Gå til innhold

Tråden for OLED monitorer


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Aiphoenix said:

Jeg har en Samsung G6 Odyssey QD-OLED på vei, men merker jeg er litt nervøs mtp på burn-in og denslags hekserier. Bør jeg gå for en IPS i stedet? Jobber endel med musikk, og da blir det fort et statisk bilde på skjermen over tid. Eller funker de greiene hvor de "vasker" skjermen etter så og så lang tid?

Nå tilbyr vel alle andre enn Samsung en 3 års garanti mot nettopp dette. LG, Asus, Dell og MSI skriver på sine hjemmesider at de tilbyr dette. Det gjør ikke Samsung.

Min Alienware 34" har i hvert fall ingen tegn til dette etter mye kontorarbeid og statiske elementer i Apex Legends. Har sikkert 700 timer i sistnevnte spill.

Men så er det åpenbart en del forskjeller mellom QD-OLED og WOLED. LG C2 som mange skryter av er WOLED, og det skal nok mer til for at innbrenning skal oppstå på WOLED fra LG enn QD-OLED fra Samsung.

Men så viser også testene på Rtings at nyere generasjoner av QD-OLED kan være mer motstandsdyktig enn første generasjon av denne teknologien.

Min mening er uansett at denne teknologien primært bør brukes til spill og film uten en solid garanti mot innbrenning. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg må ha gjort noe feil, syns HDR ikke er noe bra. Jeg har aktivert HDR i windows og i spillene, men fargene forsvinner..

Har tatt noen bilder med telefonen. ble ikke så bra men dere ser forskjellen

Starfield HDR av

StarfieldHDRav.thumb.jpg.59a57b533026defd56f177eeba2cf3f7.jpg

Starfield HDR på

StarfieldHDRp.thumb.jpg.d4c84e6f44315d4aec4a61ddd19ffe10.jpg

horizon forbidden west HDR av

HorizonHDRav.thumb.jpg.9ce6b07cc63922eefbca35729082913d.jpg

horizon forbidden west HDR på

HorizonHDRp.thumb.jpg.569a4fe2623753cc524e824e00f77502.jpg

Skjermen er en Asus ROG Swift PG32UCDM

 

Lenke til kommentar

Man får gode bilder på OLED men ville aldri hatt det på en monitor. For mye innbrenning. Selv på TV blir det innbrenning og det er mer statiske bilder på en dataskjerm.

Dett stemmer nok ikke for alle brukere det er jeg klar over.

 

 

  

15 hours ago, lals said:

Jeg må ha gjort noe feil, syns HDR ikke er noe bra. Jeg har aktivert HDR i windows og i spillene, men fargene forsvinner..

Har tatt noen bilder med telefonen. ble ikke så bra men dere ser forskjellen

Starfield HDR av

 

Starfield HDR på

 

horizon forbidden west HDR av

 

horizon forbidden west HDR på

 

Skjermen er en Asus ROG Swift PG32UCDM

 

Jeg synes alle bildene viser fin grafikk men foretrekker dem uten HDR. Jeg har ikke erfaring med HDR og kan ikke si annet enn hva jeg synes ser best ut.

Edit:

Etter å ha sett mer på bildene, skifter jeg mening på det siste eksempelet. Horizon synes jeg ser bedre ut med HDR fordi det ser mer naturlig ut. Bildet uten HDR ser litt for mye fargemettet ut i min smak.

Edit 2:

Tror sannelig jeg skifter mening på Starfield også! Med HDR blir det mer detaljer der det er mørkt, som f.eks på våpenet.

 

Konklusjonen min blir at ja, noe av fargene forsvinner. Men det er kanskje for mye farger i utgangspunktet. Og man får mer sortdetaljer.

HDR best på.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
16 hours ago, lals said:

Jeg må ha gjort noe feil, syns HDR ikke er noe bra. Jeg har aktivert HDR i windows og i spillene, men fargene forsvinner..

Har tatt noen bilder med telefonen. ble ikke så bra men dere ser forskjellen

Starfield HDR av

StarfieldHDRav.thumb.jpg.59a57b533026defd56f177eeba2cf3f7.jpg

Starfield HDR på

StarfieldHDRp.thumb.jpg.d4c84e6f44315d4aec4a61ddd19ffe10.jpg

horizon forbidden west HDR av

HorizonHDRav.thumb.jpg.9ce6b07cc63922eefbca35729082913d.jpg

horizon forbidden west HDR på

HorizonHDRp.thumb.jpg.569a4fe2623753cc524e824e00f77502.jpg

Skjermen er en Asus ROG Swift PG32UCDM

 

tror jeg leste på reddit at man "måtte" kalibrere HDR i windows med windows sitt eget verktøy?

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (41 minutter siden):

tror jeg leste på reddit at man "måtte" kalibrere HDR i windows med windows sitt eget verktøy?

Riktig det. Samt viktig at man kjører Windows 11. Windows 10 funker ikke bra med HDR etter egen testing. Samt en motitor som kan utnytte det, og ikke bare har det. Har en noen år gammel LG monitor selv, og selv om den har HDR mulighet så er den ikke bra på det. Regner med OLED skjermene ikke har det problemet.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/calibrate-your-hdr-display-using-the-windows-hdr-calibration-app-f30f4809-3369-43e4-9b02-9eabebd23f19

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...