bshagen Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Kan forklare hvorfor man gjerne ser endel OLED «innbrenning» av QD-panel på reddit (r/oled monitors) vs f.eks LG sine? For min del som har C2 så syns jeg dette er litt oppløftende, men skulle ønske problemene med dette kunne forsvinne helt. Selv om 99% av meg ikke er bekymret for dette, så må jeg innrømme at det er *litt* kjipt å måtte tilpasse bruksmønsteret fordi 1% av meg er redd for å skade panelet. Jeg er fremdeles ikke glad i «auto hide» av taskbar f.eks og jeg liker godt å sette på ting på skjermen som har statiske elementer, som feks golf eller annen sport. Dette har jeg sluttet helt med pga OLED, så har dratt en DP-kabel til den gamle skjermen min (TN) som er for slikt Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Kan man ikke bare kjøre en god gammeldags fullskjerm 3D screensaver når man ikke er ved PCen? Slik man hadde for 20 år siden? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Kjører übernes skjermbeskytter på min g8 OLED, men lar også skjermen skru seg av etter 10 min. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Har vært innom disse i tråden allerede, men mine nåværende våpen i kampen mot burn-in er Wallpaper Engine og TranslucentTB. Den siste røyk dessverre i W11 update nylig men antar dette fikses straks. WE koster ca 40 på steam men kan da brukes på tvers av pcer. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Kan man ikke bare kjøre en god gammeldags fullskjerm 3D screensaver når man ikke er ved PCen? Slik man hadde for 20 år siden? Poenget her var heller nå man sitter ved PCen, ikke når man er afk. Bruker selvsagt en screensaver ellers Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 15 hours ago, BadCat said: Jeg ser ut til at jeg ville ha fått image-retention relativt kjapt. Jeg har greid det både på TN og IPS. Det trengs et fagord for dette på norsk. Oversettelsen billedbevaring er ikke den beste. Burn in er på fosforskjerm. Testen i seg selv simulerer ikke et realistisk bruksmønster, så det er nok ikke sikkert. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 6 hours ago, FrihetensRegn said: Kan man ikke bare kjøre en god gammeldags fullskjerm 3D screensaver når man ikke er ved PCen? Slik man hadde for 20 år siden? Ville ikke brukt skjermbeskytter på en OLED. Jeg bruker Wallpaper Engine til å bytte bakgrunn hvert andre minutt, samt at PCen går i hvilemodus etter to minutter med inaktivitet. Har fungert problemfritt til nå. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 2 minutes ago, Windoge said: Ville ikke brukt skjermbeskytter på en OLED. Jeg bruker Wallpaper Engine til å bytte bakgrunn hvert andre minutt, samt at PCen går i hvilemodus etter to minutter med inaktivitet. Har fungert problemfritt til nå. Erfaringsmessig er taskbaren den største utfordringen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 5 hours ago, ps5 said: Erfaringsmessig er taskbaren den største utfordringen. Den har jeg gjemt. I tillegg er den satt i mørk modus. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 12. mars 2023 Del Skrevet 12. mars 2023 Syntes folk er litt vel overnervøse for innbrenning. Sannsynligheten er forsvinnende liten, folk ser på den samme tv kanalen med samme logo dag inn og dag ut uten at det skjer. Bare sjekk den testen til rtings som windoge linket til, helt unormalt bruksmønster og null til minimal med burnin. Og om det skjer, er det verdens krise Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. mars 2023 Del Skrevet 12. mars 2023 9 hours ago, Windoge said: Testen i seg selv simulerer ikke et realistisk bruksmønster, så det er nok ikke sikkert. Joda, jeg har områder på skjermen med tydelige kontrastforskjeller. Det hadde ikke gått bra. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. mars 2023 Del Skrevet 12. mars 2023 8 hours ago, Musefella said: Syntes folk er litt vel overnervøse for innbrenning. Sannsynligheten er forsvinnende liten, folk ser på den samme tv kanalen med samme logo dag inn og dag ut uten at det skjer. Bare sjekk den testen til rtings som windoge linket til, helt unormalt bruksmønster og null til minimal med burnin. Og om det skjer, er det verdens krise Jepp. Testen viser egentlig bare at LG tåler et helt unormalt bruksmønster mye bedre enn Sony og Samsung, og ikke at man nødvendigvis er dømt til å angre om man kjøper en skjerm med QD-OLED. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. mars 2023 Del Skrevet 12. mars 2023 Ikke se for mye Tube uten fullskjerm, hvis ikke blir det strekker oppe og nede etter divideren. Jeg bruker viewport till arbeid og produksjon og det er garantert en oleddøare. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. mars 2023 Del Skrevet 12. mars 2023 BadCat skrev (1 time siden): Ikke se for mye Tube uten fullskjerm, hvis ikke blir det strekker oppe og nede etter divideren. Jeg bruker viewport till arbeid og produksjon og det er garantert en oleddøare. Du streamer jo endel, så kanskje streamlabs og lignende programmer også er forferdelig for OLED? Bare ser for meg at dette er noe som lett brenner seg inn om man streamer 40 timer + i uka Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. mars 2023 Del Skrevet 12. mars 2023 (endret) Det er nok ikke det lureste å bruke OBS på OLED. I studio mode har den to viewports og mye som er statisk. Jeg har egentlig ikke hatt problemer med OBS, da er det verre med nettleser som gir en strek under adressefeltet og et strek over taskbar. Det har jeg ødelagt noen skjermer på. Endret 12. mars 2023 av BadCat Lenke til kommentar
Aiphoenix Skrevet 7. juli Del Skrevet 7. juli Jeg har en Samsung G6 Odyssey QD-OLED på vei, men merker jeg er litt nervøs mtp på burn-in og denslags hekserier. Bør jeg gå for en IPS i stedet? Jobber endel med musikk, og da blir det fort et statisk bilde på skjermen over tid. Eller funker de greiene hvor de "vasker" skjermen etter så og så lang tid? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. juli Del Skrevet 7. juli De panelene som er nå funker egentlig bare til film og spill. Ingen paneler overlever statisk visning år inn og ut. Siden jeg har egne skjermer per bruksområde ser jeg egentlig ikke at bildet har satt seg i skjermen. Det viser bare det samme brukergrensesnittet dag etter dag. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. juli Forfatter Del Skrevet 7. juli Har hatt min LG C2 42" som monitor i snart 2 år nå. Har ikke tatt så mange forhåndsregler annet enn at jeg skrur av skjermen når jeg går fra PCen over lenger tid. Har og deaktivert TPC og GSR i service menyen det siste året+ . Dommen min er at med helt minimalt med forhåndsregler så er burn in et ikkeproblem for LG sine paneler i det minste. Har og hendt at jeg har glemt å skru av skjermen før jeg legger meg slik den har stått på hele natten på ett statisk bilde uten at jeg ser noen burn in. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. juli Del Skrevet 7. juli (endret) Musikkproduksjon er ikke det verste selv om legenden er at folk jobbet 16 timer dag og lagde to suksessfulle album per år. Jeg kan kun snakke for meg selv men det er sjelden jeg holder på mer enn 1-2 timer med mindre jeg blar gjennom synth preset eller samplinger. OBS dag inn og ut, det er dødaren, tett etterfulgt av YouTube. Ser du YouTube døgn etter døgn ute av fullskjerm får du permanent strek oppe og nede. Endret 7. juli av BadCat Lenke til kommentar
Rotenon Skrevet 7. juli Del Skrevet 7. juli Jeg har også en LG C2 42" som snart er 2 år. Jeg ser ikke noe tegn til burn in. Allsidig bruk. Nettleser, gaming, film mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Skrevet av bshagen,
10 reaksjoner
Gå til innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå