Simen1 Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september Dagligvare endrer sjelden prisen flere ganger per dag. Men de har ofte dagstilbud, ukestilbud, helgetilbud osv. Personlig mener jeg det burde forbys prisendinger på andre tidspunkt enn midnatt for å få bukt med blant annet bensinbransjens prisjusteringer flere ganger daglig. Men det er også greit å fortelle at samme lista gjelder matvarer og alt annet. Videre så mener jeg det burde være full åpenhet om utsalgspriser. Det kan gjennomføres ved å kreve butikkenes prisdatabase offentlig via et åpent API sånn at ymse prissøkemotorer og apper kan få tilgang og lage ulike prissammenligningstjenester. Når det gjelder innkjøpspriser så er jeg ikke sikker på om full åpenhet er veien å gå. Hvis det er så viktig for konkurransen mellom kjedene å holde innkjøpsprisen hemmelig, så kan konkurransetilsynet få tilgang til innpriser sånn at de kan kjøre analyser og lete etter ulovlige forhold, uten fare for at konkurrenten får kloa i innkjøpsprisen til noen. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Dubious skrev (23 timer siden): Sammenligning i avisene viser jo at det er ofte snakk om ører i prisforskjell. Dette er tydelig tegn på at de setter samme pris som konkurrent, minus noen ører. Dette kan jo også bety at man presser hverandres pris nedover, øre for øre. Konkurransetilsynet hevder at det presser prisene oppover. Prisene er ihvertfall tilgjengelige, kjedene sjekker hverandre kontinuerlig og juster priser deretter. Jeg syns det er vanskelig å forstå om dette fører til dyrere eller billigere priser. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. oktober Del Skrevet 3. oktober d'espresso skrev (3 minutter siden): De har fremdeles "Middag under 100-lappen"... At de i tillegg kommer med middag under 200 utelukker ikke det andre. Og for øvrig har vel aldri "middag under 100-lappen" faktisk kostet under 100 kroner. Man må jo ha halvparten av ingrediensene fra før... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober De forsøker å endre folks forventninger til hva en middag skal koste. De har bare en periode med overlapp mellom gammel og ny pris. Snart fases 100-prisen ut. Eller det havner ting som tomatsuppe og baguetter, typisk en forrett på restaurant, i det prissjiktet. Krympflasjon! Familiemiddagen krymper til en forrett. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober NRK Rogaland: Vet du hvor mye du bruker? Gjett prisen på dagligvarer her Jeg kom flaut dårlig ut med bare 2 av 11 riktige. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Jeg kjøper ingen av produktene på listen. Jeg "tippet" rett på melken, da jeg kjøper den billigere varianten, og vet den som er på listen er litt dyrere. Ost kjøper jeg kun på tilbud, og ikke lett versjon. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober (endret) Nettavisen: Slår grensehandel-alarm: Ber om kraftig kutt i avgifter Sitat Høye avgifter fører til at mange handler mer usunne produkter på hyppige Sverige-turer. Jeg må også få skyte inn at dagens matvarepolitikk og avgifter er dypt urettferdig for oss som bor langt fra svenskegrensa. Selv har jeg godt over 5 timer kjøring til nærmeste svenske kjøpesenter og ingen svenskeferger eller dankskeferger i nærheten. 8 timer til nærmeste IKEA og nærmeste STORE kjøpesenter på svensk side. Det sier seg selv at det hverken er økonomisk medregnet bilkostander eller er praktisk å gjøre uten hotell eller annen overnatting som selvsagt også koster penger. Endret 6. oktober av Simen1 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Matutgiftene til en familie har økt 33 prosent på tre år, ifølge Sifo Sitat Matutgiftene til en familie med to barn har de siste tre årene steget mer enn dobbelt så mye som prisveksten på andre varer, ifølge Sifo. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober 6 prosent med Trumf pay i dag, chop chop! Lenke til kommentar
Subara Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Nå må du være lur for ikke å bli lurt på butikken Sitat I matbutikken møter du nå en snikete kombinasjon av matteeksamen og lynraske prisendringer. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Myndighetene og eliten prøver å legge all skylden på den ekstreme prisveksten på dagligvaregrossistene. Så lenge det ikke foreligger tall som indikerer betydelig høyere marginer, eller at de operer med høyere marginer enn det som er normalt i denne bransjen så kjøper jeg ikke denne forklaringen. Man ignorere også de økte kostandene ved svak krone, høye strømpriser og gode jordbruksoppgjør. Noe som er en betydelig kostnadsøkning. 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober (endret) freedomseeker skrev (På 18.10.2024 den 1:50 PM): Man ignorere også de økte kostandene ved svak krone, høye strømpriser og gode jordbruksoppgjør. Noe som er en betydelig kostnadsøkning. Svak krone, høye strømpriser, høye dieselpriser (det var IKKE økte avgifter som gjorde at drivstoffprisene bikket 20kr i 2022, som det var så mye klaging over, det var energi-markedet...) og doblede kunstgjødselpriser fra ett år til det neste (også det relatert til olje, gass- og energipriser), de siste to i hele verden, har åpenbart hatt en betydelig (helt sikkert større enn økte marginer hos kjedene) innvirkning, også på importerte matvarer. (som, så vidt jeg husker, har steget mer i pris enn de norskproduserte...) Jordbruksoppgjør som øker råvareprisene (den halvparten som bestemmes politisk; mer enn halvparten av råvareprisene styres faktisk utelukkende av markedet, selv om staten åpenbart tar den siste også med i regnestykket både for bøndenes forventede inntekt, og den forventede prisøkningen...) til næringsmiddelindustrien med mindre enn inflasjon/økning i KPI har derimot virket i motsatt retning på matprisene. https://www.nationen.no/staten-vil-oke-matprisene-for-mye-mener-los-sjefokonom/s/5-148-541952 2,4% (eller 350kr, ikke pr person pr måned, men pr husholdning pr år...) er riktignok litt over inflasjonsmålet, som LO-økonomen påpeker, men langt under den faktiske (og forventede; vi har jo visst lenge at vi ligger langt over målet, i stor grad pga "importert inflasjon" og svak krone...) inflasjonen. (350kr/år er altså det råvareprisene utgjør av den totale prisøkningen, om ikke det var klart nok forklart...) https://www.altinget.no/arbeidsliv/statsradensvarer/8923 Sitat Per desember 2022 har tolvmånedersveksten i forbrukerprisene på importerte matvarer økt med 2,3 prosentpoeng mer enn norskprodusert mat, iflg. SSB. Matprisene i Sverige og Danmark økte med hhv. 18,1 pst. og 14,9 pst. fra desember 2021 til desember 2022, mens de i Norge økte med 11,5 pst. På årsbasis økte matprisene i Norge med 6,5 pst. i 2022. (...) Målprisen for melk - som også er maksimalpris for melk ut fra Tine Råvare – ble økt med 36 øre fra 1. juli, bl.a. fordi store budsjettmidler ble brukt til å kompensere for kostnadsveksten. I EU har produsentprisen på rå melk økt om lag 2,5 ganger mer fra samme tidspunkt. Det har bidratt til at tolvmånedersveksten i forbrukerprisene på meierivarer i Norge per desember, var under halvparten av veksten i Sverige og Danmark (10,1 %, vs. 28,4 % og 24,3 %). Så vet vi at prisene i Norge har fortsatt å stige 2023 og 2024 (inntil september, når de så vidt jeg vet begynte å gå litt nedover) enn i 2022, men om (jeg har ikke lett frem fasiten for de siste årene...) det er mer enn i Sverige, Danmark og Europa, så er det ikke pga jordbruksoppgjørene (som også i 2023 og 2024 har holdt målprisøkningene lave og tatt mesteparten av økningen over statsbudsjettet) Endret 23. oktober av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Subara skrev (21 timer siden): Nå må du være lur for ikke å bli lurt på butikken Sitat I matbutikken møter du nå en snikete kombinasjon av matteeksamen og lynraske prisendringer. Jeg har sikkert sagt det et titalls ganger her på forumet, men nå passer det godt med en "pun" og "hva var det jeg sa?". Norske myndigheter bør innføre forbud mot å endre prisene på andre tidspunkt enn kl 00.00. Altså maks èn gang i døgnet. Alle priser på alle varer som selges til forbrukere, bør være pliktig å legge ut på nett med et åpent API sånn at det åpner et marked for prissøkemotorer osv. Det er ikke mye forlangt i et så moderne og nettoppkoblet samfunn vi lever i nå. Det vil legge til rette for bedre konkurranse og lavere marginer, altså lavere priser ut til forbrukere. Tiden der noen få kunne bli styrtrike på å eie kjeder som selger for eksempel mat er over. Marginene skal ned ved hjelp av de to tiltakene jeg foreslår. 1 Lenke til kommentar
Sjokolade1 Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Simen1 skrev (38 minutter siden): Jeg har sikkert sagt det et titalls ganger her på forumet, men nå passer det godt med en "pun" og "hva var det jeg sa?". Norske myndigheter bør innføre forbud mot å endre prisene på andre tidspunkt enn kl 00.00. Altså maks èn gang i døgnet. Alle priser på alle varer som selges til forbrukere, bør være pliktig å legge ut på nett med et åpent API sånn at det åpner et marked for prissøkemotorer osv. Det er ikke mye forlangt i et så moderne og nettoppkoblet samfunn vi lever i nå. Det vil legge til rette for bedre konkurranse og lavere marginer, altså lavere priser ut til forbrukere. Tiden der noen få kunne bli styrtrike på å eie kjeder som selger for eksempel mat er over. Marginene skal ned ved hjelp av de to tiltakene jeg foreslår. Det er i alle fall ikke dagligvarekjedene som er imot å legge ut prisene åpent på nett. Har ikke Konkurransetilsynet gitt kjedene bøter for å systematisk hente inne konkurrentens priser? De er åpenbart veldig uenig i din konklusjon. Ellers oser det misunnelse av resten av innlegget. Hvor mye billigere blir maten hvis vi får ned disse marginene til eierne, mener du? Gjerne konkret i kroner. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Subara skrev (22 timer siden): Nå må du være lur for ikke å bli lurt på butikken Dette er åpenbart et knep fra bransjen, men samtidig må jeg si at om man sliter med disse regnestykkene burde man gå litt i seg selv. Enkel prosentregning burde alle klare, når det gjelder chilisausen står det jo helt tydelig på skiltet "50% Trumfbonus av dagens hyllepris". Artikkelforfatteren koker noe tynn suppe her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Sjokolade1 skrev (17 minutter siden): Det er i alle fall ikke dagligvarekjedene som er imot å legge ut prisene åpent på nett. Har ikke Konkurransetilsynet gitt kjedene bøter for å systematisk hente inne konkurrentens priser? De er åpenbart veldig uenig i din konklusjon. Ellers oser det misunnelse av resten av innlegget. Hvor mye billigere blir maten hvis vi får ned disse marginene til eierne, mener du? Gjerne konkret i kroner. Jo faktisk. Dagligvarekjedene er sterkt i mot dette. Det eneste unntaket er Rema, da Reitan gikk ut for en 10-15 år siden i en Debatten-sending og påsto at de ville gjerne delta i en sånn åpenhet om pris, vel vitende om at ingen andre kjeder ville henge seg med på det. En åpenbar måte å bløffe på som ga Reitan et sterkt poeng i debatten. Det stemmer at konkurransetilsynet har gitt bøter for det, men de gjør det åpenbart ikke for andre bransjer. Konkurransetilsynet støtter forbrukerrådets prissøkemotorer for strøm, boliglån etc. Jeg vil påstå at konkurransetilsynet er før bak lyset av en hel bransje angående hva åpenhet om priser betyr for norske forbrukere. I følge ordboka betyr misunnelse at man ikke unner noen noe. Det stemmer. Jeg synes kjedene har for fete marginer. I kroner vet jeg ikke, men i prosent er marginene bare noen få prosent. En ting er at det fint kan halveres fordi det utgjør svært mye i kroner siden matvarebransjens omsetning er svært mange milliarder. En annen ting er at kjedene har for store incentiver til å kutte skatteutgifter ved å investere overskudd i tomter, bygninger, oppgraderinger etc. Noe som har løftet standarden på norske butikker formidabelt de siste tiårene. Det er selvsagt noen som betaler for disse oppgraderingene og det er oss kunder. Oppgraderingene gjøres skattefritt fordi det regnes som en del av driften. Kort oppsummert fjernes altså skatt fra overskudd ved å investere i en verdioppgradering av eiendom og dermed formue. Jeg mener det er galt at forbrukere skal betale for disse oppgraderingene av formue og at det skal være skattefritt. Skattefriheten bør begrenses til normalt vedlikehold for å opprettholde samme standard, akkurat sånn reglene gjelder for utleiere av privat bolig. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) Simen1 skrev (2 timer siden): I følge ordboka betyr misunnelse at man ikke unner noen noe. Det stemmer. Jeg synes kjedene har for fete marginer. I kroner vet jeg ikke, men i prosent er marginene bare noen få prosent. En ting er at det fint kan halveres fordi det utgjør svært mye i kroner siden matvarebransjens omsetning er svært mange milliarder. https://www.dn.no/innlegg/dagligvarer/inflasjon/dagligvarebransjen/skal-dagligvare-drive-med-tap/2-1-1397730 "Dagligvare er en bransje med svært lave marginer. Rundt to–tre kroner av hundrelappen blir igjen i dagligvarebutikken når du handler. " Dersom marginene halveres, så tror jeg ikke du egentlig merker det på lommeboka i det hele tatt, men man unngår selvfølgelig at rikingene blir enda rikere. Målet med en slik justering av margin vil altså nesten kun tilfredstille misunnelsen bittelitt, men jeg er usikker på om man blir fornøyd dersom en av gigantene sitter igjen med 2 milliarder istedenfor 4 milliarder. I tillegg, har man jo ikke løst problemet, at dagligvarer er altfor dyrt. LAvere marginer betyr vel også at de er nødt til å ta mye lavere risiko, som igjen kan føre til feks dårligere utvalg. Det kan også ha en oppside, at det blir færre butikker og dermed mindre kostnader som kan føre til lavere priser, men det kan også føre til mindre konkurranse og høyere priser. Endret 19. oktober av Baranladion 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Jeg kan herved avblåse den forventede potetpriskrisen. Det ble spådd kilopriser på over 100 kr. I går kjøpte jeg poteter for 10,43 kr/kg i en av kjedene og ser de ligger rundt 15 kr/kg hos andre kjeder. Nyhøstede, fine, vaskede, store, beate. Endret 29. oktober av Simen1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Baranladion skrev (På 19.10.2024 den 2:42 PM): https://www.dn.no/innlegg/dagligvarer/inflasjon/dagligvarebransjen/skal-dagligvare-drive-med-tap/2-1-1397730 "Dagligvare er en bransje med svært lave marginer. Rundt to–tre kroner av hundrelappen blir igjen i dagligvarebutikken når du handler. " https://www.nettavisen.no/okonomi/innkjopspriser-pa-gronnsaker-antyder-skyhoye-marginer/s/5-95-2109261 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå