Gå til innhold

Tråden for OLED monitorer

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

OC-Freak skrev (På 18.11.2024 den 9:59 PM):

32" har vel matt skjermflate noe som jeg ser som en fordel, er ikke så glad i å se mitt eget speilbilde i skjermen.

Burde vel egentlig bytte min 32" 60Hz 4k skjerm da den har fått en defekt på høyre side hvor baklyset lekker igjennom, men den virker jo enda.... Den er fra 2016 så reklamasjonsretten er forlengst slutt

Nå ble det jo til at jeg kjøpte denne fra Komplett med en arm i tillegg. Så får man se om jeg beholder den eller den går i retur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (På 3.12.2024 den 8:59 PM):

Aner pent lite om skjermer, men prøver meg i denne tråden og håper på svar/tips

Jeg har en 10ish år gammel DELL u2412m og tenker å bytte ut med en 27" (synes 32" blir for stort).
Er ikke så veldig kravstor, men tenker at det er greit med litt bedre oppdateringsfrekvens og oppløsning enn det u2412m har blant annet.

Jeg bruker pc/skjerm mest til surfing, litt bilderedigering og tekstbehandling, noe film/serier og spill (mulig litt CAD fremover også) Av spill går det som oftest i pubg/cs/tomb raider/mass effect og lignende.

Har sett litt på denne ASUS ROG Strix XG27UQR (https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-strix-xg27uqr).
Har noen noen erfaring med denne skjermen eller har en formening om den er "god nok/decent" til slikt bruk?

Ser på testen at den visstnok ikke er så bra på contrast og local dimming (ikke hørt om local dimming før)

Er det er et greit kjøp (litt brukt) til 2500ish? Eller er det noe i den prisklassen som heller anbefales?

Funker nok fint den skjermen, selv om du spørs om den i feil tråd, da denne tråden handler om OLED skjermer. Den du linker til er LCD IPS.

Local Dimming er viktig for film og spill, ikke surfing så mye. Men bedre jo bedre. Det er nokså enkelt forklart. Gamle skjermer så var det enten lysrør bak LCD panelet som lyste igjennom slik at du ser noe på skjermen. Så hvis det skal være sterkt hvit ett sted på skjermen, og sort ellers, så blir sort grått, siden det slipper litt lys igjennom de stengte pixelene på skjermen (Lys blødning). Når LED kom, så hadde de samme problemet, da de hadde lyset bak, eller på siden, som lyste opp hele flaten hele tiden. Etter hvert så kom FALD versjoner (Full Array Local Dimming), som gjorde at de kunne slå hvert enkelt LED diode av og på, eller dimmet ned, slik at man fikk mange soner bak LCD panelet. Det gjør at der det skal være sort, så blir det sort. Jo flere soner jo bedre. Men uansett så har man en sort skjerm, og hvis musepeker, eller hvit skrift så ser man forstatt litt lys i området rundt, da sonene ikke er små nok. Mini-LED er kommet som ofte gir mindre soner enn før, og høy lysstyrke.

OLED er best på lokal dimming, da hver enkelt pixel er sin egen sone. Egentlig 3-4 soner, da hver pixel består av 3-4 farger (Rød, Grønn, Blå og på enkelte paneler også egen Hvit. Da er alt uten om pixelene som skal vises slått av. Minuset med OLED er at de kan ha Image Retention, eller innbrenning på folkemunne, da O en i OLED står for Organisk, og med for mye varme kan bli skadet og holde igjen fargen på pixelen. Panel produsentene har blitt veldig bra til å minimere dette problemet, og så lenge man er flinke til å ikke ha mye lyse ting fast på skjermen over veldig lang tid, så er fort problemet ikke eksisterende. Slik som å få oppgavelinjen til å skjule seg når man ikke har musepekeren på den.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...