Thor. Skrevet 19. januar 2023 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2023 1 minute ago, DJViking said: Jeg har nok allerede brukt Plex Pass i 2 år, kanskje mer. Hvis du skal fortsette i mer enn 2 år til så kan det være like greit å kjøpe lifetime til 1163 kroner. https://www.plex.tv/plex-pass/ Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2023 Dette er hva jeg har bestemt meg for av deler til ny server: Motherboard: ASRock Z590 Pro4 Motherboard - Intel Z590 - Intel LGA1200 socket - DDR4 RAM - ATX Processor: Intel Core i5-11400 Rocket Lake Processor/CPU - 6 cores 2.6 GHz - Intel LGA1200 Memory: Kingston Fury Beast Black DDR4 3200MHz 16GB (KF432C16BB/16) Cooler: Noctua NH-U9S chromax.black Air Cooler Cabinet Fan: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap - Case Fan - 120 mm - 22 dBA Synes det er greit å kunne bestille alle delene fra samme nettbutikk, selv om jeg kunne spart noen få kroner ved å velge den billigste for hver komponent. Både Proshop og Komplett er blant de to jeg kjøper mest fra. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. januar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2023 (endret) Er 750W strømforsyning nok til denne nye hardware, pluss 9 harddisker? Foreløpig har jeg ikke med noe nytt skjermkort, men det kan endre seg senere. Endret 21. januar 2023 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. januar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2023 Da er delene bestilt fra Proshop. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 24. januar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2023 Jeg var heldig med prisen for hovedkortet på Proshop. Hovedkortet ble bestilt med pris på 1600kr. Etter bestillingen gikk prisen på nettsiden opp til 2297kr. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 6. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2023 (endret) Jeg har koblet opp ny hardware nå, men den vil ikke boot forbi BIOS. Alle diskene blir gjenkjent i BIOS fra SATS3_0 til SATA3_5, men jeg får ikke opp noen disker i Boot Priority. OS Harddisk er koblet på SATA spor SATA3_1. Vet ikke om det kan ha noe med å gjøre. Om den burde/må stå på SATA3_0? Det er installert Linux på den OS disken. Endret 6. februar 2023 av DJViking Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2023 Hva slags klient bruker du? Ikke alle klienter som er avhemgig av transcoding, og da har det lite å si hva slags hardware serveren har. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 6. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2023 (endret) Serveren kjører Plex Media Server. Den kan transcode med både CPU og GPU. Men akkurat nå vil ikke Linux OS boote. I BIOS så finner den ingen Boot Priority. Jeg har forsøkt med å ta bort data harddiskene og bootet med bare OS disk, men OS vil ikke boote. Endret 7. februar 2023 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 6. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2023 Jeg får bootet fra en Live USB Når jeg da er i Linux så ser jeg alle diskene. Er dette et Linux problem kanskje? Kanskje jeg må reinstallere OS for at det skal boote igjen? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Antar årsaken til at OS ikke vil boote er nok sikkert det ikke er en UEFI boot partisjon. Leste noe om at man kunne aktivere legacy boot i BIOS. 1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Hei. Det spørs litt hvilken Linuxdistro du velger, men f. eks på Ubuntu, så kan man velge at installasjonen velger alt for deg. Jeg tror også at man kan lage partisjonene selv under installasjonen. Mener og huske det på Ubuntu. Hvis du ikke har noen /efipartisjon fra før av, så kan du kjøre en ren installasjon av distroen også velger du manuell partisjonering. Vanligvis så bruker jeg 100 mb på /efipartisjon. Denne skal ha filsystem FAT32. Mountes forøvrig under /boot. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 DJViking skrev (10 timer siden): Serveren kjører Plex Media Server. Den kan transcode med både CPU og GPU. Men akkurat nå vil ikke Linux OS boote. I BIOS så finner den ingen Boot Priority. Jeg har forsøkt med å ta bort data harddiskene og bootet med bare OS disk, men OS vil ikke boote. Hvilken enhet bruker du til avspilling? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Er det en spesiell grunn til at det brukes Linux, og ikke TrueNAS eller Unraid ? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 0laf skrev (4 minutter siden): Er det en spesiell grunn til at det brukes Linux, og ikke TrueNAS eller Unraid ? Skulle akkurat spørre om det samme. Hvis dette er en server så er det utrolig smidig med TrueNAS/Unraid som kan styres fra nettleseren og er lagd for nettopp sånne formål. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 RRhoads skrev (1 time siden): Hvilken enhet bruker du til avspilling? TV - Plex App Også Mobil - Plex App Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Nimrad skrev (1 time siden): Skulle akkurat spørre om det samme. Hvis dette er en server så er det utrolig smidig med TrueNAS/Unraid som kan styres fra nettleseren og er lagd for nettopp sånne formål. Jeg liker å bruke OpenSUSE distro, derfor har jeg installert den. Foretrekker en komplett Linux distro, framfor en mer spesialisert en som TrueNAS/Unraid. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 wil skrev (2 timer siden): Hei. Det spørs litt hvilken Linuxdistro du velger, men f. eks på Ubuntu, så kan man velge at installasjonen velger alt for deg. Jeg tror også at man kan lage partisjonene selv under installasjonen. Mener og huske det på Ubuntu. Hvis du ikke har noen /efipartisjon fra før av, så kan du kjøre en ren installasjon av distroen også velger du manuell partisjonering. Vanligvis så bruker jeg 100 mb på /efipartisjon. Denne skal ha filsystem FAT32. Mountes forøvrig under /boot. OS Disk er installert med OpenSUSE Leap 15.3 Men den ble installert før EFI ble standard, så min boot partisjon har ikke EFI filsystem. Antagelig så må jeg reinstallere. Kan fikse slik at den ikke reformaterer /, men kun /boot med EFI. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 A UEFI machine requires an EFI system partition that must be mounted to /boot/efi. This partition must be formatted with the FAT32 file system. Teksten over er fra her: https://doc.opensuse.org/documentation/leap/archive/15.3/startup/html/book-startup/cha-install.html Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Svein M skrev (Akkurat nå): A UEFI machine requires an EFI system partition that must be mounted to /boot/efi. This partition must be formatted with the FAT32 file system. Teksten over er fra her: https://doc.opensuse.org/documentation/leap/archive/15.3/startup/html/book-startup/cha-install.html Antok til slutt det nok var problemet. Min /boot partisjon er ekstremt gammel. OS har blitt oppgradert over årene uten at det har blitt gjort noen reinstallasjon. Nå har jeg splitter ny Hardware og må nok gjøre en liten reinstallasjon. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 27 minutes ago, DJViking said: Nå har jeg splitter ny Hardware og må nok gjøre en liten reinstallasjon. Kan du ikke konfigurere kortet til å boote i 'legacy mode'? Slå av Secure Boot og se om det dukker opp flere valg i Boot-menyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå