Gå til innhold

Tråden for OLED monitorer


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Philips-OLED-Logo.png

Ettersom det stadig blir flere og flere tilgjengelige monitorer med denne fantastiske teknologien tenkte jeg at en dedikert tråd for dette kunne være av interesse hvor en kan dele erfaringer, diskutere og finne løsninger.

For de som bruker en OLED TV som monitor løser følgende programvare sleep og wake up problemet med å bruke en LG TV som monitor https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

HDR kalibreringsverktøy for windows postet av @Musefella i  en annen tråd https://apps.microsoft.com/store/detail/windows-hdr-calibration/9N7F2SM5D1LR

Om en ønsker å få tilgang til service menyen til LG Skjermer for å skru av ting som TPC og GSR uten service kontroll kan følgende program brukes https://github.com/Maassoft/ColorControl

Følgende fjernkontroll kan brukes for å komme til Service menyen for LG OLED skjermer
https://www.amazon.com/dp/B09TG4D2LV?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

Oppdaterer denne tråden etterhvert med litt resurser og "kjekt og ha" programvarer. Har selv mest erfaring med LG OLED da det er dette jeg selv har, men vil oppdatere med resurser etterhvert som folk poster

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv gikk jeg til innkjøp av en LG C2 42" OLED TV som jeg nå bruker som monitor til PCen. Siklet lenge og vel på asus sin PG42UQ, men gitt at denne og C2 deler samme panelet og Asus monitoren koster i skrivende stund det dobbelte klarte jeg ikke helt å rettferdiggjøre det for noen ekstra Hz refreshrate og monitor feutures som displayport og auto wake up/sleep osv. For de som bruker en OLED TV som monitor løser følgende programvare sleep og wake up problemet med å bruke en LG TV som monitor https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Selv har jeg og satt en 24" skjerm på høykant ved siden av for å bruke som sekundær monitor, som nesten matcher 42" på høyden

VyLT30K.jpg

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 timer siden):

Min gamle Panasonic 55" VT60 Plasma tok kvelden (igjen). Da var det på dynga (returen) med den og inn med en 55" LG C2. Blir brukt som spillskjerm. Vurderte også en Asus-skjerm men falt på en C2 til slutt.

Ikke et dumt, har selv en 55" LG C1 på soverommet som jeg i utgangspunktet hadde planer om å bruke i Sim Racing riggen men har endt opp med å bli en TV jeg bruker mye mer enn 82" Samsung LED TVen jeg har stående på stua, så på soverommet ble den værende, OLED er rett og slett i en klasse for seg selv når det kommer til "media consumption" og spilling 🤩

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

@Evil-Duck Hvor langt unna skjermen sitter du? (Hode til skjerm). Hva syns du om PPI i såfall, er det skarpt nok på en så svær skjerm? :) 

uten å dra frem målebåndet så sitter jeg rundt 1,5 armlengde fra skjermen når jeg har ryggen bak i stolen så kanskje 130-140 cm. Med tanke på PPI så tilsvarer en 42" skjerm rundt det samme som en 27" 1440P skjerm (104 PPI vs 108 PPI) og i og med at jeg har 42" skjermen lenger borte fra hodet mitt så oppleves denne skjermen som skarpere enn 1440P samsung skjermen jeg hadde før denne.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

@Evil-Duck Hvis jeg setter en 42 C2 heeeelt inntil veggen, så blir det ca 8cm lengre unna ansiktet mitt enn jeg sitter med med min 27" 1440p monitor nå, som jeg sitter 90cm unna. Det er jo en nesten 10% økning, kanskje det er noe jeg kommer til å legge merke til? En annen fordel er jo også at C2 er glossy, noe som gjør alt bare ... penere, uansett innhold i grunn

Pokker altså, jeg greier ikke å bestemme meg for noen ting om dagen, nå er jeg litt på C2-kjøret igjen :p 

Fordel nr 2: pris. C2 er jo skitmye monitor  for pengene kontra hva man finner av vanlige monitorer

EDIT: Kan du gjøre meg en tjeneste? Hvor langt unna veggen er skjermen din? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Får man ikke dobbelt så høy latency med C2 som man får med en middels 2160P 144 Hz IPS?

Hovedpoenget med å kjøpe OLED må være å få 1/10 latency av det man allerede har.

Hvis det under stemmer er det verre enn jeg først trodde, at , man filkk 8-10 MS latency med C2.
 

Quote

 C1 has 7ms input delay, which is up there with the most competitive gaming monitors. The C2 has 13ms input delay.

Til sammenligning har jeg 3-4 ms i 1080P og 5-6 ms i 2160P på de IPS, skjermnene jeg bruker.

Ikke bare er TV-er lite egnet, det har blitt verre etter som nye modeller har komme.
 
Nå som det kommer gamingskjermer med OLED vil man for første gang som jeg vet om få oppleve under ett millisekund forsinkelse på et flatpanel. For oss som, vokste opp med CRT så er forsinkelsen der < 1 mikrosekund, altså over tusen ganger mindre enn 1 ms. altså < 1 ms vs < 1 μs,  altså tusendels sekund vs milliontedels sekund. Total latency i datasystemer har blitrt jevnt over bedre så paneler som gir <1 ms vil oppleves som bra. Det som sies er at panelene som kom i salg rett før jul og som kommer utover året i år, dvs 27" 1440P @ 240 Hz har en forsinkelse på ca 0.03 ms.

Det har lenge vært et problem i skjermbransjen at det var standard å sette 1ms forsinkelse i specs selv om det ikke var tilfelle. Problemet da ble at produsenter som var ærlige ville tape salg mot kunder som ikke leste ærlige omtaler men kun så på specs på boksen eller i nettbutikk.

Når man spiller med latency vil ikke fienden være på siktekornet  selv om det er det man ser på skjermen, man vill ikke regge seg riktig inn i svingen i bilspill/simulator, timingen vil ikke være riktig i plattformspill osv.

Det er av sin dyrebare tid man bruker foran skjermen uansett nivå.

Kanskje er det er i år det kommer fremskritt, men det har vært så mange av de de siste 20 år uten at man har kommet helt i mål i fravær av nye CRT-skjermer eller laseraktivert fosfor til hjkemmebruk. En kort tid var det noen kurvede super ultrawide bakprojeksjonsskjemer med lav latency betydelig bedre enn LCD. Disse kostet ca 50k og ble faset ut nesten før de ble tilgjengelig for salg. I dag har man 49" super ultrawide, men jeg tror disse brede og fysisk store bakprojseserte skjermene var ute litt før markedet var klart.

Jeg er optimistisk for ikke denne generasjonen OLED, men den som kommer etter, men samtidig føler jeg at tiden renner ut. Jeg hadde bedre skjerm for 20 år siden enn jeg har i dag. Slik skal det ikke være.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (43 minutter siden):

Hvis det under stemmer er det verre enn jeg først trodde, at , man filkk 8-10 MS latency med C2.

Det stemmer heldigvis ikke, C2 ble lansert med en bug med game optimier/low latency funksjonaliteten sin som ble fikset veldig fort etter lansering. C2 har litt lavere latency enn C1

LG C2

  • 4k @ 60Hz: 10.0 ms

  • VRR disabled: 5.2ms

  • Outside Game Mode: 47.8 ms

  • Native Resolution @ 120Hz: 5.3 ms

LG C1

  • 4k @ 60Hz: 10.1 ms

  • VRR disabled: 5.6 ms

  • Outside Game Mode: 89.4 ms

  • Native Resolution @ 120Hz: 5.6 ms

Lenke til kommentar

Enda godt at det ikke er så ille som først antatt. 5 ms er når det begynner å bli akseptabelt.

Jeg mener ikke å være en gammel grinebiter men jeg er møkklei av å kjøpe en lang rekke med LCD-skjermer hvor jeg føler at jeg aldri kommer helt i mål samme hvor mye tid og penger som går ut. Nå skal det sies at skjermene har blitt bedre, men det er små skritt hele tiden. Det er hele 14 år siden OLED-TVer begynte å rulle ut og først nå begynner gamingmonitorer med OLED å bli en realitet. Ting tar tid. Dessverre er det 1440P som kommer nå som er håpløs med tanke på skalering. Jeg kan faktisk være villig til å spille med 1080P midt på skjermen for nå er jeg så lei av å vente på raske skjermer. Ikke det at jeg er direkte misfornøyd med 360 Hz IPS.

Gi meg 27-32 OLED med 120 Hz og som har lav forsinkelse, så skal jeg kose meg med skjermen i noen år uten å stadig lete etter noe bedre. Vel, kanskje det blir vanskelig å holde hvis 240 Hz kommer like etter, men la meg i alle fall kjøpe noe  som gjør at jeg kommer i mål. Hvis det plutselig kommer 240 Hz 32" OLED om 1-2 år så har man et nytt problem. RTX 4090 har gammel DP med båndbredde som ikke er nok til 240 Hz. I praksis betaler man 25-26k for et produkt som er foreldet i forhold til skjermene man håper å kunne bruke på det innen alt for lenge. Jeg vet ikke hvor mange kroner de sparer per kort for ikke å levere DP 2.0 eller 2.1 men for en kunde er det ikke bra når kortene koster 25 lapper. Jeg er lei av å vente og bruke mer og mer penger. Heldigvis er ATX 3.0 PSU i postgangen nå så ett problem er heldigvis ute av verden. Det ble noen måneder venting der også.

Kanskje er jeg kravstor, men slik jeg ser det er jeg kun lei av mellomløsninger som ikke kommer helt i mål. Når man slipper RTX 4090 med PCIe 4 og DP 1.4a så gjør NVIDIA en stor feil. Nei, selvsagt ikke fra deres synsvinkel som da vil ha flere argumenter for at folk skal kaste seg over neste serie av kort selv om ytelsen egentlig er bra nok i det de har. AMD får pepper for å levere med refresh som er langt høyere enn det er kraft i kortet, men heller det. Ikke helt utenkelig at man greier å få 400+ FPS i et konkkuransespill som ikke har fokus på eye candy men hastighet. Det jeg tenker er at et slikt toppkort bør holde i minst 3-4 år uten at man skal trenge å kjøpe noe nytt, mens her blir det bekymringer fra første dag.

Hvordan funker "burn in" på OLED. Slipper man unna med spill med mange statiske piksler så lenge man har enkelte loading screens og diverse som fører til et skifte en gang per 15-30 minutter?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

uten å dra frem målebåndet så sitter jeg rundt 1,5 armlengde fra skjermen når jeg har ryggen bak i stolen så kanskje 130-140 cm. Med tanke på PPI så tilsvarer en 42" skjerm rundt det samme som en 27" 1440P skjerm (104 PPI vs 108 PPI) og i og med at jeg har 42" skjermen lenger borte fra hodet mitt så oppleves denne skjermen som skarpere enn 1440P samsung skjermen jeg hadde før denne.

Hvilken skalering bruker du? Jeg bruker 125% på min PG42UQ, men så sitter jeg også bare ca. 75 cm unna. Skulle jeg ha hatt skjermen 140 cm unna, ville nok 125% blitt alt for lite for mine øyne.
 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (46 minutter siden):

Enda godt at det ikke er så ille som først antatt. 5 ms er når det begynner å bli akseptabelt.

Jeg mener ikke å være en gammel grinebiter men jeg er møkklei av å kjøpe en lang rekke med LCD-skjermer hvor jeg føler at jeg aldri kommer helt i mål samme hvor mye tid og penger som går ut. Nå skal det sies at skjermene har blitt bedre, men det er små skritt hele tiden. Det er hele 14 år siden OLED-TVer begynte å rulle ut og først nå begynner gamingmonitorer med OLED å bli en realitet. Ting tar tid. Dessverre er det 1440P som kommer nå som er håpløs med tanke på skalering. Jeg kan faktisk være villig til å spille med 1080P midt på skjermen for nå er jeg så lei av å vente på raske skjermer. Ikke det at jeg er direkte misfornøyd med 360 Hz IPS.

Gi meg 27-32 OLED med 120 Hz og som har lav forsinkelse, så skal jeg kose meg med skjermen i noen år uten å stadig lete etter noe bedre. Vel, kanskje det blir vanskelig å holde hvis 240 Hz kommer like etter, men la meg i alle fall kjøpe noe  som gjør at jeg kommer i mål. Hvis det plutselig kommer 240 Hz 32" OLED om 1-2 år så har man et nytt problem. RTX 4090 har gammel DP med båndbredde som ikke er nok til 240 Hz. I praksis betaler man 25-26k for et produkt som er foreldet i forhold til skjermene man håper å kunne bruke på det innen alt for lenge. Jeg vet ikke hvor mange kroner de sparer per kort for ikke å levere DP 2.0 eller 2.1 men for en kunde er det ikke bra når kortene koster 25 lapper. Jeg er lei av å vente og bruke mer og mer penger. Heldigvis er ATX 3.0 PSU i postgangen nå så ett problem er heldigvis ute av verden. Det ble noen måneder venting der også.

Kanskje er jeg kravstor, men slik jeg ser det er jeg kun lei av mellomløsninger som ikke kommer helt i mål. Når man slipper RTX 4090 med PCIe 4 og DP 1.4a så gjør NVIDIA en stor feil. Nei, selvsagt ikke fra deres synsvinkel som da vil ha flere argumenter for at folk skal kaste seg over neste serie av kort selv om ytelsen egentlig er bra nok i det de har. AMD får pepper for å levere med refresh som er langt høyere enn det er kraft i kortet, men heller det. Ikke helt utenkelig at man greier å få 400+ FPS i et konkkuransespill som ikke har fokus på eye candy men hastighet. Det jeg tenker er at et slikt toppkort bør holde i minst 3-4 år uten at man skal trenge å kjøpe noe nytt, mens her blir det bekymringer fra første dag.

Hvordan funker "burn in" på OLED. Slipper man unna med spill med mange statiske piksler så lenge man har enkelte loading screens og diverse som fører til et skifte en gang per 15-30 minutter?

Hva menes med at 4090 ikke klarer 240hz? Sitter både med G9 og 4090 og det kjører fint på 240hz på 5120x1440.  
 

Nå kommer det ny G9 med samme oppløsning på 49 tommer med OLED og 0.01 ms responstid. 
 

Hvorvidt de jukser med responstid/hz vet jeg ikke, men min G9 føles ihvertfall lynkjapp allerede. 

Lenke til kommentar
Quote

DisplayPort 1.4 has a maximum total bandwidth of 32.4 Gbps and a maximum total data rate of 25.92 Gbps. That gives it support for the High Bit Rate 3 (HBR3) mode, which opens up a wide range of resolutions and refresh rates. Along with support for 5K resolutions at up to 60Hz, and 4K resolution at up to 120Hz, DisplayPort 1.4 can handle 240Hz on both 1080p and 1440p resolutions. That offers high-speed gaming at high detail like almost no other connection type out there.

The exact words of the text.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Splitter skrev (40 minutter siden):

Hvilken skalering bruker du? Jeg bruker 125% på min PG42UQ, men så sitter jeg også bare ca. 75 cm unna. Skulle jeg ha hatt skjermen 140 cm unna, ville nok 125% blitt alt for lite for mine øyne.
 

bruker 125%, startet med 150% men merket det ble en begrensing i forhold til multitasking når jeg vil ha 4  vinduer oppe samtidig. Funker veldig bra for meg heldigvis :) 

BadCat skrev (1 time siden):

Hvordan funker "burn in" på OLED. Slipper man unna med spill med mange statiske piksler så lenge man har enkelte loading screens og diverse som fører til et skifte en gang per 15-30 minutter?

Spill og slikt med sine statiske elementer har gått helt fint med min C1 ingen tegn til Burn In å se der, image retantion er jo en ting som kan dukke opp, men aldri noe permanent. For desktop bruk er det sikkert greit å ta noen forhåndsregler som å automatisk skjule oppgave linje, bruke dark mode på så mye som mulig (Dark Reader browser extantionen er gull verdt) og ha windows satt opp slik at det skrur av skjermen etter ett noen minutt uten bruk. Men ellers så har jo disse skjermene flust med funksjoner for å forhindre burn in
 

bshagen skrev (3 timer siden):

@Evil-Duck Hvis jeg setter en 42 C2 heeeelt inntil veggen, så blir det ca 8cm lengre unna ansiktet mitt enn jeg sitter med med min 27" 1440p monitor nå, som jeg sitter 90cm unna. Det er jo en nesten 10% økning, kanskje det er noe jeg kommer til å legge merke til? En annen fordel er jo også at C2 er glossy, noe som gjør alt bare ... penere, uansett innhold i grunn

Pokker altså, jeg greier ikke å bestemme meg for noen ting om dagen, nå er jeg litt på C2-kjøret igjen :p 

Fordel nr 2: pris. C2 er jo skitmye monitor  for pengene kontra hva man finner av vanlige monitorer

EDIT: Kan du gjøre meg en tjeneste? Hvor langt unna veggen er skjermen din? 

Klart det er et voldsomt sprang å gå fra 27" til 42", men for meg var det litt som når en får ny TV i hus hvor den nye er større enn den gamle, det ser fryktelig stort ut en liten stund før det plutselig blir "vanlig" og en ikke klarer å gå tilbake til mindre skjermer :p Er og enig i at glossy gir mer wow faktor enn matte skjermer, jeg har heldigvis svært god lyskontroll på kontoret hvor denne står så glossy passer perfekt. C2 er og enormt mye "monitor" for pengene ja, sammenlignet med denne som har eksakt samme panelet til dobbel pris så er det som et kupp å regne :p 

Fikk akkurat montert C2en på arm og har den nå stående ca 25 cm fra bakkant av tjukkeste delen av skjermen til veggen bak

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

TAKK for Dark Reader Ext, endelig har jeg diskusjon.no i Dark mode! ❤️

Henter meg en C2 i morra jeg, greier ikke vente lenger. Du har overbevis meg. Leverer den tilbake om jeg ikke er fornøyd, så det er jo ikke noe stress. Nå må jeg bare få ut 1080tien min her også, sånn at jeg får kjørt 120hz :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilemodus stoler jeg ikke på, det har en tendens til ikke å koble inn. Man kan komme hjem neste dag til skjerm som er på.

Jeg ser bare ei løsning i grunnen og det er at folk som lager spill og programmer begynner å animere passiv GUI slik at det endres over tid men subtilt nok til at det ikke blir forstyrrende.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (23 minutter siden):

Hvilemodus stoler jeg ikke på, det har en tendens til ikke å koble inn. Man kan komme hjem neste dag til skjerm som er på.

Jeg ser bare ei løsning i grunnen og det er at folk som lager spill og programmer begynner å animere passiv GUI slik at det endres over tid men subtilt nok til at det ikke blir forstyrrende.

Alternativt er det bare å aktivere "always ready" inne på LG TVen å flippe den av med kontrolleren når en fortlater PCen, ganske smooth det og egentlig. Samt å deaktivere at alle de smart funksjonene og hjem skjermen popper opp hver gang en skrur på skjermen.

 

sedsberg skrev (8 minutter siden):

Slår ikke C2 seg av automatisk etter X antall minutter uten signal da? Selv den gamle plasmaen min gjorde det.

LG C2 skal skru seg av etter 15 minutter uten noe signal ut ifra det jeg leser. For min del så ordner LGTVCompanion appen slik at skjermen går i hvilemodus etter et par minutter uten aktivitet i windows så har ikke testet det ut i praksis.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...