut fra de vanlige kjedene for å liksom gjøre et poeng av det. F.eks få eller ingen norsktalende ansatte, hijaber og palestinaskjerf, ingen vanlige handlevogner, interiør, belysning, reklameskilt eller elektroniske prislapper.  Manglende norsk varedeklarasjon. Som erkenorsk viking så føler man seg som minoritet når man handler der. Hadde de virket mer normale så hadde terskelen for å handle der sunket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Innvandrerbutikkene har som regel lavere priser, men nordmenn vegrer seg for å handle i de.

Feks. koster ferske kyllingvinger 10 kr mindre pr. kilo i innvandrerbutikken (tyrkisk innehaver?) vi handlet dem i, enn de i pose fra frysedisken på Kiwi. At man må opp på 90-tallet pr. kg for å få tak i ukrydrete kyllingvinger man steker selv, er høy prisøkning. Jeg pleide å kjøpe frosne kyllingkubber før, som var litt billigere enn vingene, men de er ikke å få tak i lenger. Varer blir trukket fra markedet når det ikke er nok etterspørsel etter dem lenger, var svaret.

Det er lurt å bruke ferske grønnsaker samme dag eller dagen etter hvis man kjøper fra innvandrerbutikker på Grønland i Oslo for å snakke generelt, da prisen er satt lavere av en grunn, vil jeg tro. Man bør sjekke om grønnsakene ser pene ut før kjøp. Den samme kontrollen gjør jeg i de norske matvarekjedene, for frukt og grønt holder dårligere kvalitet enn før, etter min mening. Ofte uten engang å ha satt ned prisen først.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Oppdaget i dag at Do rullene til rema 1000 sitt eget merke solgt i 24 pakk har mye mindre på rullen enn før..

Var kanskje å forvente at de krymper dette også...

Venstre ny,høyre gammel...

Kjenner det godt på vekten også

image.thumb.png.9b1b745896db528381676236c38d5f9b.png

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 time siden):

Det meste av laks som selges i Norge er også oppdrettet i Norge. Svak krone som forlaring på prisøkning på laks er derfor ikke like relevant. 

Jovisst. Det er ikke kostpris for norske oppdrettere som definerer prisen. Det er det internasjonale markedet som definerer prisen.

Eksempel: Hvis produsent A får 15 $/kg for å selge den ut av landet, tror du produsenten heller vil selge den i Norge for 14 $/kg?

Over 90% av norskprodusert laks eksporteres. Fra rent bedriftsøkonomisk perspektiv, hvorfor skal de selge laksen til rabatterte priser til utvalgte kundegrupper? For veldedighet? For å få en klapp på skuldra fra norske røde politikere og isolasjonister?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jovisst. Det er ikke kostpris for norske oppdrettere som definerer prisen. Det er det internasjonale markedet som definerer prisen.

Eksempel: Hvis produsent A får 15 $/kg for å selge den ut av landet, tror du produsenten heller vil selge den i Norge for 14 $/kg?

Over 90% av norskprodusert laks eksporteres. Fra rent bedriftsøkonomisk perspektiv, hvorfor skal de selge laksen til rabatterte priser til utvalgte kundegrupper? For veldedighet? For å få en klapp på skuldra fra norske røde politikere og isolasjonister?

Det er nok heller betalingsevnen i det spesifikke land som bestemmer prisen.
Egentlig burde alle harryhandlet i Sverige inntil matvaregigantene i Norge bremset prissamarbeidet….

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Oppdaget i dag at Do rullene til rema 1000 sitt eget merke solgt i 24 pakk har mye mindre på rullen enn før..

Var kanskje å forvente at de krymper dette også...

Venstre ny,høyre gammel...

Kjenner det godt på vekten også

image.thumb.png.9b1b745896db528381676236c38d5f9b.png

Oppdaget nylig at Europris oppgir kiloprisen for dopapir.
Dvs et sleipt triks for å vanskeliggjøre prissammenligning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (8 minutter siden):

Det er nok heller betalingsevnen i det spesifikke land som bestemmer prisen.

Produsentene velger også hvilke land de vil selge til. Så om betalingsviljen er 15 i ett land og 14 i et annet, så blir det førstnevnte landet prioritert. Det er som en børs eller auksjon der en bestemt mengde laks skal selges. Tilbud (volum), etterspørsel (volum) og internasjonal pris på "laksebørsen" avgjør hvem som får hvor mye. Derfor påvirker kronekursen hva laks koster her hjemme.

Vokteren skrev (8 minutter siden):

Egentlig burde alle harryhandlet i Sverige inntil matvaregigantene i Norge bremset prissamarbeidet….

Det er lett å si for de som bor nært grensa. Det blir både dyrt og tidkrevende for vestlendinger. Personlig har jeg ca 5-6 timer kjøring til nærmeste svenske skikkelige kjøpesenter og da må jeg nesten regne inn overnatting i tillegg til bensin, bompenger osv osv. I praksis går ikke regnestykket opp i forhold til å bare betale for mye dyrere mat i Norge.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Oppdaget nylig at Europris oppgir kiloprisen for dopapir.
Dvs et sleipt triks for å vanskeliggjøre prissammenligning.

Kilopris er vel ok å bruke som sammenligning? Vil du heller ha kr/meter? Begge fungerer for meg.

Kiiloprisen er noe jeg ofte bruker for å sammenligne priser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Kilopris er vel ok å bruke som sammenligning? Vil du heller ha kr/meter? Begge fungerer for meg.

Kiiloprisen er noe jeg ofte bruker for å sammenligne priser. 

For meg er det mest viktige hvor mange tørk jeg har tilgjengelig enn at rullen holder til ett besøk med bimmelibom…

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (6 timer siden):

For meg er det mest viktige hvor mange tørk jeg har tilgjengelig enn at rullen holder til ett besøk med bimmelibom…

vekten pr. rull indikerer jo best hvilken mengde man har til rådighet.

man har jo tidvis sett "grelle eksempler" på papir som er så løst opprullet på hylsen at det er en vits.

bedre med 6 kompakte ruller enn 12 med bare luft spør du meg.

Lenke til kommentar

Blir dere ikke sår i baken av det sandpapiret? Jeg synes at de tar seg godt betalt for papiret uten at det er mykt som antydningen på pakken. Seks kroner rullen for dasspapir som ikke holder stand.

Problemene står i kø i det bedritne land hvis strekker seg langs et hav. Mye slit og kav. Den smarte drar rett til NAV. Arbeidsledigheten er merkelig lav. (Ikke det jeg bor da. En av fire menn i arbeidsfør av alder jobber ikke. Det er mulig at de går utenfor statistikken.)

Det er enda bra adm. dir. i REMA har nok penger til å starte teater, mens magen rumler og baken og lommeboka blør hos oss andre.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

At markedet avgjør hva laks skal koste, er greit nok. Men poenget her er at svekket krone som sådan ikke bidrar til høyere priser her hjemme, snarere tvert i mot. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (37 minutter siden):

At markedet avgjør hva laks skal koste, er greit nok. Men poenget her er at svekket krone som sådan ikke bidrar til høyere priser her hjemme, snarere tvert i mot. 

Jo absolutt. Dersom lakseprisen som produsentene opplever de kan ta er f.eks 15$/kg og kronekursen går fra 8 til 12 kr/$ så vil nødvendigvis også lakseprisen i kroner øke fra 120 til 180 kroner. Dette henger jo sammen akkurat som når vi importerer f.eks klær fra India.

Det samme gjelder andre varer som produseres i Norge for et internasjonalt marked, eller som har internasjonalt prisede innsatsfaktorer som f.eks importert malm.

I tillegg så har vi alt av arbeidere som opplever svekket kjøpekraft fordi "alt" de kjøper blir dyrere. De vil kreve høyere lønn for å få hverdagen til å gå rundt. Fremmedarbeidere som trekker seg ut fordi det blir mindre lønnsomt å jobbe i Norge. Da får vi redusert verdiskapning.

Folk flest er kanskje ikke klar over hvor lite av vårt næringsliv som er i "øydrift", altså relativt uavhengig av kronekursen. Det er fint lite. Jeg kommer ikke på en eneste bransje eller yrke.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 timer siden):

vekten pr. rull indikerer jo best hvilken mengde man har til rådighet.

man har jo tidvis sett "grelle eksempler" på papir som er så løst opprullet på hylsen at det er en vits.

bedre med 6 kompakte ruller enn 12 med bare luft spør du meg.

Vet ikke hva du gjør, men jeg går etter papirlengde og ikke papirvekt når jeg tørker meg bak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 18.1.2025 den 13.58):

Jeg handler av og til i de, men da kun på jakt etter spesifikke produkter. Jeg synes de skiller seg bevisst for mye ut fra de vanlige kjedene for å liksom gjøre et poeng av det. F.eks få eller ingen norsktalende ansatte, hijaber og palestinaskjerf, ingen vanlige handlevogner, interiør, belysning, reklameskilt eller elektroniske prislapper.  Manglende norsk varedeklarasjon. Som erkenorsk viking så føler man seg som minoritet når man handler der. Hadde de virket mer normale så hadde terskelen for å handle der sunket.

Grunnen til at matforretninger utenfor kjedene har få vanlige merkevarer er at grossistleddet som f.eks Orkla gir store rabatter til butikker i de store kjede sammenslutningene. Det er umulig å konkurrere i disse kategoriene. Derfor bruker de hyllemetrene til å konkurrere i kategorier hvor de har en sjanse til å vinne. Dette er ren markedsmatemarikk hvor man bruker komparative fortrinn.

Du vil forresten aldri bli en minoritet i Norge, men i gitte situasjoner vil du bli eksponert for et større mangfold enn det som er vanlig for deg. Se det som en bonus.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (35 minutter siden):

Vet ikke hva du gjør, men jeg går etter papirlengde og ikke papirvekt når jeg tørker meg bak.

Papiret jeg viste til tidligere var likt..Men det som var på rullen var mindre...

Ettersom papiret er likt så betyr det at dersom vekten er mindre..er det også mindre meter på rullen. Det er en god sammenheng mellom vekt og meter på rullen. 

Uansett..Rema 1000 har tatt et nytt grep..samme pris..mindre på rullen..

Begynner å bli lei matvare markedet i Norge. Det er ikke fungerende.

Hvorfor skal Staten kaste bort penger på batterifabrikker når de isteden kunne gi starthjelp til en nye aktører på matvaremarkedet? Er det ett sted vi virkelig trenger konkurranse er det jo her

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (5 timer siden):

Papiret jeg viste til tidligere var likt..Men det som var på rullen var mindre...

Ettersom papiret er likt så betyr det at dersom vekten er mindre..er det også mindre meter på rullen. Det er en god sammenheng mellom vekt og meter på rullen. 

Uansett..Rema 1000 har tatt et nytt grep..samme pris..mindre på rullen..

Begynner å bli lei matvare markedet i Norge. Det er ikke fungerende.

Hvorfor skal Staten kaste bort penger på batterifabrikker når de isteden kunne gi starthjelp til en nye aktører på matvaremarkedet? Er det ett sted vi virkelig trenger konkurranse er det jo her

Derfor skal også papirlengde pr rull oppgis på emballasjen.
Enhetspris pr 100 meter er mye bedre sammenligningsgrunnlag enn kilopris

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...