Trulss Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Subara skrev (5 timer siden): Prisveksten i 2024 var på 3,1 prosent Altså går prisene bare oppover. Nå trenger vi mye høyere renter for å få prisene nedover igjen! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Det hevdes at matvarepriser har steget ca 4 % på ett år. Det er rart at dette kan stemme, jeg har sett mange varer jeg kjøper ofte gå opp mellom 10 til 15 % på bare 1 måned. Er kjedenes "tilbud" bare en måte å omgå statistikken på? Det hjelper ikke meg en ting at kjedene har tilbud på varer som ikke finnes. Jeg har sjekket flere ganger daglig i en butikk, til og med ved åpningstid. Varer med svært lave priser var tomt i hyllene, hele tiden. "Liksom" maks 3 per kunde og slike ting. Men så gikk prisene tilbake til normal igjen, og da var hyllene på magisk vis fulle. Tilfeldig? Jeg mistenker at kjedene spiller dirty tricks med kundene sine. Husk også at kjedene er idømt bøter på 5.4 milliarder for ulovlig prissamarbeid. Gjett hvem som må betale for alt dette, du gjettet riktig, meg og deg. 4 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar kremt skrev (29 minutter siden): Det hevdes at matvarepriser har steget ca 4 % på ett år. Det er rart at dette kan stemme, jeg har sett mange varer jeg kjøper ofte gå opp mellom 10 til 15 % på bare 1 måned. Er kjedenes "tilbud" bare en måte å omgå statistikken på? Det hjelper ikke meg en ting at kjedene har tilbud på varer som ikke finnes. Jeg har sjekket flere ganger daglig i en butikk, til og med ved åpningstid. Varer med svært lave priser var tomt i hyllene, hele tiden. "Liksom" maks 3 per kunde og slike ting. Men så gikk prisene tilbake til normal igjen, og da var hyllene på magisk vis fulle. Tilfeldig? Jeg mistenker at kjedene spiller dirty tricks med kundene sine. Husk også at kjedene er idømt bøter på 5.4 milliarder for ulovlig prissamarbeid. Gjett hvem som må betale for alt dette, du gjettet riktig, meg og deg. Syns også at det er satt av altfor liten hylleplass til en god del tilbud. Det er gjerne tomt for tilbudet som står rett ved tilsvarende produkt som har en helt annen pris og som har MYE større hylleplass. Et godt eksempel før jul var pinnekjøtt hos Extra til 89 kroner per kilo. Jeg har to Extra-butikker her jeg bor, men over en periode på to-tre uker var det ikke noe pinnekjøtt å se. Bunnpris er verst her jeg bor, det er bestandig flere ting som er utsolgt og det blir jo slik når en kunde potensielt kan ta all sjokolademelken siden det bare er plass til 10 stykker der de står. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Hensikten med alle butikkar er å tene pengar for eigarane. Skulle dei hatt for betre tilbod så ville det blitt mindre igjen til dei. Tilbod er hovudsakleg eit trekkplaster for å få kundane inn døra. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Trulss skrev (8 timer siden): Altså går prisene bare oppover. Nå trenger vi mye høyere renter for å få prisene nedover igjen! Nei, det er ønskelig at prisene stiger/vi har inflasjon. Og nå er vi ca i mål. Da kan en senke rentene og prøve å holde det i sjakk. Men krona drar oss enda tilbake men er vell mer eller mindre garantert nedgang nå om jeg ikke tar feil. Så får vi se hvordan det slår ut. 2 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar ^fmj skrev (2 timer siden): Syns også at det er satt av altfor liten hylleplass til en god del tilbud. Det er gjerne tomt for tilbudet som står rett ved tilsvarende produkt som har en helt annen pris og som har MYE større hylleplass. Et godt eksempel før jul var pinnekjøtt hos Extra til 89 kroner per kilo. Jeg har to Extra-butikker her jeg bor, men over en periode på to-tre uker var det ikke noe pinnekjøtt å se. Bunnpris er verst her jeg bor, det er bestandig flere ting som er utsolgt og det blir jo slik når en kunde potensielt kan ta all sjokolademelken siden det bare er plass til 10 stykker der de står. Bunnpris og Rema er typisk franchisedrevet, og kjøpmennene her kan nok spekulere på å droppe å ta inn nok varer. Opplever også at det ofte mangler tilbudsvarer på Bunnprisbutikkene i området hvor jeg bor, og ser ut til å mangle billigste alternativet på en del varer, typisk ferskvarer. På tre-for-to-tilbud på kaffekapsler klaget kjøpmannen at noen hadde ranet hyllene. Jeg vet ikke hva de forventer med tre-for-to-tilbud, men det legges jo opp til at enkeltkunder skal hamstre. Jeg opplever ikke Rema som utsolgt i samme grad, men flere av "tilbudene" er egentlig emv moderat nedsatt. 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 09:39 Del Skrevet torsdag kl 09:39 (endret) Fersk laks til 320 kr pr. kilo i kjøledisken hos Coop Mega. Her går det i First price som fortsetter å gå oppover i pris. Og vi skal spise mer fisk. Og ikke minst, Frp som "soler seg i glansen" av dette. Endret torsdag kl 10:17 av Subara Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 12:51 Del Skrevet torsdag kl 12:51 Subara skrev (3 timer siden): Fersk laks til 320 kr pr. kilo i kjøledisken hos Coop Mega. Rund eller filet, med eller uten skinn, stykkevis eller halvside? Coop mega er vel en av de dyreste kjedene? Selv betaler jeg vanligvis 199 kr/kg på tilbud fra Spar. Det er filet halvside uten skinn. Men uansett så synes jeg 199 kr/kg også er dyrt. Det skyldes vel en kombinasjon av internasjonal prisøkning ($/kg) og svak krone. Det er jo ikke mer enn 2-3 år siden Spar kjørte tilbud til 129 kr/kg på det samme. Ellers så ser jeg en rekke varer som for 2-3 år siden jevnlig ble solgt på 10-kr tilbud nå har havnet på 20-kr tilbud. Det er 100% prisøkning på noen få år. Jeg kan ikke forstå at SSB sin statistikk over matpriser stemmer. 3 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 19:04 Del Skrevet torsdag kl 19:04 (endret) Simen1 skrev (6 timer siden): Rund eller filet, med eller uten skinn, stykkevis eller halvside? Coop mega er vel en av de dyreste kjedene? Selv betaler jeg vanligvis 199 kr/kg på tilbud fra Spar. Det er filet halvside uten skinn. Men uansett så synes jeg 199 kr/kg også er dyrt. Det skyldes vel en kombinasjon av internasjonal prisøkning ($/kg) og svak krone. Det er jo ikke mer enn 2-3 år siden Spar kjørte tilbud til 129 kr/kg på det samme. Ellers så ser jeg en rekke varer som for 2-3 år siden jevnlig ble solgt på 10-kr tilbud nå har havnet på 20-kr tilbud. Det er 100% prisøkning på noen få år. Jeg kan ikke forstå at SSB sin statistikk over matpriser stemmer. Filet halvside med skinn. Ja, Coop Mega er dyre, men det er den eneste butikken der jeg bor som selger fersk fisk. Ble inspirert nå til å sjekke priser på fisk ulike steder. Det var flere fiskebutikker i området der jeg vokste opp. Det var like vanlig med fisk til middag som kjøtt. Jeg hadde frossen laks en gang i uken til middag før, nå kommer den sjeldnere på tallerkenen. Dette er hva jeg tenker, uten å ha spesielt greie på økonomi. At prisveksten dempet seg i fjor, betyr ikke at matprisene lot være øke. Hvis det skal utgjøre noen forskjell for folk, må prisene gå ned, siden prisene har økt så voldsomt de siste årene. Sånn oppleves det i hvert fall. Men nordmenn har visst nok penger på bok hører vi, da det var mye handling til jul og under salgene. Endret torsdag kl 19:12 av Subara Earl Grey teposer fra Rema 1000 har også doblet seg i pris de siste årene. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet torsdag kl 19:23 Del Skrevet torsdag kl 19:23 Kjøpte akkurat en vacumpakket kylling på 200 gram hos Spar. Den kostet kr. 340 kr. pr kg - jeg tror verden har gått av hengslene. Det blir lenge til jeg skal se på kassalappen igjen, og må forsøke unngå Spar, Meny og Coop. 1 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 21:48 Del Skrevet fredag kl 21:48 kremt skrev (På 10.1.2025 den 20.18): Det hevdes at matvarepriser har steget ca 4 % på ett år. Det er rart at dette kan stemme, jeg har sett mange varer jeg kjøper ofte gå opp mellom 10 til 15 % på bare 1 måned. Er kjedenes "tilbud" bare en måte å omgå statistikken på? Det hjelper ikke meg en ting at kjedene har tilbud på varer som ikke finnes. Jeg har sjekket flere ganger daglig i en butikk, til og med ved åpningstid. Varer med svært lave priser var tomt i hyllene, hele tiden. "Liksom" maks 3 per kunde og slike ting. Men så gikk prisene tilbake til normal igjen, og da var hyllene på magisk vis fulle. Tilfeldig? Jeg mistenker at kjedene spiller dirty tricks med kundene sine. Husk også at kjedene er idømt bøter på 5.4 milliarder for ulovlig prissamarbeid. Gjett hvem som må betale for alt dette, du gjettet riktig, meg og deg. Helt rett. De få, altfor store matvaregigantene har fått «beskyttelse» fordi de har stor makt og mange ansatte i lavtlønnsyrker. Jeg kjøper mye av den samme maten gjennom året og min helt klare oppfatning er at mengden dirty tricks øker betydelig. Enkelte varer har økt med rundt 100 % i løpet av de siste par årene. I stedet for å ta en rimelig avanse har kjedene blitt dyktige til å balansere helt på eggen av hva markedet er villige til å gi. Jeg foreslår herved å svare med en forbrukeraksjon hvor vi plutselig slutter å kjøpe spesifiserte varer med kort holdbarhet for en periode i protest mot lureriet. En protestaksjon for å tvinge kjedene til å ta mer hensyn til forbrukerne og som vil koste dem dyrt om de lar være.. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 22:16 Del Skrevet fredag kl 22:16 Vokteren skrev (11 minutter siden): Jeg foreslår herved å svare med en forbrukeraksjon hvor vi plutselig slutter å kjøpe spesifiserte varer med kort holdbarhet for en periode i protest mot lureriet. En protestaksjon for å tvinge kjedene til å ta mer hensyn til forbrukerne og som vil koste dem dyrt om de lar være.. Alle klarer seg uten spesifikke mattyper en kort periode Vi kan gjerne begynne med fersk fisk i aluminiumsform. Et produkt som har hatt en grenseløs prisutvikling til forbruker de siste par årene, men som ikke henger sammen med prisen på verdensmarkedet. 2-3 uker med kjøpestopp og tonnevis av fisk må kastes. Neste produkt ut kan være ferskt brød som «min» butikk har tilnærmet doblet prisen på i løpet av et par år. 1 ukes kjøpestopp og hundrevis av brød blir dyrefor. Hva med et par ukers innkjøpsstopp av ferskt kjøttpålegg ? Dette vil medført et velfortjent ramaskrik hos en altfor grisk bransje, både mhp svinn og på logistikk. Men en slik aksjon er nok umulig så lenge matvarekjedene lever under beskyttelse av myndigheter som for enhver pris vil unngå matsvinn og derved indirekte beskytter denne kyniske svindelen. 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet fredag kl 22:37 Del Skrevet fredag kl 22:37 On 1/10/2025 at 1:41 PM, Trulss said: Altså går prisene bare oppover. Nå trenger vi mye høyere renter for å få prisene nedover igjen! Det vi trenger er reel konkurranse i dagligvarebransjen. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet fredag kl 23:09 Del Skrevet fredag kl 23:09 Det finnes aktører som ikke er store kjeder. Importbutikker, også kalt innvandrerbutikker. En del dagligvarer er rimeligere der. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Krig og fred skrev (11 timer siden): Det vi trenger er reel konkurranse i dagligvarebransjen. Innvandrerbutikkene har som regel lavere priser, men nordmenn vegrer seg for å handle i de. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Om folk slutter å kjøpe varer til fullpris, så blir det kanskje mer tilbud, eller de må sette ned prisene for å få solgt varene. Det er lenge siden det har vært tilbud på pølser, men de selger hele tiden, så hvorfor selge til lavere pris.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Mange av varene er ukjent for folk flest, men en del av dem er bare tilsvarende varer vi har i de vanlige butikkene, om en tenker etter, men utlandske merker. Imponerende frukt og grønt-avdeling. Matolje selges i større flasker. Krydder, te, bønner, ris, sauser, linser, nan-brød, fetaost, klarnet smør... Har ikke funnet svineribbe eller bacon enda, av en eller annen grunn. Skulle nesten tro de hadde noe imot svin. Men ellers har de så mye bra at jeg handler så mye jeg kan i importbutikker. Det er forskjellige butikker som satser på forskjellige regioner. Om IMS blir for eksotisk, prøv EKO Market. Polske varer er mye nærmere det nordmenn er vant til. Du får prøve nye varer, men de er ikke nødvendigvis billigere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Jeg må desverre gjennom bom for å komme til invandrerbutikker så det blir ikke handlet så ofte, og som oftest bare nudler og ris. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) 2 hours ago, Dubious said: Innvandrerbutikkene har som regel lavere priser, men nordmenn vegrer seg for å handle i de. Det er mange nordmenn som handler i innvandrerbutikker som befinner seg i sine nærområder. Men nå har det også blitt færre og færre innvandrerbutikker de siste 20 årene. Da jeg var barn fantes de i hver eneste bydel i Oslo øst, og sporadisk her og der i Oslo vest. Endret 18 timer siden av Krig og fred Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Hva er statistikken for matvarer basert på? Er det et representativt utvalg av varer? Det er stort sprik i prisøkning på ulike produkter, så ved å velge de rette varene så kan statistikken helt sikkert manipuleres både oppover og nedover. De tre typene løgner: Lies, damned lies and statistics. https://www.nettavisen.no/okonomi/matpriser-i-norge-vs-sverige-hvorfor-er-det-sa-stor-forskjell/s/5-95-2233413 Sitat Matprisene i Norge har økt med 4,2 prosent det siste året, sammenlignet med 1,3 prosent i Sverige. Det gjelder blant annet grønnsaker som har blitt klart billigere i Sverige, ned 4,3 prosent. I Norge har de økt med 2,4 prosent. Den største forskjellen finner vi i fiskeprisene (!?). Her har prisene falt med 0,9 prosent i Sverige. I Norge har prisene økt med 5,9 prosent. Pussig at norske kunder er de som skal betale mest for olje og fisk 😂 https://www.nrk.no/ostfold/bensin-og-diesel-priser-i-sverige-har-gatt-ned-1.16700034 Sitat På Nordby utenfor Strömstad var prisen per liter diesel på 17,75 kroner på onsdag. Til sammenligning kostet diesel over 23 kroner literen i Fredrikstad, en liten halvtime fra svenskegrensen. Svenske myndigheter har kuttet drivstoffprisene kraftig med over fire kroner, ifølge en svensk avis. Svenske toppolitikere mener folk trenger en hjelpende hånd i en krevende tid med økende inflasjon og høye strømpriser. I Norge er det varslet en økning i drivstoffpriser – blant annet fordi den norske regjeringen vil ha mer biodrivstoff innblandet. Endret 17 timer siden av bo1e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå